Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vaskehjelp - synes du det er verdt det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-14, 23:14   #61
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskehjelp - synes du det er verdt det?

Jeg har lyst på hver uke igjen, det hadde vi da mellombror var baby... Eneste årsak til at vi ikke har det er økonomi. Vi har råd, men vil gjerne ha penger til litt annet og. Annenhver uke er minimum, da får vi struktur på ryddinga og ingenting hoper seg opp eller blir ekkelt skittent.

Gammel 05-08-14, 23:19   #62
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er kun mitt syn på egen husholdning, og jeg mener absolutt ikke noe om andre bør ha vaskehjelp eller ikke, bare sånn at det er sagt.

Jeg har i alle år hatt et behov for ryddighet rundt meg til enhver tid, og har veldig god evne både til det- og til å systematisere hus og hjem.
I forlengelsen av dette er de andre medlemmene av husholdningen blitt både påvirket og opplært til at slik har vi det her hos oss.
Dette har innebært? båret? at vi aldri har hatt et rotete hjem der rydding og organisering har vært gjort i skippertak, men heller hele tiden.
Når slik er på stell er vasking null problem,og noe som tar veldig liten tid, spesielt om man fordeler det litt, enten på folkene som bor eller på ulike tidspunkter.
På denne måten har jeg aldri sett et behov for å leie inn hjelp til slikt, men heller brukt den halvannen timen med vasking til å spille høy musikk, være i aktivitet og å kose meg over utført arbeid.
Jeg mener at vi er sunne, friske mennesker som bør holde orden og vaske selv, og at med å holde en generell ryddighet oster det oss såpass liten tid at det ikke er noe vits å leie det ut.

Sist redigert av Nextlife : 05-08-14 kl 23:32.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:20   #63
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Nja. Jeg bruker rundt 1,5 time på å rydde huset presentabelt nok for vaskehjelpa kvelden før. Hun som har vært her mest bruker 2 timer på å vaske, hun de sendte i dag brukte 3. Da vasker jeg skapfronter og kjøleskap og den slags sjøl, innimellom ryddinga.

Her går det fort fire timer til rydding og da rydder vi jevnt hele uka også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:23   #64
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, for oss er det ikke verd det, så etter litt vurdering frem og tilbake droppet vi det. For det første var det vanskelig å få tak i hvit vaskehjelp her vi bor, og for det andre synes vi husvask kun annenhver uke er alt for lite. Vi er en ryddig familie med store barn og har veldig grei rutine på rydding og vasking. Vi tar litt hver dag og slipper dermed unna det store kaoset. Pengene vi ville brukt til vaskehjelp går rett i reisebudskjettet, noe vi alle er fornøyd med.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:28   #65
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvit vaskehjelp er veldig vanskelig her også, og byråene som tilbyr vanlig husvask har jeg inntrykk av at priser seg ut av privatmarkedet. De fleste jeg vet om som har vaskehjelp betaler svart og bidrar til sosial dumping ved å bruke billige, øst-europeiske vaskehjelper. Det er med på å gjøre avgjørelsen om å vaske selv enda enklere.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:30   #66
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i byen er det ikke vanskelig å finne vaskehjelp hvor alt er i orden, men det er logisk nok ikke gratis.

Gammel 05-08-14, 23:31   #67
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde ikke hatt vaskehjelp om jeg ikke hadde fått tak i noen som gjør det hvitt. Det er ikke veldig lett her jeg bor heller, så om det ikke funker mer med disse, må vi gjøre alt sjøl igjen.

Gammel 05-08-14, 23:32   #68
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

For oss tar det 5 timer å rydde og 2 timer å vaske - vaskingen synes jeg er deilig når det først er ryddig. Tar ett rom om gangen og det er aldri ryddig overalt samtidig...

Vaskehjelp var forferdelig - å rydde hele huset på en gang var grusomt :-(

Gammel 05-08-14, 23:34   #69
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hvit vaskehjelp er veldig vanskelig her også, og byråene som tilbyr vanlig husvask har jeg inntrykk av at priser seg ut av privatmarkedet. De fleste jeg vet om som har vaskehjelp betaler svart og bidrar til sosial dumping ved å bruke billige, øst-europeiske vaskehjelper. Det er med på å gjøre avgjørelsen om å vaske selv enda enklere.

