Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-14, 14:51   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)

..i følge denne det ene intervjuobjektet i denne artikkelen.

Hva syns dere? Bør ungdommen ut i jobb om sommeren, eller bør de få fri? Når er de gamle nok til at de i alle fall bør være i jobb om sommeren, og hvor lett er det å få dette rundt omkring? Og forstår de hva konsekvensen kan være av å komme med uttalelser som "Jeg orker ikke og gidder ikke" til et rikstabloid?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 15:02   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)

Jeg synes ungdommer bør jobbe noen uker om sommeren. Både for å tjene penger, for å få arbeidserfaring og fordi sommerferien er veldig lang. De fleste bedrifter tar ikke inn ungdommer under 15 år, men fra endt ungdomsskoletid synes jeg ungdommer kan prøve å få seg en sommerjobb.

Begge mine eldste har jobbet fra de var 15, både litt i helger og om sommeren.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 15:02   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja.
Jeg representerer jo ei næring som kunne gitt veldig mange norske ungdommer jobb om sommeren. Men det er umulig å få norsk arbeidskraft.
Virkelig helt umulig. Noen vil sikkert jobbe, men da skal jobben være ren, spennende, ikke slitsom eller "kjip" og den skal være godt betalt. Den skal også være såpass fleksibel av man kan bli med veninnene på heisatur til London noen dager helt plutselig....

Vel, de sommerjobbene vokser ikke på trær.

Selv har jeg gått med avisa, plukket jordbær, stått i kantine og brukt høstferiene mine på knærne i en potetåker. Og jeg er helt enig med fagfolkene i artikkelen. Jeg tror det blir bra mennesker av unger som må jobbe

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 15:04   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er forskjell på alder. Det er ikke lett for 14-åringer å få seg jobb.

Det er sikkert ikke enkelt for 16-18-åringer heller, men da er det kanskje muligheter?

Jeg har jobbet hele livet (besteforeldrene mine hadde butikk, så jeg hadde jobb fra jeg var 5 år). Jeg vet at det har gjort noe med arbeidsmoralen min, og håper at egne unger også får seg sommerjobber når det blir tid for det. Helt når det er, er jeg ikke sikker på.

Gammel 06-07-14, 15:06   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tja.
Noen vil sikkert jobbe, men da skal jobben være ren, spennende, ikke slitsom eller "kjip" og den skal være godt betalt. Den skal også være såpass fleksibel av man kan bli med veninnene på heisatur til London noen dager helt plutselig....

Vel, de sommerjobbene vokser ikke på trær.

Du og du. Det var en flott beskrivelse av dagens ungdom.

Jeg deler ikke erfaringen din, selv om jeg har opplevd at mange ikke vil ha jobb innen din næring. Min egen sønn var en av dem, han jobbet 2 uker på gård og hatet hvert minutt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 15:09   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ungdom burde lære seg å jobbe, men jeg innrømmer glatt at jeg syns en sommerjobb/helgejobb for ungdommene mine er kjipt for resten av familien. Det vil hindre oss i å være der vi ønsker å være i helgene/feriene¨.

14-åringer syns jeg ikke trenger å jobbe, men fra rundt 16-årsalder tror jeg det er lurt.

Gammel 06-07-14, 15:12   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Du og du. Det var en flott beskrivelse av dagens ungdom.

Jeg deler ikke erfaringen din, selv om jeg har opplevd at mange ikke vil ha jobb innen din næring. Min egen sønn var en av dem, han jobbet 2 uker på gård og hatet hvert minutt.

Jeg ser at det framstår som litt surt altså.
Men det ER vanskelig få norsk ungdom (norske voksene også) til å ta de lavt lønnede "drittjobbene".
Løsningen er jo å importere arbeidskraft. På godt og vondt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 15:14   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke nødvendigvis ungdom bør ha en sommerjobb. Det kommer an på hva annet de gjør om sommeren. Jeg tenker at det er sunt å ha litt fri og at det er sunt å ha noen forpliktelser, men det trenger ikke nødvendigvis å være jobb. Har man en hobby/fritidsaktivtet man lever og ånder for tenker jeg at det må være helt greit å bruke mye tid på det om sommeren, og da kan man kanskje ikke jobbe samtidig.

Men skal man først ha en jobb er det klart at man må passe den jobben og la den ha hovedprioritet. Og innse at man ikke får drømmejobben som sommerjobb når man er 16. Mange ungdommer er arbeidsvillige og hardtarbeidende, men ganske mange er ikke det og forventer nok for mye av arbeidslivet i forhold til hva de kan forvente når de er så unge. En slektning av meg som er leder for en bedrift som typisk ansetter endel ungdom sier rett ut at de egentlig foretrekker innvanrdrerungdom på grunn av arbeidsmoral.

