|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
maler
|
Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesProfessor i medisin dr. Rognum (han driver vanligvis med rettsmedisin så det er litt uvant å se at han uttaler seg om dette) mener man bør øke engangsstønaden betraktelig for å få ned aborttallene.
|
|
|
#2 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg er ikke veldig tilhenger av at det skal fødes flere barn av foreldre som i utgangspunktet ikke ønsker dem.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesDette har jeg hørt snakk om i flere år, og jeg støtter det så absolutt. Man finner jo gjerne de høyeste aborttallene blant studenter og folk i den aldersgruppen, og dersom de økonomiske faktorene er med på å gjøre det vanskeligere for disse å bære frem barnet syns jeg absolutt det er på sin plass å legge bedre til rette for dette. Så på dette grunnlag syns jeg det er klokt å la foreldrepengene bli barnets rettighet uavhengig av muligheten for å ha opptjent disse i forkant. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesHvis jeg ikke husker helt feil, tror jeg jeg leste en kronikk av Kåre Willoch med liknende budskap for et par år sida. Jeg tenkte i alle fall den gangen at han hadde et godt poeng (og at jeg har langt mer sans for mannen etter at han ga seg i politikken, men det er en annen historie). Skal lese lenka i HI nå og tenke litt, før jeg mener noe mer.
|
|
|
|
#5 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg kjenner jeg er veldig uenig - og tviler virkelig på at det er økonomiargumentet som er hovedargumentet til de som velger å avslutte svangerskap. Jeg synes påstanden er så absurd at jeg lurer på om det er tull, rett og slett. Og ikke minst: skal skattepengene våre gå med på det der? Jeg er helt enig i at engangsstønaden kan økes - men til noe som kan medføre at folk velger å få barn for de trenger penger - nei, det kjenner jeg at provoserer meg.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesMen "passer ikke" hvor økonomi er en viktig faktor er vel ikke en helt uvanlig (del)årsak til abort?
|
|
|
#7 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesOk, har lest. Jeg synes det er galskap å tidoble engangsstønaden. I utgangspunktet synes jeg det er et rimelig premiss at permisjonspengene skal erstatte tapt arbeidsinntekt. Samtidig synes jeg det er synd om foreldrenes økonomiske situasjon på fødselstidspunktet er avgjørende for hvorvidt man kan beholde uplanlagte, men ellers ønskede barn, og 38k kommer man jo ikke så veldig langt med. Så jeg lander på at jeg er for å øke engangsstønaden - men ikke noe i nærheten av så mye.
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg tenker at det kunne være en ide å ha engangsstønaden som den er, evt faktisk redusere den litt, og så gi en sum tilsvarende kontantstøtten i måneden. 400k i engangsutbetaling for å få barn tror jeg er farlig med tanke på hva folk kan gjøre for penger.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesSynes det er tull og helt uenig. Den kan kanskje økes, men jeg synes at det er et poeng at foreldre skal være økonomisk selvhjulpen. Fire hundre tusen for å få barn synes jeg er hinsides. Da må det heller være andre ordninger innenfor de stønadene folk faktisk får. Dette betyr jo også at selvvalgte hjemmeværende kan få en ok årslønn "bare" ved å få barn. Det å få barn forplikter og man må jo forsørge det etter det året har gått også. Er jo en grunn til at man har blitt strengere med aktivitetskravet til aleneforsørgere som kan få støtte i tre år. Nettopp fordi man så at for mange gikk uten å faktisk gjøre nok for å bli selvhjulpne etter tre år. Er fint om aborttall går ned, men synes ikke nødvendigvis at det er så ille at noen tenker på det praktiske om man blir uplanlagt gravid. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesDet er så mye penger at folk kunne bli gravide med vilje bare for å få pengene. Bedre støtteordninger for dem uten trygderettigheter er så sin sak, men en så stor engangsutbetaling er helt vilt.
|
|
|
#11 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesMed dagens frie grenser: hvor lenge måtte man evt. ha bodd i landet for å kvalifisere til en slik støtte? Det er jo så mye penger at utlendinger kunne finne på å komme hit for å bli gravide, motta engangsutbetalingen og så dra hjem med pengene i lomma. Ble dette innført måtte sikkert alle EU-borgere ha rettigheter også på linje med barnetrygd, arbeidsledighetstrygd etc.
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg synes absolutt den bør økes, mangedobles! Jeg fikk barn som student, og selv om det er gode ordninger, så er det jo en kjennsgjerning at veldig mange venter med å få barn til de er etablert, dvs rekker å komme godt opp i 30-årene før de begynner å prøve å bli gravide. Dette handler ikke bare om abort-tallene for min del, men å kunne gjøre det mer attraktivt for kvinner å begynne å tenke på barn litt tidligere. Dessuten er det ikke et godt likestillingstiltak at nyutdannede kvinner som nærmer seg 30 blir mistenkeliggjort i jobbsøkerprosessen, fordi det er en stor sjanse for at de blir gravide ganske raskt etter at de har fått seg jobb. Hvis ordningene var bedre, uavhengig av de der 6 mnd i jobb, trenger ikke kvinner snike seg rundt og skaffe seg jobb for så å bli gravid. Dette var en reell problemstilling for meg, men så ble jeg gravid helt på tampen av studiet, og rakk heldigvis å utsette siste eksamen lenge nok til at jeg kunne motta fødselsstipend. Hadde det vært bare en mnd senere, hadde jeg stått igjen med kun engangsstønad.
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg mener bestemt at fødselspenger skal erstatte inntekt, ikke være en inntektskilde.
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg er enig med polyanna.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJa til gratis p-piller til alle som vil ha.
|
|
|
#16 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles
Enig. Jeg syns det er en skummel tanke, egentlig. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Veldig enig i dette |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg er veldig enig i dette. Og så synes jeg at for eksempel gratis p-piller er et greit eksempel på alternative tiltak for å få ned aborttallene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesVeldig enig med shute og vixen. Jeg mener ikke nødvendigvis at aborttallene skal ned hos dem som først ER gravide og ønsker abort, men at de går ned fordi færre er uønsket gravide. Jeg kjenner at dette mener jeg ganske sterkt, men er sikkert preget av å ha sett altfor mange uegnede foreldre.
|
|
|
#20 |
|
Whatever, never mind
|
Er det ikke noe sånt som har skjedd i England? |
|
|
|