Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-14, 15:27   #161
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Er det lurt å ta opp dette på første foreldremøte nå i 8.klasse eller blir man stemplet som hurpemamma da, tro?
Kanskje greit å vite hvor kostnadsnivået skal ligge, liksom? Og så har man 2-3 år å spare på...

Gammel 22-08-14, 15:30   #162
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kostnadsnivået skal ligge på sånn omtrent null og niks. Jeg håper vi kan få igjennom en tur til en hytte i havgapet eller fjellheimen, gjerne med litt røffe aktiviteter som virkelig setter dem litt på prøve og sveiser dem sammen. Man har jo konfirmasjoner i samme periode, og i tillegg er det gjerne vokseperiode de luxe, der man skifter ut hele garderoben til ungdommen flere ganger i året.

Gammel 22-08-14, 16:07   #163
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Her er opplegget slik:
1 ukes busstur til polen for se konsentrasjonsleirene (lærerik tur, til tider).
Turen legges til høstferien.
Egenandelen er 6700 kroner, som kan tjenes delvis inn ved dugnader (blant annet nedvask av båter) og salg av fisk.
Alle unger skal ha med en foresatt.
Foresatt betaler det samme som ungene.
Det er selvsagt helt frivillig, og ikke skolens opplegg.
Lærerne inviteres med, og blir betalt for av "komiteen"/foreldrene.

Selge fisk er OK her i huset, nedvask etter jobben orker jeg ikke.
Jeg var (økonomisk) glad for at turen er i høstferien, for det ville vært dyrt å ta en uke permisjon uten lønn.

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Her kjøres det lignende opplegg, fredsreisetur, 7000 kroner pr. hode. Foreldre blir med som anstand, lærer ble ikke invitert med/betalt for, pga. at de begynte å samle inn penger i november i fjor... Reisen skal foregå i høstferien, rundt 60% av elevene skal reise.

Nå er det slik at de fleste ungdommene hadde konfirmasjonsleir i juni. Den kostet 3500+lommepenger+evt. utstyr man måtte ha. De skulle sove i telt på denne leiren (som de skulle skaffe selv). Deretter har vi konfirmasjon i nå i september. Det er også dyrt!

Jeg sa til vår gutt at om han skulle på tur, så måtte han tjene alle pengene selv. Dermed sa han at han ikke ville være med, siden de ikke har hatt mer enn noen få dugnader og nok ikke har tjent inn halvparten av turen engang. Restbetaling på turen skjer i disse dager og her er hver mann sin egen herre. Ingen felles pott, det du har solgt for/jobbet for, det er ditt, så Ola kan ha tjent inn hele turen, mens Trine må betale hele selv.

Han er ikke lei seg for at han ikke skal reise. Vi har "råd" til å sende han, men jeg synes rett og slett det blir veldig mye penger ut på noen få måneder.

Første prisen som ble presentert var 3500 kr. Noe de oppriktig trodde på. Den endelige prisen er på 7000 og ikke alle måltider er dekket.

Det var stor splittelse i foreldregruppa ang. denne turen, men det var noen foreldre som kjørte veldig på for å ha en polenreise.

Vi andre var mer på å arrangere en billigere tur i nærområdet, men dette ble nedstemt.

Eg tenker det kan vere lurt å melde inn slike arrangement til Elevorganisasjonen eller liknande. Nå fekk jo denne saken i Alta plass på Dagsrevyen i går, så det er tenkeleg at det blir gjort nokre grep for å jobbe politisk med dette. Og så lenge haldninga frå ein del lærarar er "Eg informerer om gratisprinsippet (underforstått, smutthulla i regelverka) og så går jeg, mens foreldrene snakker om klassetur", vil jo folk med pengar fortsette å ekskludere dei som ikkje har råd til slike opplegg.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 16:43   #164
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Er det lurt å ta opp dette på første foreldremøte nå i 8.klasse eller blir man stemplet som hurpemamma da, tro?
Kanskje greit å vite hvor kostnadsnivået skal ligge, liksom? Og så har man 2-3 år å spare på...

Ja, det er lurt å ta det opp på aller første foreldremøte i 8. klasse. Dersom det er snakk om tur, lag en komite med en eneste gang, ikke vent til høsten i 9. klasse. Det er for sent og det blir dyrt. Gjør avtaler tidlig.

Det ble skikkelig hurlumhei i fjor på foreldremøtene vi hadde i den forbindelse.

