|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Småpenger, unger, betaling og mediaNylig var det en artikkel om en lekebutikkansatt og en jente som ikke fikk kjøpe en dukke med småpenger. Greit nok. Det var dårlige greier, og selv om jeg mente foreldrene her i utgangspunktet burde sørget for å veksle først av hensyn både til andre kunder og betjening, så burde den ansatte oppført seg ordentlig når de nå sto der. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Textrovert
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og media
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaMynt er gangbar valuta i Norge. Ja, det tar tid å telle, men noen kunder er raskere å betjene enn andre. Sånn er det bare.
|
|
|
|
#4 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaDet er bare sånn det er. Man kan betale med mynt dersom man ønsker det. Inntil 25 stk av hver sort. Dvs 750,- i dette tilfellet.
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaAng. dukken så føyer den historien seg fint inn i rekken av negative ting jeg har hørt og opplevd om akkurat den butikken, og jeg syns nå det må være greit å være såpass positivt innstilt til betalende kunder at man gidder å ta imot penger selv om det er mynt.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaI sånne sparebøsser kan det vel fort være mer enn 25 kronestykker?
|
|
|
#7 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg syns unger kan få betale med småpenger. Mine unger får farfars kronestykker en gang i året, og da har han telt dem opp sånn at det ligger hundre i en pose. Så lenge bankene tar grusomme gebyrer for å veksle ungenes sparepenger, så syns jeg det er helt legitimt at ungene kan bruke dem på lekebutikken eller hvor de nå er. Har aldri opplevd protester på det heller, men jeg er veldig hjelpsom med telling. Jeg teller opp ti kronestykker, og så lager jeg identiske hauger. På den måten holder det at den som står i kassen teller det første tårnet, og så er det bare å sammenligne høyden på tårnene. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg synes butikker som ikke vil ta imot mynter fra små barn (eldre, utviklingshemmede eller hvem som helst andre som vil betale med mynter) er kjipe. Akkurat som jeg synes at butikker som ikke tar i mot kredittkort på grunn av avgiftene de må betale for hver transaksjon også er kjipe. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg gremmes over måten kundene ble behandlet på i disse to sakene, spesielt trampolinesaken der de ble ropt til i sinne og jentungen ble redd. Jeg skjønner ikke at ansatte i serviceyrker i det hele tatt tør å oppføre seg slik og jeg synes det er bra at det havner i avisene.
|
|
|
#10 |
|
Lengter etter sola
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I denne saken sto det at det kun var 20 og 10ere.
|
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg er enig i at de butikkansatte ikke oppførte seg ordentlig. Ingen tvil om det. Helt på bærtur i begge sakene. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg synes det burde være åpenbart at både kunder og ansatte har et ansvar for hva de krever og hvordan de oppfører seg. Jeg er helt enig i at man ikke bør komme med 3000 kroner i småpenger, men når en kunde - særlig et barn - likevel gjør det, må jo butikken greie å håndtere saken på en hyggelig måte. Selv om de ikke kan eller vil ta mot alle myntene, går det an å forklare det vennlig, og kanskje foreslå en mulig løsning. Dessuten synes jeg man kan strekke seg litt ekstra for et barn - og så kanskje heller henge opp en plakat for å informere senere kunder om at de egentlig ikke tar mot mer enn 25 av hver mynt, for eksempel.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaDet blir jo litt som å be om å få ta ut penger i butikken. Man må være litt smidig. Har de ikke hundrelapper kan det være man må ta ut 200 istedenfor. Og av og til har de ikke penger å gi ut, det er kjipt, men sånn er det bare. Det samme må gjelde mynter, hvis det rett og slett er så mye at det blir overload og vanskelig å håndtere synes jeg de må kunne si fra på en hyggelig måte og med forslag til løsning. ("Kunne dere gå ned dit og veksle og komme tilbake igjen"?) Foreldre som synes det er over grensa synes jeg er i overkant lite smidige, sånt bør man lære unger å takle. Opplevelsen av å betale med egne penger blir ikke mindre av å veksle dem først, det kommer an på hva foreldrene sier.
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg blir jo ellers alltid litt mer skeptisk til vurderingsevnen og nøytraliteten til folk som går til avisen og flagger saken med digre bilder av de små barna sine. Ikke at de trenger å være sytepaver eller bråkmakere av den grunn, men det svekker saken deres, i mine øyne.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Du plasserer jo også skyld; hos foreldrene.
|
|
|
#17 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg kan se problemet fra butikkens ståsted, men når det kommer et lite barn som har spart opp penger, så synes jeg de kan ta seg bryet med å telle opp og ta i mot mynter. Virkelig.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg hadde ikke vekslet inn på forhånd. I begge tilfellene var det så vidt jeg kan se ikke sååå mye mynt.
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Godt poeng. Jeg må ta fri fra jobb for å rekke bankens åpningstid. Ganske uaktuelt.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Småpenger, unger, betaling og mediaJeg sto i kø bak ei jente som skulle kjøpe ipad med sparepengene sine. Det tok tid ja. Men jeg hadde jo forståelse for det og hadde aldri latt min utålmodighet gå utover et barn på 7-8 år. |
|
|
|
![]() |
|
|