|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spørsmål om tollJeg har, som så mange ganger før, bestilt garn. Pakka inneholder 4 nøster garn med en verdi på 170 norske kr. Så har jeg fått brev fra Bring, med "Forespørsel om tollinformasjon". Jeg må sende inn kvittering og fødselsnummer for å tollbehandle sendingen, sier de. Jeg har sendt epost med infoen de etterspør.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Spørsmål om tollHva kom Portoen på? Og hva er tollkursen? Dersom kjøp+ porto overskrider grensen på 200kr, blir det beregnet moms, ikke toll på varene. Men det kalles tollbehandlingsgebyr uansett.
|
|
|
#4 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om toll
Nei, det er bare hvis prisen på varen overstiger 200 kr at man skal betale moms. Men da inkluderes også porto i beregningsgrunnlaget.
|
|
|
#5 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det stemmer ikke, det er vareverdien som gjelder. Men det hender avsender setter totalen på pakken, så jeg ville understreket at de må sjekke kvitteringen for å se riktig vareverdi.
|
|
|
#6 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om tollDet var i grunnen det jeg trodde, men ble litt usikker. Tror ikke jeg har opplevd å få stoppet garn før. Prisen var ca 155 danske kr, og ca 170 norske. Med frakt 245 DKK. Jeg får ringe dem dersom jeg ikke får svar i løpet av en dag eller to, kanskje?
|
|
|
#7 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Spørsmål om tollMan skal ikke betale for porto. Tollvesenet har egne kurser som de benytter, ligger på nettsiden deres (etter dato).
|
|
|
#8 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Det kan høres ut som om at det kun står en verdi på pakken, og det er DKK 245 (dvs at portoen ikke er trukket ut). Jeg hadde send med kvitteringen for kjøpet, hvor vareverdi og porto står spesifisert. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Dette skjedde med meg i dag faktisk. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Spørsmål om tollJa, det er helt vanlig å få sånne brev dersom avsender ikke har skrevet verdi eller hva det er utenpå pakka. Det har jeg opplevd flere ganger, og da er det enklest å sende en kopi av ordrebekreftelse på mail.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Jo, hvis verdien av varen overskrider 200, må man betale toll og moms for totalbeløpet, inkludert porto. Hvis varebeløpet er under 200, betaler man ikke toll eller moms for noen av delene. |
|
|
|
![]() |
|
|