Señora er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 16:48   #165
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg tenker det kan vere lurt å melde inn slike arrangement til Elevorganisasjonen eller liknande. Nå fekk jo denne saken i Alta plass på Dagsrevyen i går, så det er tenkeleg at det blir gjort nokre grep for å jobbe politisk med dette. Og så lenge haldninga frå ein del lærarar er "Eg informerer om gratisprinsippet (underforstått, smutthulla i regelverka) og så går jeg, mens foreldrene snakker om klassetur", vil jo folk med pengar fortsette å ekskludere dei som ikkje har råd til slike opplegg.

Jeg kommer ikke til å ta dette videre, men jeg forstår hva du mener.

Det er veldig vanlig i denne byen at 10. klasse reiser til Polen har jeg inntrykk av. Dopapir, kjeks og syltetøy florerer på facebook av desperate foreldre hele tiden. Ja, for det er faktisk foreldrene som selger for barna, ikke barna selv.

Jeg boikotter opplegget av hensyn til de som ikke har råd. Det er elever på det trinnet som ikke har råd til dette opplegget. Det er de jeg velger å støtte ved å ikke bidra til at min sønn får reise. Da blir det mindre synlig også tenker jeg.

Gammel 22-08-14, 17:00   #166
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Jeg boikotter opplegget av hensyn til de som ikke har råd. Det er elever på det trinnet som ikke har råd til dette opplegget. Det er de jeg velger å støtte ved å ikke bidra til at min sønn får reise. Da blir det mindre synlig også tenker jeg.

Men da blir man jo dårlig mor Spesielt når man har en sønn med Aspergers som får en unik sjanse til å sosialisere seg. Med mindre man får SMS fem dager før avreise med at det er umulig å få romfordelingen med mindre du deler rom med nevnte sønn for bare 2400 kroner ekstra (sønnen som også blir bilsyk, og derfor må sitte sammen med mamma på forreste sete mens alle de andre ungdommene sitter bak i bussen), slik at det egentlig blir en mor-sønn tur.

Neste gang er det pappa sin tur. Med mindre jeg orker å gjøre opprør.

Gammel 22-08-14, 19:09   #167
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg gikk inn på nettsiden til Uskolen som eldstemann går på og der har rektor skrevet på skolens side at denne skolen praktiserer Gratisprinsippet med at alt på skolen skal være gratis. Faktisk! Nå ble jeg lettet.
Skolen drar ikke på Utenlandstur men en overnattingstur i skogen visst. Alt på turen er gratis.

Gammel 22-08-14, 21:11   #168
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg gikk inn på nettsiden til Uskolen som eldstemann går på og der har rektor skrevet på skolens side at denne skolen praktiserer Gratisprinsippet med at alt på skolen skal være gratis. Faktisk! Nå ble jeg lettet.
Skolen drar ikke på Utenlandstur men en overnattingstur i skogen visst. Alt på turen er gratis.

Sånn skal det være alle steder. Problemet starter når foreldrene begynner å organisere dyre turer på egenhånd.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 23:42   #169
Señora

Señora sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Men da blir man jo dårlig mor Spesielt når man har en sønn med Aspergers som får en unik sjanse til å sosialisere seg. Med mindre man får SMS fem dager før avreise med at det er umulig å få romfordelingen med mindre du deler rom med nevnte sønn for bare 2400 kroner ekstra (sønnen som også blir bilsyk, og derfor må sitte sammen med mamma på forreste sete mens alle de andre ungdommene sitter bak i bussen), slik at det egentlig blir en mor-sønn tur.

Neste gang er det pappa sin tur. Med mindre jeg orker å gjøre opprør.

Jeg ser den. Jeg forstår også at de som arrangerer ønsker en ansvarlig voksen sammen med ungdommer som trenger det lille ekstra. Det er ikke så lett å ha ansvaret for ungdommer med samme hvilke utfordringer når man ikke kjenner dem godt nok og ikke aner hvordan man skal løse fastlåste situasjoner.

Jeg er mer enn gjerne en kjip mamma, men helt ærlig, en ukes vinterferie i alpinbakken, ,konfirmanttur, konfirmasjon, ny dress for andre gang i år, penger til konfirmasjonen i tillegg til selskapet, samt to ukers familieferie i varmen... Jeg synes IKKE synd på han. Hvertfall ikke når han ikke vil gjøre en innsats økonomisk selv for å få det til. Da vil han ikke nok. Jeg føler meg IKKE som en dårlig mor i denne sammenhengen.

Gammel 24-08-14, 02:00   #170
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i kommunen er det eit liknande smuttholopplegg med Londontur. Uanstendig dyr, og elevar og lærarar får "permisjon" dei aktuelle dagane.. NAV sosial har betalt meir enn ein tur for å seie det sånn. Heilt uaktuelt at ein stakkar ungdom skal sitte heime pga foreldra sin økonomi. Eg har planar om å ta det opp med den nye oppvekstsjefen i nær framtid. Har litt trua på at han kan snakkast fornuft med.

