Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Treningstøy som lukter surt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-14, 10:50   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Treningstøy som lukter surt

Jeg vasker treningstøy rett etter bruk, men likevel får jeg en sur stram svettelukt under ermene på trøyer, gensere og jakker etterhvert. Siden jeg trener ute i det fri er det ikke såå farlig å ta på seg noe som ikke akkurat lukter gull, men jeg synes det er dumt at tøyet blir "ødelagt" etter ganske kort tid. Bukser, sokker og treningsbher har jeg ikke det problemet med, det er kun plagg som er under armene. Jeg bruker en god deo med antiperspirant, men svetter jo når jeg blir varm og sliten.

Kan man få vekk lukten?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 10:53   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Treningstøy som lukter surt

Prøv dette skyllemiddelet, det løste problemet for meg. Tror det blir sånn fordi treningstøy oftest er laget av syntetiske materialer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 10:54   #3
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Vet ikke. Men pass på at du aldri bruker tøymykner på treningstøy, og for all del, ikke putt det i tørketrommelen. Når jeg dropper tøymykner og tørketrommel så holder det seg lengre luktfritt.
Jeg hadde vasket de en runde i eddik og også vasket på litt høyere temp enn det står på lappen (vasket på 60 grader) og sett om det hadde hjulpet.

Gammel 21-05-14, 10:55   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Prøv dette skyllemiddelet, det løste problemet for meg. Tror det blir sånn fordi treningstøy oftest er laget av syntetiske materialer.

Takk for tips, men er det ikke sånn at treningstøy egentlig ikke skal ha skyllemiddel? eller har jeg misforstått? Er dette skyllemiddelet spesiallaget for treningstøy mon tro? Vi bruker aldri skyllemiddel til vanlig nemlig, så jeg har ingen erfaring med det.

minibolle mai 2012
Gammel 21-05-14, 10:55   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøvde det skyllemiddelet, mens syns det mer la en ekstremt stram syntetisk lukt oppå svettelukten?

Jeg har fått råd om "eddik i skyllevannet", men da blir jeg veldig blond: Hva-da skyllevannet?? Jeg vasker jo ikke for hånd i bøtte? Jeg har ikke noe med noe skyllevann å gjøre? Mener man å ha en kopp eddik i det kammeret der skyllemiddelet er?

Gammel 21-05-14, 10:56   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en halv kopp eddik i kammeret der skyllemiddelet er, ja, Poly. Og er enig i din vurdering i skyllemiddelet.

Gammel 21-05-14, 10:57   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, takk!

Takk for tips om temperatur også. Mannens tøy er SKREKKELIG. Han trener aldri uten at alt han har på kan vris - eller, det trengs ikke, det rennes pytter av svette fra dem uten at man vrir - og det STINKER.

Gammel 21-05-14, 10:57   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Vet ikke. Men pass på at du aldri bruker tøymykner på treningstøy, og for all del, ikke putt det i tørketrommelen. Når jeg dropper tøymykner og tørketrommel så holder det seg lengre luktfritt.
Jeg hadde vasket de en runde i eddik og også vasket på litt høyere temp enn det står på lappen (vasket på 60 grader) og sett om det hadde hjulpet.

Bruker hverken tøymykner eller tørketrommel på det.

Tenkte å prøve eddik og høyere temp.

Og aha! Skyllemiddel og tøymykner er to forskjellige ting eller??

minibolle mai 2012
Gammel 21-05-14, 10:57   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og med en halv kopp mener du sånn ca 1 dl, eller?

Gammel 21-05-14, 10:59   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker alt på 60, som det ble uomtvistelig slått fast i en klassikertråd her inne. Ærlig talt, 40 på treningstøy er ikke vasking, det er inkubator.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 10:59   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Eddik, både i vaskevann og skyllevann.
Og 60 grader ja.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 11:00   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omo har laget et vaskemiddel for treningstøy. Foreløpig bare prøvd der en gang og mistenker at det revolusjonerende kun er mer parfyme ...

Gammel 21-05-14, 11:00   #13
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Man kan og legge det i bløt i en bøtte med vann og eddik.

Gammel 21-05-14, 11:00   #14
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Takk for tips, men er det ikke sånn at treningstøy egentlig ikke skal ha skyllemiddel? eller har jeg misforstått? Er dette skyllemiddelet spesiallaget for treningstøy mon tro? Vi bruker aldri skyllemiddel til vanlig nemlig, så jeg har ingen erfaring med det.

Jo, egentlig skal man vel ikke det, men jeg var litt desperat, så det var sånn "prøver alt"-situasjon. Og det funka. Men om edikk funker også er jo det veldig greit, har dere edikk i kammeret hver gang da? Vanlig edikk?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 11:01   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg vasker alt på 60, som det ble uomtvistelig slått fast i en klassikertråd her inne. Ærlig talt, 40 på treningstøy er ikke vasking, det er inkubator.

Jeg vasker på 60 innimellom, bør vel begynne med det fast da. OG eddik.

minibolle mai 2012
Gammel 21-05-14, 11:09   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker ikke håndballstæsjet på 60 grader; det brukes 4 ganger i uken om ikke mer, så det går på 30. :sjuske:
Det innerste går på 60, så klart. :stort forbruk av sportsbh-er, som jo ikke tåler 60 grader så godt:

Gammel 21-05-14, 11:35   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tørking ute i solen kan også hjelpe.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 11:38   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker alt treningstøy på 60 grader, og det holder lukt borte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 11:46   #19
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Og aha! Skyllemiddel og tøymykner er to forskjellige ting eller??

Ja, det er samme sak.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 11:53   #20
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

60 grader + eddik i skyllekammeret fungerer greit her.

Treningstøy skal vel stort sett vaskes på 40 grader, men jeg kjører på 60, hvis ikke blir det lett lukt. Jeg synes ikke det sliter noe særlig på klærne, heller. Litt større energiforbruk, men alternativet er å vaske halvfulle maskiner på 40 grader (mao. sette på treningstøyet med en gang etter bruk), så jeg tror ikke det krever mer energi i det lange løp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.