Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Renholdsplan?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-14, 08:43   #41
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Renholdsplan?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Besteforeldrene mine bodde i Wales noen år en gang, og når bestemor skulle skifte teppe fordi hun syns det var så ekkelt fant de ti (!) lag med gamle møkkete tepper under.

Jeg har bodd i et hus i England med teppe på do. Det var studentkollektiv og det ekleste jeg har vært borti noen gang.

Da hadde jeg også gått med sko inne!

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-14, 11:17   #42
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Mine beste tips er å ta ting med en gang. Ikke gå forbi ting som ligger i trappa, ta det med første gang. Ikke dra alle klærne ut av tørketrommel/tørkesnor og tenk at du kan brette det senere, gjør det med en gang ellers blir det uoverkommelige mengder til slutt. Ikke la det gå mer enn en dag uten å sette på vaskemaskinen.
Dra over vasken med en klut mens du pusser tenna.
Hjelp ungene med å rydde bort det de holder på med før de tar frem en ny ting.

Gammel 01-03-14, 17:13   #43
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Dette tilsvarer det jeg gjør på en måned. Bortsett fra at jeg nok ikke vasker alle gulv i løpet av måneden... (flekkfjerning er en fin ting). Med tvillinger hadde jeg ALDRI lagt opp til dette.

Hehe. Til og med jeg, Hyacinth, er lettere sjokkert over den planen. Her støvsuges det hver helg og ofte en ekstra gang litt mindre grundig i løpet av uka. Ikke kjempegrundig, likevel. Så vaskes noen av golvene i snitt annenhver helg. Badet tas også i helgen. Og det er det vi gjør av rengjøring.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-14, 20:26   #44
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilla, her.

Jeg tar litt hver dag og for å klare å være strukturert har jeg en ukeplan som ser slik ut: (og ca-tiden jeg bruker..)
Mandag - vaske badene og vanne blomster (45-60 min)
Tirsdag - Støvsuge alle gulv og tørke støv (45-60 min)
Onsdag - Vaske alle gulv (30-45 min)
Torsdag - Vaske badene (45 min)
Fredag - Støvsuge alle gulv (20 min)
Lørdag - åpen
søndag - Støvsuge alle gulv og skifte på sengene (30-40 min)

Utover dette går vaskemaskinen jevnt og trutt, kjøkkenet shines daglig etter middag og vask/toalett får seg en superkjapp omgang med wipes etter at ungene er i seng.

Om jeg skulle fulgt dette skjemaet hadde jeg blitt megastressa selvom det her alltid er strøkene til enhver tid. Jeg liker heller å samle oppgavene slik at jeg ikke "ødelegger" hver dag med rengjøring.

Her støvsuger det og vaskes en gang i uken og ellers ved behov. Er det smuler tas de opp, er gulvet skittent eller gullet har tipset utenfor tas det med en gang. Ting ryddes direkte på plass og det er aldri rom for å la ting Hauge seg opp (unntatt ved trappen opp/ned). Slik er det nesten alltid strøkent

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:14   #45
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nesten alt gjøres på søndager, det er den eneste dagen i uka jeg garantert har fri.

Fredager skifter jeg på senga.
Søndager starter jeg i den ytterste gangen, rydder og kaster, vasker gulv - max 15 min.
Så tar jeg storegangen, samme der - max 10 min pga mindre stæsj.
Stua, tørker støv og rydder av 2 bord - max 15 min.
Kjøkkenet - rydder og vasker benker, ser over kjøleskap og kaster og vasker vekk flekker, rydder bort "hauger" fra spisebordet og tar gulvet på kjøkken og stue (åpen løsning) max 20 min.
Tar soverommet - rydder bort klær som enten ikke er reine eller som skal vaskes og vasker gulvet, max 20 min.
Og vasker trappa ned max 10 min.

Innimellom her er det rikelig med pauser og unger som må hjelpe til.

På hverdager så er det klesvask, somregel 1 hver dag og minst 1 vask med oppvaskmaskin.
Har akkurat vasket vinduer - også på en søndag.
Og vasket bilen i går.
Har en bod som ryddes og ordnes når det trengs, det er der jeg har papirsøppel, plastsøppel, klær som skal til Fretex.

Det flyter ofte over her for ingen av oss er hverken organiserte eller ryddige av oss, så jeg må ha en sånn dag for å få oversikt og gjøre meg klar til uka som kommer. Pakker gymbagger og legger i gangen for å gjøre det lettere å huske det utover i uka f.eks, eller prøver å huske å sette frem ting som lilleungen skal ha med på skolen.
Har en kalender i gangen hvor jeg skriver opp alt jeg og unga skal, det gjør det lettere å ha oversikt over bursdager, foreldremøter o.l.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:02.