Gammel 06-07-14, 15:16   #9
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min erfaring er at det er ganske så vanskelig å få sommerjobb for tenåringer. Det opplevde jeg selv da jeg var ung (knirk) og det opplevde datteren min. Dessuten kan det være vanskelig med transport. Min far brukte en hel sommer på å kjøre meg til og fra en sommerjobb da jeg var 19-20, jeg hadde ikke hatt anledning til å gjøre det samme for mitt barn.

(Ære være pappa, jeg begynte av og til klokken syv om morgenen, og hadde jeg kveldsvakt sluttet jeg elleve. Lønnen hadde vel ikke dekket bensinpengene en gang).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 15:29   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er lurt. De får oppleve å tjene og administrere egne penger og det gir dem et annet forhold til penger når de forstår hvor mye jobb som ligger bak hver tusenlapp på konto.

Min niese på 17 har hatt ekstrajobb i halvannet år ca. En til to kvelder i uka. Nå tror jeg det har vært to til tre kvelder. Men ikke så mange timer hver gang.
Første sommerjobb i år. To steder. Hun har skaffet jobbene på egenhånd.

Selv jobbet jeg hver sommer til jeg fikk fast jobb. Husker jeg syns det var digg å endelig ha ferie og ikke jobbe. Samtidig syns jeg sommerjobbene var utrolig artige.

Gammel 06-07-14, 15:52   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror sommerjobb er bra. I alle fall i deler av sommeren. Før femtenårsalderen synes jeg det å gi oppgaver hjemme kan være greit nok, men jeg håper at mine får seg sommerjobb når de kommer i den alderen.

En ting jeg synes er veldig synd med tanke på det Floksa nevner er konsekvensene av ensrettingen av valgfagene i ungdomsskolen.
Her må skolen kutte ut det utrolig gode tilbudet om avløserfag som valgfag nå som alle valgfag skal ensrettes. Avløserfaget på ungdomsskolen har vært noe som jeg har sett flere eksempler på at har fått ungdommer til å få troen på seg selv igjen og gitt dem lyst og gode ferdigheter for ekstrajobbing på gård.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 16:09   #12
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror sommerjobb er lurt, det lærer unger at det krever en del av dem for å få penger, både tid og innsats. På Island har kommunene ungdomsjobb om sommeren, som består av å rydde rundt om i byen og enkelt vedlikehold. Jeg minnes at det startet fra ungdommene var 13 år og det var flere som ville, enn det var plass til og da var det delt i to puljer slik at ingen jobbet hele sommeren. Eldre ungdommer var teamledere og hadde da ansvaret for en gjeng på 10 stk og at arbeidsoppgavene ble gjennomført. Jeg har aldri hørt om noe som ligner her i Norge.

Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 13, på Island, men det var gjennom familie.

Gammel 06-07-14, 16:10   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er veldig delt når det gjelder dette. På den ene siden mener jeg at ungdommer i hvert fall fra slutten av ungdomsskolen bør lære seg å tjene egne penger. På den andre siden ser jeg som lærer i vgs at for veldig mange fører inntekten til at forbruket skyter i været, og når de først har vendt seg til et høyt forbruk er snøballen i gang. Da opplever vi dessverre litt for ofte at jobben går foran alt, inkludert skolen, og det er veldig frustrerende. For de som takler begge deler er det selvsagt helt ok, men for de som ikke gjør det er det ofte skolen det går ut over uten at vi klarer å hjelpe dem.

Jeg kommer nok til å pushe på ungene om et år eller to, og håpe at vi har noen kontakter så de finner noe å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg tror sommerjobb er lurt, det lærer unger at det krever en del av dem for å få penger, både tid og innsats. På Island har kommunene ungdomsjobb om sommeren, som består av å rydde rundt om i byen og enkelt vedlikehold. Jeg minnes at det startet fra ungdommene var 13 år og det var flere som ville, enn det var plass til og da var det delt i to puljer slik at ingen jobbet hele sommeren. Eldre ungdommer var teamledere og hadde da ansvaret for en gjeng på 10 stk og at arbeidsoppgavene ble gjennomført. Jeg har aldri hørt om noe som ligner her i Norge.

Noe sånt som dette har de her i byen også. De hadde da jeg var ungdom og så vidt jeg vet har de det fortsatt. Jeg vet ikke detaljene i hvordan det fungerer da, siden jeg var heldig og fikk annen jobb via familie.

Gammel 06-07-14, 16:15   #14
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marits.. Sommerjobb for ungdom er det mange kommuner som har, men det er opp til hver kommune å vedta. Mange får jo sommerjobb direkte i kommunens avdelinger, men da må ungdommene ofte være over 18. I tillegg er det i alle fall her i kommunen utlyst 15 sommerjobb-stillinger som ikke gå inn i den ordinære driften i kommunen, men hvor 15-18 åringer får arbeid av den typen du nevner. Rydding, parkvesenoppgaver og sånt.

