Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-14, 07:15   #321
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Greia er jo at fastlegene allerede bare henviser til en kollega. En kollega på sykehuset. Man henviser dem ikke rett til operasjonsstua. Så å henvise til kollegaen i naborommet burde ikke være noe bedre for samvittigheten. Jeg tror disse fastlegene misforstår samvittighet med et ønske om å fordømme og gjøre det litt kjipere for dem som ønsker abort.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 07:20   #322
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Huff. Som Erna tapte seg på den snurtingen det. Jeg som syntes hun var en kul dame med bein i nesa. Også var hun bare en liten furtekopp. :sukk:

Hæ? :what: Erna er jo sjefsfurteren, hun bli snurt og furtete rett som det er.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 08:58   #323
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjorde en tabbe og leste litt i en debatt om dette på et annet forum. Nå har jeg mistet troen på menneskeheten, fastleger og demokratiet. Det er godt å komme inn hit og se at verden enda er et reflektert sted. Takk!

Gammel 19-03-14, 09:22   #324
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg gjorde en tabbe og leste litt i en debatt om dette på et annet forum. Nå har jeg mistet troen på menneskeheten, fastleger og demokratiet. Det er godt å komme inn hit og se at verden enda er et reflektert sted. Takk!

Da 8. marstoget i Oslo kom tilbake til Youngstorget sto det en mannlig fastlege på siden med en plakat hvor det sto "Jeg er en fastlege i mot reservasjonsretten, i likhet med de aller fleste fastleger". Han fikk varm applaus fra alle som gikk forbi. Det er jo viktig å tenke på; de aller fleste leger er også i mot dette. Og det gjør det jo enda mer tullete.

I dag leste jeg også at hun mørkekvinnen fra KRf mener at det er legen som bør ha siste ord om en kvinne skal få abort, ikke kvinnen selv.

Gammel 19-03-14, 09:28   #325
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da 8. marstoget i Oslo kom tilbake til Youngstorget sto det en mannlig fastlege på siden med en plakat hvor det sto "Jeg er en fastlege i mot reservasjonsretten, i likhet med de aller fleste fastleger". Han fikk varm applaus fra alle som gikk forbi. Det er jo viktig å tenke på; de aller fleste leger er også i mot dette. Og det gjør det jo enda mer tullete.

I dag leste jeg også at hun mørkekvinnen fra KRf mener at det er legen som bør ha siste ord om en kvinne skal få abort, ikke kvinnen selv.

Bortsett fra om legen selv er gravid da eller? Kan en lege bestemme over andre, men ikke seg selv? Det går jo ikke. Så da mener hun at det bare er selvbestemt abort for kvinnelige leger?

Gammel 19-03-14, 09:29   #326
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Bortsett fra om legen selv er gravid da eller? Kan en lege bestemme over andre, men ikke seg selv? Det går jo ikke. Så da mener hun at det bare er selvbestemt abort for kvinnelige leger?

Jeg regner med at hun mener at enhver kvinne som blir gravid ska miste evnen til å bestemme over seg selv. Så hun må nok gå til en annen lege, en mannlig reservasjonslege helst, tenker jeg.

Gammel 19-03-14, 13:39   #327
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvem er mørkekvinnen fra KrF?
Jeg skjønner virkelig, virkelig ikke hvordan det kan lette samvittigheten ved å ikke skrive under på et papir, men sørge for at kollegaen gjør det.
Og har jeg forstått det riktig, de skriver jo ikke under på at abort skal utføres, kun henvisning til sykehuset?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 13:41   #328
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg skjønner virkelig, virkelig ikke hvordan det kan lette samvittigheten ved å ikke skrive under på et papir, men sørge for at kollegaen gjør det.
Og har jeg forstått det riktig, de skriver jo ikke under på at abort skal utføres, kun henvisning til sykehuset?

