|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Dere som bor i by og ikke har bilOpplever dere at kollektivtilbudet er så godt at bil er unødvendig? Hvordan løser dere hverdagslogistikken uten bil? Sist redigert av Hyacinth : 15-05-14 kl 17:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilVi bor halvsentralt i Oslo og har ikke bil, og for det meste strekker kollektivtilbudet til for oss. Ungene har p.t. bare én fritidsaktivitet hver – den ene når vi greit med kollektivtransport, den andre kan vi sykle eller gå til, men der har vi også i hvert fall i perioder vært med på en kjørebytteordning med andre foreldre (da har vi brukt bilkollektivbil når det har vært vår tur). Jeg ser på det som uaktuelt å skaffe bil for å kjøre ungene rundt på aktiviteter, og oppfatter det som en av begrensningene vi må ta i betraktning når vi sier ja eller nei til nye aktiviteter. Vi velger f.eks. også sommerskoletilbud etter hva som går greit å nå med kollektivtransport eller sykkel, og har droppet skolene som ville krevd bil.
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilVi bor i en mindre by, der det absolutt ikke hadde vært mulig å komme seg rundt overalt med kollektivtransport. Ungene (4 stk) har vært med på mange aktiviteter, men vi har aldri hatt mer enn en bil. Det hadde ikke vært aktuelt å ha to biler på grunn av kjøring til fritidsaktiviteter. Endel aktiviteter har de kunnet gå eller sykle til selv, og noen ganger har vi samkjørt med andre foreldre så ikke alle kjører en og en med ett barn i bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilVi har ikke bil og reiser bare kollektivt - vi har bilkollektiv-medlemsskap, men det er ikke hvert år vi bruker det.
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilGrunnen til at vi har to biler er ikke bare pga ettermiddagskjøring, altså. Det er bare en behagelig bivirkning, selv om det nå, når det først er slik at vi har to biler, føles som om den er uunnværlig også om ettermiddagen. De to bilene er nødvendige på dagtid, først og fremst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilTakk for interessante svar, forresten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilVi bor vanligvis slik til at vi ikke trenger bil annet enn for å komme oss på hytta. Vi har valgt/barnet har valgt aktiviteter ut fra det som er mulig i nærmiljøet, så vi har ikke hatt behov for bil.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilVI bor sentralt i Oslo, og har bil, men bruker den ikke i hverdagslogistikken. Kun om vi skal ut av byen, eller på typ Ikea.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilJa, Ikea var mitt neste spørsmål, Tally. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bil
Ikeabussen hvis vi ikke skal ha så mye, bilkollektivet hvis vi skal kjøpe store/mange ting.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilKollektivbil til IKEA, ja (stort sett uansett hva vi skal ha, det er kronglete å dra dit kollektivt fra oss).
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilJeg har ikke barn som driver med ting på fritiden ennå, men det føles ganske sikkert at jeg ikke har tenkt å være taxi på ettermiddagene når han blir eldre. Han må nok velge fritidsaktivitet utifra både mengde treninger/cuper/stevner og lokasjon.
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilVi er veldig heldig med kollektivtransport i Oslo altså, jeg innser det. Og kanskje spesielt her vi bor. Vi har 8 busser og tre trikker innen en 7 minutters radius fra her vi bor. Vi kommer oss ganske langt i alle retninger uten å måtte bytte. Litt lettere vestover enn østover og sørover. Da må vi over på t-bane.
![]() |
#14 |
kamerat
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilJa, det er vel liten tvil om at Oslo har Norges beste kollektivtilbud. Jeg har kjørt en del kollektivt i Bergen og Tromsø, og synes forskjellen er ganske drøy.
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
Hehe. Jeg skjønner deg, og jeg vet at slik vi gjør det er vårt eget valg. Men jeg tror likevel det du sier er lett å si. Jeg har sagt det selv. Men sier du til gutten at "sorry, jeg ser at du er et fotballtalent, men du får ikke gå på fotball, for det ligger for langt borte og vi kan ikke kjøre deg til turneringer. Du må i stedet velge håndball, selv om alle vennene dine går på fotball, for der er det ingen turneringer"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilMen jeg tror det argumentet virker begge veier, Hyacinth. Det blir lettere å si slikt om man faktisk ikke har bil, regnskapet blir rett og slett annerledes. Det er klart man kan komme til å revurdere om man ser at barnet har et ekstraordinært talent eller driv i en eller annen vanskelig tilgjengelig aktivitet, men det er vel relativt sjelden at det utkrystalliserer seg så ekstremt klart. De fleste unger har anlegg som kan utvikle seg i flere retninger. Jeg mistenker f.eks. min ene for å ha et klart dansetalent, men hun har nå så mange andre anlegg også at det ikke plager meg at hun ikke går på dans for tida.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilAkkurat fotball tror jeg ikke det vil være noe problem å finne i nærheten i en by, altså. Det er vel ingen annen sport det satses like hardt på i Norge. Men jeg ser jo problemet med andre ting. Om Hiawata vil drive med ski, ridning eller alpint så må vi reise lenger, men da tror jeg at jeg hadde lært ham opp til å reise selv ganske tidlig. Eller ikke, om det var noe han ikke fikk til, men aktiviteten var viktig for ham. Jeg er villig til å ofre ganske mye av egen fritid for Hiawata, men så har vi bare ett barn da.
![]() |
#18 |
kamerat
|
![]() Sv: Dere som bor i by uten bilNår det er sagt, ser jeg med en viss skrekk på neste år når Secundas håndballag skal begynne å spille serie.
![]() |
#19 |
|
Sånn tenker jeg også. Jeg anser det som ekstremt usannsynlig at barnet mitt har et tallent som ville betydd et tap for noen dersom han ikke fikk utvikle det.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Det kan jo være et tap for barnet da. Da jeg var barn flyttet vi til et sted uten samme dansetilbudet som der jeg kom i fra. Skulle jeg ha fortsatt i samme tempo som jeg var i gang med var foreldrene mine nødt til ofre endel for å få det til, og det måtte jeg ha gjort også. Jeg var villig til det, men ikke de. Det syns jeg er litt dumt fremdeles. Det hadde vært utrolig flott å bli en veldig god sportsdanser.
![]() |
|
|