Sånn er det her også, og vi vasker derfor selv. Det er ikke noe byrde for oss å gjøre litt husarbeid daglig, i alle fall ikke nå når ungene hjelper til. I gen av oss vil ha fremmede inn i huset vårt heller, det er langt over vår komfortsone.
I tillegg har både meg og mannen en filosofi om at vi holder hus og hage selv, inkl. bygging av terrasse og husmaling. Dessuten er vi ikke villig til å betale for noe vi mener vi har tid og overskudd til å håndtere selv, til det er vi alt for gniten.

Gammel 05-08-14, 23:34   #70
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For oss er det verdt det. Vi har det hver uke, og såfremt det ikke blir store endringer i vår økonomiske situasjon i fremtiden, så kommer jeg til å ha det til jeg dør.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:35   #71
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bor i en liten sørlandsby, og tidligere år, særlig for 10 år siden, var det kjempevanskelig å finne noen som ville vaske hvitt her. Da jeg søkte etter vaskehjelp nå i vår fikk jeg svært mange seriøse henvendelser, og av de 5 som var på befaring her var det bare en som insisterte på å gjøre det svart.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:35   #72
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi rydder ca en halvtime hver kvelden før vaskehjelpen kommer, ofte hjelper barna til før de legger seg den dagen. Men vi rydder en god del hver dag da, og har det generelt ok ryddig. Så bruker vi nok 5 timer om vi skal vaske ordentlig selv, i etterkant av det. Så jeg føler at det er verdt det tidsmessig ja.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:36   #73
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Fem timer på å rydde et hus?

Gammel 05-08-14, 23:37   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har det omtrent som hos Røverdatter, Nextlife og 007. Ønsker meg overhodet ikke vaskehjelp.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:38   #75
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja det tenkte jeg også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:41   #76
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan også bruke 5 timer på å få huset skikkelig ryddig, men da har jeg i praksis vasket samtidig. Så hvis det er rydde-ned-i-dypet-og-vaske-ut-av-alt-prosessen som gjøres skjønner jeg at man tar vaskinga av store flater i samme slengen.

Gammel 05-08-14, 23:41   #77
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok de andre som vasker selv i denne tråden har det en del renere enn meg. Det er ikke slik at jeg ikke kunne trengt at noen vasket selv om jeg altså avstår fra å betale noen for det. Vi er ikke så nøye alltid, men tar et tak når det trengs.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:42   #78
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Til vaskehjelpen ja - ikke ellers. Når vaskehjelpen skulle komme, måtte vi ta bort alt som lå på benker, badekar, pulter, osv. Vi har lite hus og er helt avhengige av å faktisk ha ting på flatene våre, og når vaskehjelpen da krever rene flater tok det mye tid.

Det hadde nok ikke tatt så lang tid dersom jeg hadde klart å ikke rydde så nøye når jeg først gjør det. Jeg blir liksom sittende å se gjennom papirer og sortere legoklosser og sånn, og da tar det tid.

Hatet å ikke kunne rydde når det passet meg istedenfor når vaskehjelpen skulle komme.

Vanlig "rydde for det kommer uventet besøk" klarer vi på en time. Men det er ingen hemmelighet at vi har et rotete hjem heller da...

Gammel 05-08-14, 23:43   #79
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg kan også bruke 5 timer på å få huset skikkelig ryddig, men da har jeg i praksis vasket samtidig. Så hvis det er rydde-ned-i-dypet-og-vaske-ut-av-alt-prosessen som gjøres skjønner jeg at man tar vaskinga av store flater i samme slengen.

Akkurat! Vaskingen er jo bare morsom når jeg har kommet meg ned til flatene. Det virket helt meningsløst å la vaskehjelpen få jobben med å vaske rene flater - da var jo jobben allerede gjort. Det sparte meg for null og niks energi rett og slett.

Gammel 05-08-14, 23:49   #80
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Vi har 156 kvadrat (vaskehjelp på ca 110 av kvm)og mye ting. Men løser det med å ha dem i bokser. Jeg bruker ca 30 minutt for å rydde. Og da tar jeg feks bort alt av tannbørster, ting i dusjen.
Siden vi har vaskehjelp så er vi avhengig av å holde det jevnt ok. Jeg kan også rydde 5 timer. Men da er det snakk om kast og sortering av ting som skal bort. Men det trenger vi jo ikke to ganger i mnd.
5 timer var jo enormt hvis det er nødvendig på så jevnlig basis. I mitt hode.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.