Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barnesikker langpannekake som ikke er sjokolade?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-14, 15:09   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Barnesikker langpannekake som ikke er sjokolade?

Jeg har tatt Marthe Svennerud-løsningen på barnebursdag i år og invitert hele årskullet i selskap. Noen har med søsken. ()

Det blir utendørsbursdag med wienerpølser, og jeg tenkte å kjøre 2 stk. langpannekake + gelé, det får være godt nok for de svina. Muffins utgår, for jeg gidder ikke plukke søppel fra uteområdet helt til neste år, ei heller dille med å helle oppi 60 former. Sper heller på med bokstavkjeks.

Kan noen foreslå en enkel kake som slår an blant barnehagebarn?

Den andre langpanna blir denne, den desidert beste sjokoladekaka jeg vet om.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 15:12   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnesikker langpannekake som ikke er sjokolade?

Vaniljesauskake er jo veldig god og barnevennlig
http://www.detsoteliv.no/oppskrift/vaniljesauskake

zinatara er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 15:15   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Takk for tips!
Jeg bør egentlig ha noe som enkelt kan gjøres helt melkefritt pga. en av gjestene, men det får jeg nok til med den andre kaka og geléen.

Vaniljesaus på havremelk smaker hoppetau, så det unner jeg liksom ikke hele selskapet.

Gammel 30-04-14, 15:17   #4
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Banankake er en formkakefavoritt her i huset. Finnes mange oppskrifter der ute, denne er saftig og god:

125 g smør el. Margarin
3 dl sukker
4,5 dl hvetemel
1ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 bananer
2egg
1 dl rømme

Rør smør og sukker hvitt og lett.
Rør i eggene , et om gangen.
Mos bananene.
Tilsett rømme, bananmos og melblandingen.
( mel, vaniljesukker, bakepulver )
Fyll røren i en smurt og lett strødd form .
Stek kaken i ca 40 min. ved ovnstemp. 175 gr.
(nederste rille )
Melisdryss ved servering.
Variant: Riv et eple og ha i deigen + stikk epleskiver i deigen.

Gammel 30-04-14, 15:20   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Gutta mine er glad i gulrotkake, men de er kanskje aller mest glad i ostekremen, og den får du vel kanskje ikke laga melkefri? Mor Monsen, kanskje? Det er jo litt sånn plain sukkerbrødsmak, men med sukker og kanel oppå. Langpanneklassiker fra min barndom, tror den hadde slått an hos neste generasjon også. De liker i alle fall eplemuffins uten epler, og smaken er ikke helt ulik.

Gammel 30-04-14, 15:23   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Mor Monsen-oppskriftene på nett har koriander oppå og betegnes som julekake. Helt feil i min bok, pappa hadde kun sukker og kanel på, og det var ei "har lyst på noe søtt til kaffen"-kake.

Gammel 30-04-14, 15:35   #7
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Takk for gode tips!
Gulrotkaka kan lages med krem bare på halve eller kremen til selvbetjening ved siden av. Det tror jeg rett og slett vi gjør, for jeg har en kjempegod, melkefri oppskrift.

Gammel 30-04-14, 15:43   #8
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Banankake kan forresten enkelt gjøres melkefri ved å bytte ut smør med olje og rømme med kokosmelk (den fete delen).

Forresten - et texaskaketips: Ha på glasuren når kaken er rykende varm. Prikk den med en gaffel og hell på glasur, det blir veldig veldig godt! Stor suksess ikke bare blant barn men også blant voksne.

Gammel 30-04-14, 15:44   #9
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Angående ostekrem på gulrotkake: Kan du (igjen) bruke den fete delen av kokosmelk som erstatning for osten? Jeg har ikke prøvd, men jeg tror det skal kunne fungere.

Gammel 30-04-14, 15:45   #10
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Jeg foreslår juicekake. kom på når jeg lette etter denne at den er det lenge siden jeg har bakt. Te hælga kanskje??

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/juicekake

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 15:57   #11
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gulrotkake ville jeg satset på da, men vanskelig å "treffe" alle barn med annet enn sjokoladekake som er veldig enkel

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 16:11   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Angående ostekrem på gulrotkake: Kan du (igjen) bruke den fete delen av kokosmelk som erstatning for osten? Jeg har ikke prøvd, men jeg tror det skal kunne fungere.

Hvis man tåler soya, finnes det kremost basert på dette i de fleste større matbutikker. Jeg lager gulrotkakeglasur med den, smaker som originalen. Alt jeg lager er fritt for egg og kumelk, men jeg baker like mye som før. Helt uproblematisk. Jeg lager også melkefri versjon av vaniljesauskaken (inneholder soya) og den er veldig godkjent av mine barn pluss barna i flere selskaper. En kollega hadde vaniljekake som sin favorittkake og merket ikke forskjell på min og den vanlige.

Gammel 30-04-14, 18:50   #13
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Appelsin-formkake med melisglasur m/kakao var nesten mer populær enn sjokoladekaken når vi hadde dugnad her i vår. Da var gamle og unge i nabolaget samlet, og det meste gikk unna.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 18:58   #14
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Krydderkake?
Eplekake?

Jeg har ikke opplevd barn som ikke liker den og den kaken og mine egne er veldig glade i kaker generelt, er det egentlig så utbredt at barn ikke liker kaker eller er det mer synsing/påvirkning ala "tror ikke du liker det"?

Gammel 30-04-14, 20:51   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Mine egne unger hiver innpå det meste som ligner søtsaker, og stort sett mat generelt, så jeg vet ikke hva jeg skal si om kresenhet. Men det er dumt å lage pavlova hvis mange mener det ikke blir spist, liksom.

Lagrer denne tråden til neste år, takk for alle tipsene!

Jeg strever veldig med alt kremete som skal bli godt uten melk. Jeg syns rett og slett ikke det blir godt. Men nå lager jeg noen deler av langpanna med melis/strøssel i stedet for glasur, også har de siden sist tatt inn Oatley vaniljesaus, så da er geleen i orden også. Det meldte seg på en som skal ha glutenfri også, men det er heldigvis en voksen, så vedkommende overlever sikkert på Leiv Vidar + glutenfrie brød og gelé.

Gammel 30-04-14, 20:58   #16
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

-Hva skal Luftslottet med brannsikker langpannekake?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-14, 21:38   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Alle vet da at luftslott ikke brenner?

Gammel 30-04-14, 21:51   #18
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Vaniljesauskake er jo veldig god og barnevennlig
http://www.detsoteliv.no/oppskrift/vaniljesauskake

Ja!

Gammel 30-04-14, 22:08   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Appelsin sin skuffekake!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.