Gammel 06-07-14, 16:33   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sjekket ungjobb i Reykjavik nå, de jobber 3 uker og det er 1500 barn som er påmeldt. Kun for 9. Og 10. Klasse. Alle som ønsker får plass nå. Det er jo supert at det finnes sånt i Norge også.

Gammel 06-07-14, 16:36   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring fra mine to døtre og dere venneflokker er at ungdommen nu til dags er harrdt arbeidende, lærevillig og absolutt tar det som kalles drittjobber (oppvask på restaurant, renhold o.l).
Jeg tro nok likevel at nøden skulle vært stor for at de skulle jobbet på gårdsbruk.

Vi har prøvd å balansere jobbtid mot skolearbeid, slik at det ikke skulle bli for mye.
18-åringen er nå begynt i sin 2. jobb, og får enormt gode skussmål etter bare noen få vakter der. Sjefen hennes sier han merker veldig godt at hun har arbeidserfaring gjennom mange år (4 1/2 år) og er veldig selvstendig og ansvarsfull.

Jeg tror de unge har veldig godt av å komme tidlig i et ansatteforhold der de lærer seg plikter og krav i arbeidslivet.

Gammel 06-07-14, 16:44   #17
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er (som vanlig) enig med Stompa - jobb ved siden av skole går ofte ut over skolearbeidet, dessverre, i alle fall for dem som jobber mer enn bare helger. Jeg tror sommerjobb deler av sommeren er en god ting, det gir en helt annen forståelse for økonomi og det å ta ansvar, men det er viktig med en del tid til å gjøre ingenting også!

Sjøl hadde jeg sommerjobb i stall fra jeg var 15 - dårlig betalt, men jeg hadde jo vært der og gjort en del av de oppgavene frivillig uansett. Jeg ser en del elever har jobb på kafeer og bakerier i sommer - butikkjobber er nok vanskeligere å få, og det er neppe jobber nok til alle som ønsker det rundt her.

Gammel 06-07-14, 16:44   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frøkna jobbet første sommeren i fjor som 14 åring og har en uke fast hun jobber på sommeren + noen helger igjennom året. Jeg tror det å få jobb i den alderen krever litt, her går det på bekjentskap. Hun her har meget godt av å jobbe, men 8 ukers sommerferie går fort med treningsleir, konfirmasjonsleir, jobb og ferie med familie - hun har 1 uke hun råder over 100% selv og da syntes jeg det er helt greit om hun ligger på sofaen.

Det et stor glede når lønnsslippen kommer - det oppleves nesten som å vinne i lotto, ref. lotto millionærer er ikke som andre millionærer ....

Gammel 06-07-14, 16:45   #19
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg sjekket ungjobb i Reykjavik nå, de jobber 3 uker og det er 1500 barn som er påmeldt. Kun for 9. Og 10. Klasse. Alle som ønsker får plass nå. Det er jo supert at det finnes sånt i Norge også.

Jeg tror det er mer vanlig i små kommuner enn i store. I mannens hjemkommune er det like mange slike sommerjobber som det er i denne kommunen selv om denne kommunen er 6 ganger så stor.

Gammel 06-07-14, 17:35   #20
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Klart det er lurt med sommerjobb.

Eldstesønnen her har vært heldig. Men så er han ultrasosial og får med seg det meste...

I fjor, var da 11,5 år, fikk han sommerjobb med å vanne nysådd plen hos naboen. De tok noen uker med pappaperm i utlandet så han fikk ansvar med å vanne plenen i de ukene. Og det fikk han hele 1000,- for.
På høsten gikk han dommerkurs, første året så han var dommer på hjemmecupen og tjente 600,- på det.

I år har han påtatt seg dømming for 20 kamper foreløpig, dømte 10 av de nå før ferien, og ble oppringt før sommeren om han vil ta kamper på sparket. Regner med at det blir mer av det når sesongen starter opp igjen etter sommerferien. Sålangt har han tjent nesten en tusenlapp og kommer til å tjene minst like mye utover høsten.
Neste år kommer han nok til å dømme 11èr fotball og da tjener han 300,- for hver kamp han dømmer. Så håper han vil fortsette med det.

Klart vi foreldre har dyttet han litt frem og vi er med på alle kampene han dømmer sånn at han føler seg trygg.
Storebroren til en i klassen har holdt på med dette i mange år og i fjor tjente han 25.000,- på å dømme. Han er 18 år da men sønnen min synes dette høres helt himmelrike ut og vi snakker jo om at om han gjør dette så trenger han ikke å ha noen annen helgejobb/sommerjobb etterhvert som han blir eldre.
Så det er mulig å tjene penger for de under 18.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.