Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-14, 21:48   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles

Professor i medisin dr. Rognum (han driver vanligvis med rettsmedisin så det er litt uvant å se at han uttaler seg om dette) mener man bør øke engangsstønaden betraktelig for å få ned aborttallene.
Litt tvilsom kilde, men jeg antar sitatene er riktig: http://www.dagen.no/Nyheter/01/07/20...3%B8dsel-87622

Dette har jeg ikke tenkt på, men han har et poeng. Hvorfor gjør vi det vanskeligere for barn av mødre uten jobb, verdsettes de mindre? Det er en litt motsatt måte å tenke på, vi tenker jo som regel på trygderettigheter som noe foreldrene har tjent opp, men ville det vært like riktig å se på det som barnets rettigheter?

Gammel 01-07-14, 21:53   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles

Jeg er ikke veldig tilhenger av at det skal fødes flere barn av foreldre som i utgangspunktet ikke ønsker dem.

Finnes det noen studier som tyder på at en veldig stor andel av abortene utføres fordi mor ville ha for lite penger året etter fødsel?

Gammel 01-07-14, 21:56   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Dette har jeg hørt snakk om i flere år, og jeg støtter det så absolutt. Man finner jo gjerne de høyeste aborttallene blant studenter og folk i den aldersgruppen, og dersom de økonomiske faktorene er med på å gjøre det vanskeligere for disse å bære frem barnet syns jeg absolutt det er på sin plass å legge bedre til rette for dette. Så på dette grunnlag syns jeg det er klokt å la foreldrepengene bli barnets rettighet uavhengig av muligheten for å ha opptjent disse i forkant.

Når det er sagt finnes det jo dem som vil utnytte dette, og det er muligens en av årsakene til at dette ikke er vedtatt allerede, men i mine øyne er det en forholdsvis liten pris å betale dersom det kan føre til at flere slipper å se på abort som eneste utvei.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 22:01   #4
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg ikke husker helt feil, tror jeg jeg leste en kronikk av Kåre Willoch med liknende budskap for et par år sida. Jeg tenkte i alle fall den gangen at han hadde et godt poeng (og at jeg har langt mer sans for mannen etter at han ga seg i politikken, men det er en annen historie). Skal lese lenka i HI nå og tenke litt, før jeg mener noe mer.

Gammel 01-07-14, 22:16   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg er veldig uenig - og tviler virkelig på at det er økonomiargumentet som er hovedargumentet til de som velger å avslutte svangerskap. Jeg synes påstanden er så absurd at jeg lurer på om det er tull, rett og slett. Og ikke minst: skal skattepengene våre gå med på det der? Jeg er helt enig i at engangsstønaden kan økes - men til noe som kan medføre at folk velger å få barn for de trenger penger - nei, det kjenner jeg at provoserer meg.

Gammel 01-07-14, 22:19   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men "passer ikke" hvor økonomi er en viktig faktor er vel ikke en helt uvanlig (del)årsak til abort?

Jeg lurer på om jeg ikke synes det å knytte denne engangsstønaden til aborttall blir litt feil for meg. Men jeg liker tanken på at man gir nok penger til barnet slik at det kan få den første tiden med en av foreldrene selv om de ikke har fullført både villa, volvo og vovvov-oppgaven ennå.

Gammel 01-07-14, 22:28   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Ok, har lest. Jeg synes det er galskap å tidoble engangsstønaden. I utgangspunktet synes jeg det er et rimelig premiss at permisjonspengene skal erstatte tapt arbeidsinntekt. Samtidig synes jeg det er synd om foreldrenes økonomiske situasjon på fødselstidspunktet er avgjørende for hvorvidt man kan beholde uplanlagte, men ellers ønskede barn, og 38k kommer man jo ikke så veldig langt med. Så jeg lander på at jeg er for å øke engangsstønaden - men ikke noe i nærheten av så mye.

Gammel 01-07-14, 22:31   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg tenker at det kunne være en ide å ha engangsstønaden som den er, evt faktisk redusere den litt, og så gi en sum tilsvarende kontantstøtten i måneden. 400k i engangsutbetaling for å få barn tror jeg er farlig med tanke på hva folk kan gjøre for penger.

