|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er barnehagen deres røykfri?(Ble litt i tvil om hvilke forum jeg skulle legge denne, så flytt den gjerne.)
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Jeg aner ikke, kommunal bhg. Jeg tror den er røykfri.
![]() |
#3 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Jeg har sett én ansatt som henger på parkeringsplassen og røyker, men vedkommende jobber på en avdeling jeg ikke har barn på. Jeg liker det ikke uansett, den ansatte skjuler seg for ungene, som er for små til å se over det aktuelle gjerdet, men vedkommende er jo synlig for barn på parkeringsplassen. Dessuten lukter det helt sikkert røyk av pust og klær og hud i etterkant. Jeg har også opplevd at en ansatt på yngstemanns avdeling brukte snus - mens vedkommende var sammen med barna. Det vurderte jeg å melde til styrer, men har ikke sett noe i etterkant. Kanskje noen andre gjorde det. Jeg synes snuslukt er skrekkelig, for ikke å snakke om at de voksne i barnehagen skal være gode forbilder. Jeg jobber i vgs, og der er tobakksbruk på skolens område strengt forbudt for både ansatte og elever. Hvis vi klarer det der, så klarer de det i barnehagene også.
![]() |
![]() |
#4 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Jeg jobber i kommunal barnehage, og vi er en røykfri barnehage. Vi har betalt pause, og må derfor være tilgjengelig i pausen. Jeg vet at noen likevel "kjører hjem og henter briller/sko/ren genser/paracet/andreviktigegreier" i starten av pausen, og tar seg en liten en, og ingen sladrer om det. Selv var det ikke noe problem å unnvære røyken da jeg begynte å jobbe, men noen av den eldre garden er veldig opptatt av at "ingen skal komme her og bestemme hva jeg kan gjøre i min egen pause". Jeg synes forøvrig det er forskjell på å ta en halv røyk i starten av pausen, vaske hender godt og ta seg en drops eller tyggis og så sitte drøye tyve minutter uten å røyke før man kommer ned på avdelingen igjen, og å gå ut å ta røykepauser flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Men nødvendig er det slettes ikke. Man klarer i underkant av åtte timer uten røyk, og blir det for gale så kan en heller ta en snus i pausen. Det er lov hos oss, men kun i pausen, ikke sammen med barna. Jeg begynte med snus i pausen, utdvidet til kun snus frem til kvelden, og sluttet å røyke i november. (Ja, og så ble jeg gravid og måtte kutte snusen også, men det var mye lettere å kutte den, enn det var å slutte å røyke da jeg var gravid sist!)
![]() |
![]() |
#5 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Kommunal bhg. Jeg har aldri sett eller hørt om noen, ei heller kunnet fornemme noen form for røyklukt, som har røyket/røyker der i arbeidstiden gjennom de 4 årene vi har hatt barn der.
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Alle kommunale barnehager og skoler er vel røykfrie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Vi er ikke en røykfri barnehage, men i år er det ingen ansatte som røyker. Røyking foregår et sted hvor hverken foreldre eller barn har innsyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Firebarnsmor
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?
Jeg finner noe om det på kommunens side, men da tilknyttet spesifikke barnehager. Vi sogner til Drammen, og i nabobarnehagen er det tydeligvis fritt frem.
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Som i at det ikke røykes i barnehagen, ja. Som i at de ansatte røyker utenfor barnehagen (og i det underjordiske parkeringsanlegget), nei. Kommunal barnehage.
![]() |
#10 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Jeg vet faktisk ikke! Har aldri sett noen ansatte røyke eller lukte røyk. Da jeg jobbet i kommunal barnehage ved siden av videreutdanning var det noen få som røkte, de måtte ned i et skogholt bak barnehagen i pausen sin.
![]() |
#11 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Her er ikke barnehagen røykfri, de ansatte tar røykepauser om enn litt unna uteområdet. Det er likevel en stor forbedring fra 70-tallet, da barnehagen hvor ei venninne jobbet lot de ansatte røyke på pauserommet halve matpausen. Første halvdel, for sikkerhets skyld.
![]() |
#12 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Aner ikke. Husker jeg så en ansatt som sto litt bortenfor en gang. Det har ikke vært en problemstilling jeg har vært opptatt av, jeg har ikke barn som har astma og folk som røyker kan de se hvor som helst.
![]() |
#13 |
Nå også i farger
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Nå har ikke jeg barnehagebarn lenger, men vet noen røyket der. Hyppighet vet jeg ikke, om det bare var i lunsjen eller flere ganger om dagen. Kommunal barnehage. På skolen eller SFO har jeg aldri sett noen røyke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Har ikke barn i barnehagen lenger, men vet at omtrent alle røyka der da mine gikk der ( de går i 3. nå). Jeg synes ikke noe om det. Det hjelper ikke mye at ungene ikke ser dem, altså. Barnehageansatte, sykepleiere osv bør ikke røyke i arbeidstida, så mye som de er i fysisk nærkontakt med folk. Husker hvor ekkelt jeg syntes det var med hun nirøykende barnepleieren på barsel som alltid kom inn og stinka røyk av både klær, hender og ånde og skulle ta i meg og babyene mine... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Aner ikke, men jeg har aldri kjent røyklukt hverken innenfor området eller av de ansatte, så kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Det er ingen regler i vår kommune. I lillebror sin barnehage tror jeg ingen av de ansatte røyker. Der jeg jobber er det flere som røyker, og de sitter i bilen og røyker titt og ofte, og kommer inn igjen og oser av sur røyklukt. Det er tydeligvis greit for ledelsen.
![]() |
#17 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Det var ikke røykfri barnehage der Poden gikk, men de ansatte røyket ikke der som ungene kunne se dem.
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Her gjemmer de seg bak et stort tre rett utenfor barnehagen. Det ser ørlitegrann komisk ut, med lokal tåke og pussig lukt.
![]() |
#19 |
er her
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?Ja, men hun ene som røyker ( som jeg vet om), gjør det bak et annet hus utenfor bh, så ingen av barna er innenfor synsvidde. Lurer foresten på om hun har sluttet, for kan ikke huske at det har luktet røyk av henne på en stund.
![]() |
#20 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Er barnehagen deres røykfri?
Jeg husker at da jeg gikk i barnehagen på midten av åttitallet var det helt kurant at de ansatte gikk utenfor porten i utetiden og røyket mens de pratet med oss over gjerdet. De røyket også hver gang vi var på tur, enten det var til nærbutikken eller på skogstur.
![]() |
![]() |
|
|