Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Løpe eller jogge

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-14, 22:14   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Løpe eller jogge

Hører at noen snakker om å løpe og andre sier jogge. Er det noe forskjell? Eller bare to måter å navngi en aktivitet hvor man kommer seg fortere fremover enn når man går?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 22:38   #2
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løpe eller jogge

Jeg vet ikke definisjon nøyaktig, men jeg tenker at jeg jogger dersom jeg klare å skravle underveis og ikke føler meg anpusten.
Løpe gjør jeg når det ikke funker å skravle og når jeg er anpusten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 22:40   #3
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener å ha hørt at man jogger dersom farten er lavere enn 10 km/t. Om det er en allmenn definisjon vet jeg ikke.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 22:40   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde jogging var det man gjorde hvis man var gammel nok til å startet med det på 80-tallet, mens løping var noe alle andre gjorde?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 22:48   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg trodde jogging var det man gjorde hvis man var gammel nok til å startet med det på 80-tallet, mens løping var noe alle andre gjorde?

Isåfall er det jogging jeg driver med :knirk:

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 22:50   #6
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jogging ser jeg for meg som komfort mosjon med puls på 60% av egen makspuls. Løping foregår nærmere 80% av makspuls. Da vil km/t være individuell.

Gammel 22-03-14, 22:51   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jogge er ord som ikke eksisterer i mitt vokabular. Jeg løper kjempesakte, jeg kan løpe helt ned i 5,5 km i timen. Det heter løping likevel.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 22:51   #8
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Me too.

På ebay kan man til og med få kjøpt "vintage-joggeklær"

http://www.ebay.com/itm/vtg-JACKET-W...-/321356556519

Gammel 22-03-14, 22:53   #9
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

. Dere som klarer mila på godt under timen løper.

Gammel 22-03-14, 22:57   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De kule løper, de retro jogger. Farten er irrelevant.

Gammel 22-03-14, 23:12   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

. Dere som klarer mila på godt under timen løper.

Ikke alltid, da - farten varierer jo. Jeg har ikke løpt frivillig helt siden 80-tallet, men siden 1991, og kaller i utgangspunktet det jeg driver med for jogging. Har gjort det hele veien.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 23:17   #12
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jogger langturer og løper intervall, ehm ja i teorien i det minste...

Gammel 23-03-14, 01:26   #13
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg mener å ha hørt at man jogger dersom farten er lavere enn 10 km/t. Om det er en allmenn definisjon vet jeg ikke.

Dette har jeg også hørt eller lest et eller annet sted uten at jeg klarer å huske hvor.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I så fall jogger jeg også :flere som knirker:

Jeg tror egentlig man kan kalle det for det man vil. Jeg sier i alle fall at jeg løper. Men jeg holder alltid et høyere tempo enn 10 km/t, så da burde jeg være innenfor antar jeg.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 02:33   #14
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker begge ordene om en annen, men i mitt hode stemmer det med at jogging definerer lavere fart, mens løping er når jeg tar meg ut. (Type senest i dag omtrent bønnfalt jeg en venninne om å jogge med meg slik at jeg ikke skulle løpe for fort, som jeg gjør når jeg løper alene )

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 06:29   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er trønder, og vi sier ikke løpe
Vi sier springe (eller andre varianter av ordet). For meg har ikke det ordet så mye med mosjon å gjøre.

Man jogger når man trener, man springer når man skal rekke bussen eller er redd for noe/n eller man har det travelt med å komme seg et sted.

Gammel 23-03-14, 09:10   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

De kule løper, de retro jogger. Farten er irrelevant.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 11:07   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

(Type senest i dag omtrent bønnfalt jeg en venninne om å jogge med meg slik at jeg ikke skulle løpe for fort, som jeg gjør når jeg løper alene )

La du det fram for henne slik også?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 11:12   #18
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jogger, og har ikke fått med meg at det er et utdatert begrep. Løping greier jeg ikke. Det går alt for fort.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 11:24   #19
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

På den eneste tredemølla jeg har erfaring med, er det to knapper for hurtigvalg av fart. "Jog" tilsvarer 4 miles i timen (6,4 km/t), "Run" tilsvarer 6 miles (9,65 km/t). Så hvis det er noe å basere seg på har det med fart å gjøre, men terskelen er lavere enn 10 km/t.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 11:31   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

På den eneste tredemølla jeg har erfaring med, er det to knapper for hurtigvalg av fart. "Jog" tilsvarer 4 miles i timen (6,4 km/t), "Run" tilsvarer 6 miles (9,65 km/t). Så hvis det er noe å basere seg på har det med fart å gjøre, men terskelen er lavere enn 10 km/t.

Hvis jeg har mølla på 6,4 kmt går jeg. På 9,65 jogger jeg i snakketempo ganske så uanstrengt. På 10,5-12,5 løper jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.