|
|||||||
| Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Frøsetting 2014Regner med at det er flere enn meg som sår i disse tider. I dag har jeg sådd tomat, agurk, paprika og chili i ett minidrivhus, koriander, oregano, basilikum og to typer timian i et annet. Og så strødde jeg litt primulafrø i en glasskrukke.
|
|
|
#2 |
|
Peppy!
|
Sv: Frøsetting 2014Jeg har lyst til å ta fatt på årets kjøkkenhage. Men det er ikke for tidlig å gjøre det nå da? Jeg ser det mange steder står at forkultiveringen starter i april. Har du prøvd så tidlig før, gajamor? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Frøsetting 2014Jeg har sådd paprika, blodbeger og sommergeorginer (alle skal såes tidlig). Paprikaen og georginene har begynt å spire, så paprikaen bor i stua og georginene i planterommet.
|
|
|
#5 |
|
Rockesøster
|
Sv: Frøsetting 2014Jeg er novise på dette området, men sådde gulrot i fjor, og så fantastisk morsomt det var å følge med, og å etterhvert bare gå ut å raske med seg gulrøtter til dagens middag. Sist redigert av Nextlife : 22-02-14 kl 12:06. Årsak: Lagt til bilde |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Frøsetting 2014Nextlife: Eg sådde salat i fjor, tre forskjellige. Det syntes både eg og jentene var artigt. Dei kom raskt, og me hadde salat heile sommaren og hausten.
|
|
|
#7 |
|
Tøff i frakk
Sv: Frøsetting 2014Jeg hadde Mizunakål i hagen i fjor (Tromsø), den klarte seg veldig fint (helt til kålmøllinvasjonen ihvertfall
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Frøsetting 2014
Hva er lav temperatur? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tøff i frakk
Sv: Frøsetting 2014Mellom fem og åtte grader der jeg har mine, men det går sikkert fint med litt høyere temperaturer også (soverom, kjeller). Lysrør med kald farge (6500 K tror jeg) og verkstedlampe for å ha de i har jeg kjøpt på biltema.
|
|
|
#10 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Frøsetting 2014Jeg har bestilt frø!
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Frøsetting 2014Jeg har sådd masse allerede. Jeg vil ha digre "stocky" planter til etter frosten er over. Blodbeger, ulike ranker, fire forskjellige sorter solhatt, mirakelplante, gresskar, flittiglise, allium, alt annet som det står at kan såes i januar og februar. Jeg har også sådd ute over vinteren, stauder som skal ha en kuldeperiode før de kan gro.
|
|
|
#12 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Frøsetting 2014Jeg gleder meg til jeg får bed å plante ut i! Da skal jeg ha stauder også! Her blir det krukkehage et år til, hagen er utsatt til barneproduksjonen er overstått. Har diverse til overvintring i vinterhagen, men det er mulig noe av det ikke klarer seg. (Plantene mine er avhengige av innleid gartner for å overleve for øyeblikket.
|
|
|
|
#13 |
|
Audacious
|
Sv: Frøsetting 2014Jeg kommer ikke i gang med å så før om et par uker siden jeg er midt i oppussingkaos, men det har gått opp for meg at jeg har ingen vinduskarmhyller å sette frøbrettene mine på i nyhuset.
|
|
|
#16 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Frøsetting 2014Jeg bruker et trillebord med to etasjer.
|
|
|
#17 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Frøsetting 2014Albert hylle fra IKEA til 98 kroner, sånne minidrivhus i plast går akkurat inni. Jeg har også brett med potter oppå noen sånne små blomsterbord fra IKEA som de ikke fører lenger, og på golvet foran glassdørene i vinterhagen.
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Frøsetting 2014Jeg har laget en benk på vaskeronmet med lys over. Mens de spirer er de i minidrivhus, deretter potter jeg om og lar dem stå kjøligere. Når det blir varmere skal de ut i Hyllis i drivhuset.
|
![]() |
|
|