Gammel 24-08-14, 02:02   #171
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For øvrig har vi (sosialen) inga maxgrense på 3000,- på fritidsaktivitetar. Barn og unge skal få vere med på det som er naturleg i deira omgangskrets. Basta!

Gammel 25-08-14, 11:26   #172
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Samme kommune som Senora, andre skoler.

Eldste var i Oslo tre dager. Ca 1600kr tjent inn i fellesskap fordelt på antall elever til slutt. Innland ble valgt da det var usikkert om alle kunne reise ut av landet.

Toeren var i Polen ei uke i høstferien. 7000kr. Noen fellesdugnader der pengene ble fordelt (halve summen) resten inntjent på egenhånd. Tre elever ble ikke med sånn ca).

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 10:06   #173
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klassetrinnet "vårt" skal på leirskole en uke. Helt gratis for oss, bortsett fra 200,- i lommepenger. De blir busset til og fra, og det er hele ni lærere og assistenter med de trettifem elevene, så ingen foreldre trengs. Skal sies at det er noen funksjonshemmede elever blant dem da, derfor høy ansatt-tetthet. Veldig fornøyd med skolen/kommunen som betaler dette for syvende trinn.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 15:10   #174
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Klassetrinnet "vårt" skal på leirskole en uke. Helt gratis for oss, bortsett fra 200,- i lommepenger. De blir busset til og fra, og det er hele ni lærere og assistenter med de trettifem elevene, så ingen foreldre trengs. Skal sies at det er noen funksjonshemmede elever blant dem da, derfor høy ansatt-tetthet. Veldig fornøyd med skolen/kommunen som betaler dette for syvende trinn.

Samme her, bare uten lommepengekrav, og med noen færre lærere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 15:16   #175
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sånn var leierskolen her også. Færre barn, og bare en lærer. Pluss en forelder, han reiste frivillig og det kostet ingenting bortsett fra feriedager.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 16:07   #176
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

6-7. Klasse har gratis leirskole her også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 16:17   #177
Adrenalina
Nybegynner

Medlem siden: May 2014
Adrenalina har et hav av muligheter foran seg
Standard

10.trinnet hos oss skal på utenlandstur i høstferien. Ingen lærere er med, kun foreldre. Turen koster rundt 7000 + lommepenger, og det arrangeres ulike dugnader for å skaffe penger. Hver elev får det de klarer å samle inn selv. Ingen felleskasse.

Synes dette er en klassisk omgåelse av "gratisprinsippet" i grunnskolen, og har i grunnen lite til overs for denne type klasseturer. Vårt barn/vi deltar både på turen og dugnader, men jeg kjenner en tydelig bismak.

Må si at jeg synes at engasjementet til de foreldrene som arrangerer og planlegger turen/dugnader er flott. Men i mange tilfeller går engasjementet utover gratisprinsippet, det synes mange å ha vanskelig for å forstå.

Hadde det bare vært opp til meg så hadde jeg droppet denne type klassetur, så fikk det bli den klasseturen skolen hadde råd til i samsvar med gratisprinsippet.

Adrenalina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 17:55   #178
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adrenalina, det opplegget der synes jeg ikke er greit.
Her har jeg hørt at elevene har begynt å snakke om klassetur på ungdomsskolen, at de må begynne å spare allerede nå (syvende). "Men det er jo dumt for vi vet jo ikke hvilken ungdomsskole vi kommer på".

Tror jeg skal sjekke litt på neste foreldremøte/-samling hva som har pleid å være vanlig praksis her. Jeg syns det skal være likt for alle, ikke at hver elev samler inn til seg selv. Hva skjer når folk flytter? Skal ikke nye elever få være med på tur hvis de ikke kan betale hele reisen selv?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-14, 18:17   #179
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sukk. I dag kom klassetur i 10. opp som tema ved middagsbordet. Ungene har akkurat begynt på ungdomsskolen, og kontaktlærere til Herremannen hadde tatt opp temaet i klassen og fortalt om hva den forrige klassen hennes gjorde. Jeg kjente at jeg ble vrang. Men jeg får vel prøve å forholde meg rolig fram til foreldremøte; der blir det vel sikkert en viktig sak.

Gammel 27-08-14, 22:38   #180
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

6-7. Klasse har gratis leirskole her også.

Her også. I min tid måtte vi spare via skolesparing til å finansiere leirskolen, så jeg er veldig glad det er gratis nå.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.