Nei, de skriver ikke noen henvisning til behandling, de underskriver på kvinnens begjæring om svangerskapsavbrudd. det er altså kvinnen selv som ber om avbruddet. Legen skriver under på at h*n har informert kvinnen i hht. til regelverket. Og sender med medisinske opplysninger - slik at sykehuset kjenner kvinnens medisinske historie. Alltid en fordel når det skal gjøres et inngrep.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 19-03-14 kl 13:52.
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 13:43   #329
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nei, for som jeg skrev: de henviser allerede bare til en kollega. Eneste forskjellen er at de henviser til en kollega på sykehuset, ikke i naborommet. Så det eneste de vil er å gjøre det bittelitt vanskeligere for kvinnene som ønsker abort. Mørkekvinnen er Dagrun Eriksen. Hun som syns det er pinlig at norske kvinner engasjerer seg i abortspørsmålet. Urk, hun er provoserende altså.

Gammel 19-03-14, 14:07   #330
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne kronikken forklarer godt hva som er fastlegens egentlige oppgave, og hva det altså er fastleger ønsker å reserverer seg mot:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10121144
Den er skrevet av gynekolog Heidi Frances Thornhill

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 14:08   #331
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, for som jeg skrev: de henviser allerede bare til en kollega. Eneste forskjellen er at de henviser til en kollega på sykehuset, ikke i naborommet. Så det eneste de vil er å gjøre det bittelitt vanskeligere for kvinnene som ønsker abort. Mørkekvinnen er Dagrun Eriksen. Hun som syns det er pinlig at norske kvinner engasjerer seg i abortspørsmålet. Urk, hun er provoserende altså.

Blæ til alt. Alle artikler fra leger som ønsker reservasjonsrett har ingen argumenter jeg kjøper.
Jeg har aldri gått i tog på kvinnedagen, men i år hadde jeg lyst til å gå for denne saken, dog hadde jeg desverre ikke tid.
Og jeg er så forbanna irritert på Høyre og Frp som inngår denne hestehandelen og i tillegg nekter å kommentere det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 15:12   #332
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Denne kronikken forklarer godt hva som er fastlegens egentlige oppgave, og hva det altså er fastleger ønsker å reserverer seg mot:

Den var veldig god.

Gammel 19-03-14, 15:35   #333
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den var så god at jeg ble rent rørt.
Man kunne kanskje vise til denne dersom man ønsket å sende inn et høringssvar.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 15:58   #334
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var et skikkelig bra innlegg.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-14, 16:08   #335
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nemd er nok løsningen.

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Den var så god at jeg ble rent rørt.
Man kunne kanskje vise til denne dersom man ønsket å sende inn et høringssvar.

Jepp, men det er lurt å klippe inn de delene du synes er viktigst, ikke bare lime inn lenken.

Gammel 19-03-14, 16:36   #336
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jepp, men det er lurt å klippe inn de delene du synes er viktigst, ikke bare lime inn lenken.

Absolutt.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 21:11   #337
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå sier Bent Høie at leger på sykehus ikke skal kunne reservere seg mot å utføre omskjæring av guttebabyer. Hvor er logikken i politikken hans, spør nå jeg!?

http://www.tv2.no/2014/03/23/nyheter...1#.Uy8_gye9KSM

Gammel 23-03-14, 21:15   #338
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg hadde det vært uproblematisk å "henvise" til abort, men å foreta en ikke-medisinsk omskjæring hadde jeg følt umulig. Det strider så sterkt mot mitt syn på hva som er greit å gjøre mot barn at jeg ikke kan beskrive det med ord engang.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 21:39   #339
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Skal all medisin hjelp plutselig styres av religion, eller?

Gammel 23-03-14, 21:44   #340
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Skal all medisin hjelp plutselig styres av religion, eller?

Misforstå meg rett: jeg synes ikke leger skal kunne reservere seg mot å gjøre omskjæringer når disse er lovlige inngrep. Men jeg synes jo det er helt sprøtt at kirurger ikke kan reservere seg mot omskjæring, når fastleger skal kunne reservere seg mot å gi gravide kvinner informasjon og skrive under på et skjema.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.