Gammel 01-07-14, 23:01   #9
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Synes det er tull og helt uenig. Den kan kanskje økes, men jeg synes at det er et poeng at foreldre skal være økonomisk selvhjulpen. Fire hundre tusen for å få barn synes jeg er hinsides. Da må det heller være andre ordninger innenfor de stønadene folk faktisk får. Dette betyr jo også at selvvalgte hjemmeværende kan få en ok årslønn "bare" ved å få barn. Det å få barn forplikter og man må jo forsørge det etter det året har gått også. Er jo en grunn til at man har blitt strengere med aktivitetskravet til aleneforsørgere som kan få støtte i tre år. Nettopp fordi man så at for mange gikk uten å faktisk gjøre nok for å bli selvhjulpne etter tre år. Er fint om aborttall går ned, men synes ikke nødvendigvis at det er så ille at noen tenker på det praktiske om man blir uplanlagt gravid.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 23:02   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så mye penger at folk kunne bli gravide med vilje bare for å få pengene. Bedre støtteordninger for dem uten trygderettigheter er så sin sak, men en så stor engangsutbetaling er helt vilt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 23:06   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med dagens frie grenser: hvor lenge måtte man evt. ha bodd i landet for å kvalifisere til en slik støtte? Det er jo så mye penger at utlendinger kunne finne på å komme hit for å bli gravide, motta engangsutbetalingen og så dra hjem med pengene i lomma. Ble dette innført måtte sikkert alle EU-borgere ha rettigheter også på linje med barnetrygd, arbeidsledighetstrygd etc.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 23:09   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes absolutt den bør økes, mangedobles! Jeg fikk barn som student, og selv om det er gode ordninger, så er det jo en kjennsgjerning at veldig mange venter med å få barn til de er etablert, dvs rekker å komme godt opp i 30-årene før de begynner å prøve å bli gravide. Dette handler ikke bare om abort-tallene for min del, men å kunne gjøre det mer attraktivt for kvinner å begynne å tenke på barn litt tidligere. Dessuten er det ikke et godt likestillingstiltak at nyutdannede kvinner som nærmer seg 30 blir mistenkeliggjort i jobbsøkerprosessen, fordi det er en stor sjanse for at de blir gravide ganske raskt etter at de har fått seg jobb. Hvis ordningene var bedre, uavhengig av de der 6 mnd i jobb, trenger ikke kvinner snike seg rundt og skaffe seg jobb for så å bli gravid. Dette var en reell problemstilling for meg, men så ble jeg gravid helt på tampen av studiet, og rakk heldigvis å utsette siste eksamen lenge nok til at jeg kunne motta fødselsstipend. Hadde det vært bare en mnd senere, hadde jeg stått igjen med kun engangsstønad.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 23:36   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener bestemt at fødselspenger skal erstatte inntekt, ikke være en inntektskilde.

Det kan hende man skal se igjen på ordningene for studenter og for folk som faller mellom to stoler (mellom studier og jobb, for eksempel), men jeg tror virkelig ikke det fører noe godt med seg å lønne barneføding.

Gammel 01-07-14, 23:40   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med polyanna. Det er jo ganske gode ordninger for studenter i dag. Og jeg har vanskelig for å tro at det er økonomi som er årsak til de fleste aborter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 23:43   #15
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ja til gratis p-piller til alle som vil ha.

Gammel 02-07-14, 00:07   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mener bestemt at fødselspenger skal erstatte inntekt, ikke være en inntektskilde.

Det kan hende man skal se igjen på ordningene for studenter og for folk som faller mellom to stoler (mellom studier og jobb, for eksempel), men jeg tror virkelig ikke det fører noe godt med seg å lønne barneføding.

Enig. Jeg syns det er en skummel tanke, egentlig.

Og jeg tror ikke økonomi i seg selv er hovedgrunnen til veldig mange aborter. En del av pakka, ja, men ikke som den viktigste grunnen. Bedre ordninger for studenter kan jeg derimot stille meg mer positivt til.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 05:20   #17
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Veldig enig i dette

Gratis p-piller er jeg enig i er et godt forslag, som bør være både forholdsvis enkelt og rimelig å innføre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 07:12   #18
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg er helt enig i at engangsstønaden kan økes - men til noe som kan medføre at folk velger å få barn for de trenger penger - nei, det kjenner jeg at provoserer meg.

Jeg er veldig enig i dette. Og så synes jeg at for eksempel gratis p-piller er et greit eksempel på alternative tiltak for å få ned aborttallene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 08:45   #19
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Veldig enig med shute og vixen. Jeg mener ikke nødvendigvis at aborttallene skal ned hos dem som først ER gravide og ønsker abort, men at de går ned fordi færre er uønsket gravide. Jeg kjenner at dette mener jeg ganske sterkt, men er sikkert preget av å ha sett altfor mange uegnede foreldre.

Gammel 02-07-14, 09:04   #20
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er så mye penger at folk kunne bli gravide med vilje bare for å få pengene. Bedre støtteordninger for dem uten trygderettigheter er så sin sak, men en så stor engangsutbetaling er helt vilt.

Er det ikke noe sånt som har skjedd i England?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.