|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#361 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Ja, jeg bare rambler i vei, egentlig.
![]() |
#362 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?I mange deler av dette landet er det timesvis til nærmeste sykehus, så skal man først dit for samtale/søknad for deretter å bli innkallet til gjennomføring av abort fremstår det som en ikke-vennlig løsning for veldig mange kvinner.
![]() |
#363 |
Glamorøs
|
Men hvordan fungerer det i dag? Fastlegen henviser jo ikke til abort, fastlegen henviser bare til sykehuset. Så man må vel uansett inn til ultralyd for å fastslå hvor lang man er på vei, om man vil/kan ta medisinsk abort og deretter komme inn for å få det gjennomført.
![]() |
#364 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er der jeg også er litt usikker mhte kvinnevennligheten, isåfall blir det jo verre for de som i dag har hatt en fungerende fastlege. På den annen side er det vel også slik for en haug med andre forundersøkelser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Rockesøster
|
Fant dette på Amathea som bekrefter det du skriver at det er vanlig med 2 ganger på sykehus. Om man da kan ta forundersøkelse på første time blir det ikke mer omfattende enn det er i dag.
![]() |
#366 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Så hele saken handlet egentlig om at enkelte fastleger ville reservere seg mot å henvise til en forundersøkelse på sykehuset der kvinnen ble videre henvist til abortinngrepet? Men samvittigheten deres ble bedre av å henvise til en annen fastlege som så henviste til forundersøkelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Fjellpiper
|
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?skal ikke mye til å toe sine hender. Bare litt antibac i våre dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Glamorøs
|
Jepp. Det er til å bli helt koko av.
![]() |
#370 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Er'e ikke vakkert?
![]() |
#371 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er lovbestemt rett til å reservere seg mot å utføre eller assistere ved abortinngrep og det praktiseres overalt - og slik har det vært siden abortloven ble vedtatt. Eller var det ikke det du mente?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#372 |
Panzerekstremfeminist
|
Ja. Det var akkurat det det handlet om.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Unik
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Nei, det var ikke det jeg mente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#374 |
Panzerekstremfeminist
|
Mente du pasienten rett inn på sykehuset?
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Unik
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jau |
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg leser på NRK nå at det spekuleres i at løsningen blir at legen ikke skal skrive under på erklæringen, men at de plikter å gi informasjon og nødvendige forberedelser - altså at det bare er selve legens underskrift som ikke er nødvendig. Jeg tror jeg synes det er et godt forslag.
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Men i NRK-forslaget står det også at fastleger ikke lenger skal henvise til abort. Har de noen gang gjort det, da? :forvirret:
![]() |
#378 |
maler
|
Ja. Det står i lovteksten at man skal sende begjæringen sammen med en henvisning. Så det blir vel i stor grad gjort vil jeg tro. Denne henvisningsplikten kan lett endres til informasjonsplikt. Da kan det være at man lager en løsning som er spiselig for alle.
![]() |
#379 |
Glamorøs
|
Nei, de har ikke det, ikke mer enn å henvise til en kollega. Men de som har ønsket denne reservasjonsmuligheten har likt å fremstille det sånn for å gjøre det hele mer spiselig.
![]() |
#380 |
Glamorøs
|
Men de har jo ikke henvist til abort? De har henvist til en lege på sykehuset, som henviser til abort. Så det eneste de ønsket var å legge til ett ledd til forå gjøre det litt ekstra kjipt for damene.
![]() |
|
|