Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Spørsmål om toll

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-14, 13:03   #1
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spørsmål om toll

Jeg har, som så mange ganger før, bestilt garn. Pakka inneholder 4 nøster garn med en verdi på 170 norske kr. Så har jeg fått brev fra Bring, med "Forespørsel om tollinformasjon". Jeg må sende inn kvittering og fødselsnummer for å tollbehandle sendingen, sier de. Jeg har sendt epost med infoen de etterspør.

Men altså, jeg skal jo ikke betale toll av dette? Er det bare en kontroll? Jeg syns brevet jeg har fått er så lite informativt, og selv om det sikkert bare er jeg som er litt domm så høres det jo ut som om sendingen skal fortolles=betales toll for? Og de svarer jo ikke på eposten min heller, så jeg vet om alt er i orden.

Gammel 28-07-14, 13:09   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om toll

Hva kom Portoen på? Og hva er tollkursen? Dersom kjøp+ porto overskrider grensen på 200kr, blir det beregnet moms, ikke toll på varene. Men det kalles tollbehandlingsgebyr uansett.

Gammel 28-07-14, 13:11   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Så lenge varen du har kjøpt koster under 200 kr, skal du ikke betale noe nei.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 13:19   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Hva kom Portoen på? Og hva er tollkursen? Dersom kjøp+ porto overskrider grensen på 200kr, blir det beregnet moms, ikke toll på varene. Men det kalles tollbehandlingsgebyr uansett.

Nei, det er bare hvis prisen på varen overstiger 200 kr at man skal betale moms. Men da inkluderes også porto i beregningsgrunnlaget.

Mamaria: Jeg vil tro det er en stikkprøve. De vet jo at mye innføres til landet med feil prisinfo. Tollbehandling er vel prosessen deres med å sjekke om varen er toll- og/eller momspliktig. Hvis prisen du oppgir her er riktig får du nok ikke noe mer å betale.

Gammel 28-07-14, 13:19   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Det stemmer ikke, det er vareverdien som gjelder. Men det hender avsender setter totalen på pakken, så jeg ville understreket at de må sjekke kvitteringen for å se riktig vareverdi.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 13:21   #6
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var i grunnen det jeg trodde, men ble litt usikker. Tror ikke jeg har opplevd å få stoppet garn før. Prisen var ca 155 danske kr, og ca 170 norske. Med frakt 245 DKK. Jeg får ringe dem dersom jeg ikke får svar i løpet av en dag eller to, kanskje?

Gammel 28-07-14, 13:29   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Man skal ikke betale for porto. Tollvesenet har egne kurser som de benytter, ligger på nettsiden deres (etter dato).

Gammel 28-07-14, 13:49   #8
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Det var i grunnen det jeg trodde, men ble litt usikker. Tror ikke jeg har opplevd å få stoppet garn før. Prisen var ca 155 danske kr, og ca 170 norske. Med frakt 245 DKK. Jeg får ringe dem dersom jeg ikke får svar i løpet av en dag eller to, kanskje?

Det kan høres ut som om at det kun står en verdi på pakken, og det er DKK 245 (dvs at portoen ikke er trukket ut). Jeg hadde send med kvitteringen for kjøpet, hvor vareverdi og porto står spesifisert.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 14:16   #9
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Det kan høres ut som om at det kun står en verdi på pakken, og det er DKK 245 (dvs at portoen ikke er trukket ut). Jeg hadde send med kvitteringen for kjøpet, hvor vareverdi og porto står spesifisert.

Dette skjedde med meg i dag faktisk.

Måtte sende mail til ksutland@posten.no Sendingsnummer skulle være i emnefeltet og så skulle jeg skrive hva jeg klagde på og sende med kvittering. Har ikke fått svar ennå, men håper at jeg får hente ut pakken snart.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 12:20   #10
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er helt vanlig å få sånne brev dersom avsender ikke har skrevet verdi eller hva det er utenpå pakka. Det har jeg opplevd flere ganger, og da er det enklest å sende en kopi av ordrebekreftelse på mail.
Det må man også gjøre hvis man får mva-krav for å hente ut pakken, bestride det før man heter hvis ikke blir det mye vanskeligere å får igjen penger. Om man i det hele tatt får igjen, det har visst hendt at det ikke lar seg gjøre.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 23:45   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Man skal ikke betale for porto. Tollvesenet har egne kurser som de benytter, ligger på nettsiden deres (etter dato).

Jo, hvis verdien av varen overskrider 200, må man betale toll og moms for totalbeløpet, inkludert porto. Hvis varebeløpet er under 200, betaler man ikke toll eller moms for noen av delene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 00:27   #12
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Beklager at jeg var unøyaktig i svaret mitt. Teofelia svarer det jeg mente å skrive, at også portoen blir momspliktig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.