Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 22:00   #201
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og hvor skal man putte alle "ingeniør i uljo"-folka? Høy utdannelse, definitivt flere sorter vinglass og gjerne piano. Men med kulturelle preferanser som nok ofte ligner mer på "rørlegger"-preferansene.

Det kommer da an på hvor, dvs hvilket firma man er ingeniør i? Der jeg er nå er det svært annerledes enn der jeg var før. Men det er også en annen by, kan ha noe å si.

Gammel 19-03-14, 22:06   #202
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Og jeg er for øvrig ingeniør i uljo selv, hvis noen skulle lure. Men leser bøker og har piano.

Det har vi skjønt for lengst. Jeg tror nesten jeg vet hvilket firma du jobber i også, kanskje. Har vi arbeidet i samme?

Gammel 19-03-14, 22:10   #203
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Flyter det så inn i hverandre, da?

Like barn leker nå best i Norge også.

Jeg er gift med et nokså ulikt barn. Og det gjelder ganske mange rundt meg. Ikke at det blir noe snitt ut av det altså.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:16   #204
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er gift med et nokså ulikt barn. Og det gjelder ganske mange rundt meg. Ikke at det blir noe snitt ut av det altså.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:18   #205
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er for øvrig ingeniør i uljo selv, hvis noen skulle lure. Men leser bøker og har piano.

jeg var overbevist om at du var blåruss jeg /

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:35   #206
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært så travel i middelklassejobben min at jeg ikke har rukket diskutere.

Mannen og jeg har arbeiderklassebakgrunn (jeg var flereogtjue da jeg skjønte at det finnes virkelige mennesker som har piano hjemme, at det ikke var bare i bøker og på film) og er vel et eller annet sted i middelklassen nå, både økonomisk, utdanningsmessig og kulturelt.

Her en kveld spiste jeg middag med en gruppe hyggelige mennesker jeg møter gjennom jobben min, som alle var vokst opp i møblerte middelklassehjem. De la ut om jobbene de hadde hatt i industrien før, og alle disse annerledes menneskene de måtte forholde seg til der, og fikk norske industriarbeidere til og høres som som om de var fra Mars. Og sånt synes jeg er litt trist altså. Og merkelig. For så annerledes er ikke folka jeg vokste opp med fra folka jeg går på jobb med.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:50   #207
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

jeg var overbevist om at du var blåruss jeg /

Polyanna.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 22:56   #208
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blåruss!

Gammel 19-03-14, 22:57   #209
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags klasse havner blårussen i da?

Gammel 19-03-14, 23:08   #210
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De blir vel ofte litt fordomsfulle plassert i øvre høyre kvadrat, tror jeg, med trøffeloljen sin.

Gammel 19-03-14, 23:11   #211
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De blir vel ofte litt fordomsfulle plassert i øvre høyre kvadrat, tror jeg, med trøffeloljen sin.

Jeg er gift med en blåruss og tenker at de ikke er det verste man kan sammenliknes med. Selv om han liker både rødvin, trøffelolje og litt åndssnobbete akademikere.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:13   #212
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er gift med en blåruss ig tenker at de ikke er det verste man kan sammenliknes med. Selv om han liker både rødvin, trøffelolje og litt åndssnobbetevakademikere.

Det store spørsmålet - som har vært overraskede fraværende i denne tråden - er vel egentlig: Hvordan stiller han seg til limpistolliming?

Gammel 19-03-14, 23:15   #213
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det store spørsmålet - som har vært overraskede fraværende i denne tråden - er vel egentlig: Hvordan stiller han seg til limpistolliming?

Han ELSKER det, selvsagt. :

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:17   #214
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel så blåruss som man kan bli. Og jeg liker limpistolen min (når jeg bare finner den i flyttelasset).

Gammel 19-03-14, 23:17   #215
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Han ELSKER det, selvsagt. :

Da er alt annet uvesentlig.

Gammel 19-03-14, 23:18   #216
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blåruss og blåruss er ikke helt det samme heller i og for seg, for blårussefolket på vgs var ikke akkurat øvre hø-kvadrant. Men det varierer også kanskje med sted.

Gammel 19-03-14, 23:22   #217
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Øvre høyre var lav på kulturell, rik på penger, var det ikke? Når jeg tenker "blåruss" så tenker jeg de mest stereotype av de stereotype, ikke den gjennomsnittlige siviløkonomene, liksom. Men de som snakker om ansatte som "assets" eller "kostnadsposter", de som kanskje ikke leser se & hør, men de leser ikke så mye annet enn dn, finansavisen, kapital og Fyrsten heller.

Gammel 19-03-14, 23:45   #218
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øvre høyre var lav på kulturell, rik på penger, var det ikke? Når jeg tenker "blåruss" så tenker jeg de mest stereotype av de stereotype, ikke den gjennomsnittlige siviløkonomene, liksom. Men de som snakker om ansatte som "assets" eller "kostnadsposter", de som kanskje ikke leser se & hør, men de leser ikke så mye annet enn dn, finansavisen, kapital og Fyrsten heller.

Fyrsten, du. Er det obligatorisk for blåruss altså? Jeg trodde ellers det stort sett var i den andre kvadranten man kunne sin Machiavelli. (Eller kanskje jeg bare er fattig på kulturell kapital selv? Jeg liker tross alt rødvin aller best! )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:48   #219
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, kanskje mer et sammendrag av fyrsten. Men den er komisk ofte nevnt på baksiden av dn (på nattbordet) som omtrent eneste bok de har lest.

Gammel 19-03-14, 23:55   #220
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kanskje mer et sammendrag av fyrsten. Men den er komisk ofte nevnt på baksiden av dn (på nattbordet) som omtrent eneste bok de har lest.

Kanskje det er en sånn "må ha lest"-bok blant økonomer, som alle sier de har lest, men som få faktisk har fullført. (Omtrent som Ulysses blant hard core humanister.)

Jeg har lest Fyrsten, men bare på norsk, så jeg feiler spektakulært i egen kvadrant like fullt. Ikke har jeg lest Ulysses heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:42.