|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)..i følge denne det ene intervjuobjektet i denne artikkelen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg synes ungdommer bør jobbe noen uker om sommeren. Både for å tjene penger, for å få arbeidserfaring og fordi sommerferien er veldig lang. De fleste bedrifter tar ikke inn ungdommer under 15 år, men fra endt ungdomsskoletid synes jeg ungdommer kan prøve å få seg en sommerjobb. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Tja.
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg synes det er forskjell på alder. Det er ikke lett for 14-åringer å få seg jobb.
|
|
|
|
#5 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)
Du og du. Det var en flott beskrivelse av dagens ungdom. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg syns ungdom burde lære seg å jobbe, men jeg innrømmer glatt at jeg syns en sommerjobb/helgejobb for ungdommene mine er kjipt for resten av familien. Det vil hindre oss i å være der vi ønsker å være i helgene/feriene¨.
|
|
|
#7 |
|
can-jur
|
Jeg ser at det framstår som litt surt altså.
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg synes ikke nødvendigvis ungdom bør ha en sommerjobb. Det kommer an på hva annet de gjør om sommeren. Jeg tenker at det er sunt å ha litt fri og at det er sunt å ha noen forpliktelser, men det trenger ikke nødvendigvis å være jobb. Har man en hobby/fritidsaktivtet man lever og ånder for tenker jeg at det må være helt greit å bruke mye tid på det om sommeren, og da kan man kanskje ikke jobbe samtidig.
|
|
|
#9 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Min erfaring er at det er ganske så vanskelig å få sommerjobb for tenåringer. Det opplevde jeg selv da jeg var ung (knirk) og det opplevde datteren min. Dessuten kan det være vanskelig med transport. Min far brukte en hel sommer på å kjøre meg til og fra en sommerjobb da jeg var 19-20, jeg hadde ikke hatt anledning til å gjøre det samme for mitt barn. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Curlingkone
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg tror det er lurt. De får oppleve å tjene og administrere egne penger og det gir dem et annet forhold til penger når de forstår hvor mye jobb som ligger bak hver tusenlapp på konto.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg tror sommerjobb er bra. I alle fall i deler av sommeren. Før femtenårsalderen synes jeg det å gi oppgaver hjemme kan være greit nok, men jeg håper at mine får seg sommerjobb når de kommer i den alderen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ute på tur
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg tror sommerjobb er lurt, det lærer unger at det krever en del av dem for å få penger, både tid og innsats. På Island har kommunene ungdomsjobb om sommeren, som består av å rydde rundt om i byen og enkelt vedlikehold. Jeg minnes at det startet fra ungdommene var 13 år og det var flere som ville, enn det var plass til og da var det delt i to puljer slik at ingen jobbet hele sommeren. Eldre ungdommer var teamledere og hadde da ansvaret for en gjeng på 10 stk og at arbeidsoppgavene ble gjennomført. Jeg har aldri hørt om noe som ligner her i Norge.
|
|
|
#13 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg er veldig delt når det gjelder dette. På den ene siden mener jeg at ungdommer i hvert fall fra slutten av ungdomsskolen bør lære seg å tjene egne penger. På den andre siden ser jeg som lærer i vgs at for veldig mange fører inntekten til at forbruket skyter i været, og når de først har vendt seg til et høyt forbruk er snøballen i gang. Da opplever vi dessverre litt for ofte at jobben går foran alt, inkludert skolen, og det er veldig frustrerende. For de som takler begge deler er det selvsagt helt ok, men for de som ikke gjør det er det ofte skolen det går ut over uten at vi klarer å hjelpe dem.
Noe sånt som dette har de her i byen også. De hadde da jeg var ungdom og så vidt jeg vet har de det fortsatt. Jeg vet ikke detaljene i hvordan det fungerer da, siden jeg var heldig og fikk annen jobb via familie.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Marits.. Sommerjobb for ungdom er det mange kommuner som har, men det er opp til hver kommune å vedta. Mange får jo sommerjobb direkte i kommunens avdelinger, men da må ungdommene ofte være over 18. I tillegg er det i alle fall her i kommunen utlyst 15 sommerjobb-stillinger som ikke gå inn i den ordinære driften i kommunen, men hvor 15-18 åringer får arbeid av den typen du nevner. Rydding, parkvesenoppgaver og sånt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ute på tur
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg sjekket ungjobb i Reykjavik nå, de jobber 3 uker og det er 1500 barn som er påmeldt. Kun for 9. Og 10. Klasse. Alle som ønsker får plass nå. Det er jo supert at det finnes sånt i Norge også.
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Min erfaring fra mine to døtre og dere venneflokker er at ungdommen nu til dags er harrdt arbeidende, lærevillig og absolutt tar det som kalles drittjobber (oppvask på restaurant, renhold o.l).
|
|
|
#17 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Jeg er (som vanlig) enig med Stompa - jobb ved siden av skole går ofte ut over skolearbeidet, dessverre, i alle fall for dem som jobber mer enn bare helger. Jeg tror sommerjobb deler av sommeren er en god ting, det gir en helt annen forståelse for økonomi og det å ta ansvar, men det er viktig med en del tid til å gjøre ingenting også!
|
|
|
|
#18 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Frøkna jobbet første sommeren i fjor som 14 åring og har en uke fast hun jobber på sommeren + noen helger igjennom året. Jeg tror det å få jobb i den alderen krever litt, her går det på bekjentskap. Hun her har meget godt av å jobbe, men 8 ukers sommerferie går fort med treningsleir, konfirmasjonsleir, jobb og ferie med familie - hun har 1 uke hun råder over 100% selv og da syntes jeg det er helt greit om hun ligger på sofaen.
|
|
|
#19 |
|
|
Jeg tror det er mer vanlig i små kommuner enn i store. I mannens hjemkommune er det like mange slike sommerjobber som det er i denne kommunen selv om denne kommunen er 6 ganger så stor. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)Klart det er lurt med sommerjobb.
|
|
![]() |
|
|