Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 23:57   #221
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Må presisere igjen: av alle de sikkert hundrevis av økonomer jeg har jobbet med så er det bare en håndfull jeg har kalt (jævla) blåruss, altså.

Gammel 19-03-14, 23:59   #222
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Må presisere igjen: av alle de sikkert hundrevis av økonomer jeg har jobbet med så er det bare en håndfull jeg har kalt (jævla) blåruss, altså.

To their face?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 23:59   #223
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nesten aldri.

Gammel 20-03-14, 00:01   #224
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flink jente.

Gammel 20-03-14, 00:02   #225
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, kanskje mer et sammendrag av fyrsten. Men den er komisk ofte nevnt på baksiden av dn (på nattbordet) som omtrent eneste bok de har lest.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så nevnte blårussen min Hardyguttene i den spalten.

Han er vel strengt tatt arbeiderklasseblåruss. Gift med økonomisk-tradisjonell arbeiderklasse/kulturell middelklasse-dame, med akkurat nok studiepoeng statsvitenskap til å ha lest Fyrsten. Sånn delvis, i allefall.

Gammel 20-03-14, 00:05   #226
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blårussgreiene er så pussig, for hos oss var det Handel og kontor som var blåruss. Og de var virkelig ikke særlig snobbete.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 00:11   #227
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes det blårussgreiene er så pussig, for hos oss var det Handel og kontor som var blåruss. Og de var virkelig ikke særlig snobbete.

Blårussen hos oss var stort sett de som ikke hadde nok poeng til å komme inn på allmenn.

Interessant tråd, forresten. Jeg tror vi tilhører middelklassen ut fra utdanning, økonomi og kultur, men når jeg leser denne tråden så er jeg søren meg ikke helt sikker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 00:14   #228
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Ja, de jeg husker som var blåruss i sin tid, blei jo ikke sånn blåruss. Alle jeg kommer på som havna på BI var rødruss på vgs.

Gammel 20-03-14, 00:18   #229
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg føler at jeg er arbeiderklasse, men jeg er vel for godt utdannet med mine 5 år. Bakgrunnen min vel årsaken til at jeg føler det slik. Nei, familien vår er nok vanlig middelklasse nå, antar jeg. Men jeg er blåruss! (Tok ikke mer enn det jeg måtte av sos.øk og bed.øk og sånne kjedelige greier.)

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 07:13   #230
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Oslo Handelsgym ble alle tvunget til å være blåruss, selv om man tok vanlig allmennfag og egentlig skulle være rød. Der var det nok av øvre høyre kvadrant-typer. Som hvertfall skrøt på seg Fyrsten. Mange av den kom fra gamle penger også, men det var dårlig stilt med kulturkonsumet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 08:33   #231
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er blåruss (som i de som var blåruss på videregående) og "blåruss". Den andre betydningen er for meg de som har studert økonomi og tar med seg en "ren" økonomitenkning inn i organisasjoner der deres sterke tro på "rational choice" og New Public Management krasjer med en annen og bredere virksomhetstenkning. Hvilken farge disse hadde på russedressen, er irrelevant.

Gammel 20-03-14, 08:43   #232
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg var blåruss, men gikk allmenn. På skolen min var det blanding av allmenn, handel og kontor og yrkesfag. For å unngå "krig" ble alle blåruss.

Gammel 20-03-14, 08:52   #233
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er blåruss (som i de som var blåruss på videregående) og "blåruss". Den andre betydningen er for meg de som har studert økonomi og tar med seg en "ren" økonomitenkning inn i organisasjoner der deres sterke tro på "rational choice" og New Public Management krasjer med en annen og bredere virksomhetstenkning. Hvilken farge disse hadde på russedressen, er irrelevant.

Enig. I mitt hovud har fargen på russedressen lite å seie. "Blårussen" er dei som meiner alt kan pakkast inn i økonomisk terminologi og at alle systemfeil kan løysast gjennom økonomiske modellar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 08:54   #234
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg aner ikke hvilken farge de jeg tenker på ("jævla blåruss!") hadde på russedressen sin, altså.

Gammel 20-03-14, 09:06   #235
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Ja, absolutt. Jeg syns det bare er litt snedig at Oslo Handelsgym definitivt hadde "blåruss" som ideal, og i tillegg tvang alle, uansett hvilke fag de tok til å være blåruss.

Gammel 20-03-14, 10:33   #236
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, absolutt. Jeg syns det bare er litt snedig at Oslo Handelsgym definitivt hadde "blåruss" som ideal, og i tillegg tvang alle, uansett hvilke fag de tok til å være blåruss.

Snedig, ja.

Hadde jeg giddet å være russ i sin tid før jeg droppet ut av VGS hadde jeg vært svartruss. Og med den setningen har jeg vel for evig og alltid plantet meg selv i arbeiderklassen hvor jeg hører hjemme, med blokkleilighet uten heis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:18   #237
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest tråden litt nå og da og synes det hele er litt rart. I utgangspunktet tenker jeg at vi ikke har klasser i Norge, men så leser jeg noen innlegg som gjør at jeg nikker og kjenner meg igjen. Andre påstander oppfatter jeg mer som trender og snobbing.

Jeg skjønner at figuren Tallulah viste tidlig i tråden er en morsomhet, men den la føringer på diskusjonen videre og er egentlig en illustrasjon på det jeg mener er mer trender og snobbing enn betegnende på klasser. Kulturell kapital er for meg noe helt annet enn at man vet hvilke matvarer som er "in". Det er noe som ligger mer i "ryggmargen".

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:19   #238
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det er jeg helt enig i, Java.

Gammel 20-03-14, 11:20   #239
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Enig. I mitt hovud har fargen på russedressen lite å seie. "Blårussen" er dei som meiner alt kan pakkast inn i økonomisk terminologi og at alle systemfeil kan løysast gjennom økonomiske modellar.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:22   #240
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Kulturell kapital er for meg noe helt annet enn at man vet hvilke matvarer som er "in". Det er noe som ligger mer i "ryggmargen".

Ja, den handlet ikke om kulturell kapital, den handlet om mattrender. Det skrev jeg jo også.

Kulturell kapital er allmenndannelse, med vekt på kunnskap om og bruk av kunst, kultur og verden. Faren min ville mest sannsynlig havnet litt under midtlinja til høyre i matmatrisen, men han innehar ekstremt mye kulturell kapital, som akademiker innen kunst- og kulturfag og mye reising rundt i verden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.