|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Er det lurt å ta opp dette på første foreldremøte nå i 8.klasse eller blir man stemplet som hurpemamma da, tro?
|
|
|
|
#162 |
|
Epikur
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Jeg synes kostnadsnivået skal ligge på sånn omtrent null og niks. Jeg håper vi kan få igjennom en tur til en hytte i havgapet eller fjellheimen, gjerne med litt røffe aktiviteter som virkelig setter dem litt på prøve og sveiser dem sammen. Man har jo konfirmasjoner i samme periode, og i tillegg er det gjerne vokseperiode de luxe, der man skifter ut hele garderoben til ungdommen flere ganger i året.
|
|
|
#163 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
Eg tenker det kan vere lurt å melde inn slike arrangement til Elevorganisasjonen eller liknande. Nå fekk jo denne saken i Alta plass på Dagsrevyen i går, så det er tenkeleg at det blir gjort nokre grep for å jobbe politisk med dette. Og så lenge haldninga frå ein del lærarar er "Eg informerer om gratisprinsippet (underforstått, smutthulla i regelverka) og så går jeg, mens foreldrene snakker om klassetur", vil jo folk med pengar fortsette å ekskludere dei som ikkje har råd til slike opplegg.
|
|
|
|
#164 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Ja, det er lurt å ta det opp på aller første foreldremøte i 8. klasse. Dersom det er snakk om tur, lag en komite med en eneste gang, ikke vent til høsten i 9. klasse. Det er for sent og det blir dyrt. Gjør avtaler tidlig. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Jeg kommer ikke til å ta dette videre, men jeg forstår hva du mener. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men da blir man jo dårlig mor
|
|
|
#167 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
|
|
|
|
#168 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sånn skal det være alle steder. Problemet starter når foreldrene begynner å organisere dyre turer på egenhånd. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Jeg ser den. Jeg forstår også at de som arrangerer ønsker en ansvarlig voksen sammen med ungdommer som trenger det lille ekstra. Det er ikke så lett å ha ansvaret for ungdommer med samme hvilke utfordringer når man ikke kjenner dem godt nok og ikke aner hvordan man skal løse fastlåste situasjoner. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Her i kommunen er det eit liknande smuttholopplegg med Londontur. Uanstendig dyr, og elevar og lærarar får "permisjon" dei aktuelle dagane.. NAV sosial har betalt meir enn ein tur for å seie det sånn. Heilt uaktuelt at ein stakkar ungdom skal sitte heime pga foreldra sin økonomi. Eg har planar om å ta det opp med den nye oppvekstsjefen i nær framtid. Har litt trua på at han kan snakkast fornuft med.
|
|
|
#171 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!For øvrig har vi (sosialen) inga maxgrense på 3000,- på fritidsaktivitetar. Barn og unge skal få vere med på det som er naturleg i deira omgangskrets. Basta!
|
|
|
#172 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Samme kommune som Senora, andre skoler. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
heimføing
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Klassetrinnet "vårt" skal på leirskole en uke. Helt gratis for oss, bortsett fra 200,- i lommepenger. De blir busset til og fra, og det er hele ni lærere og assistenter med de trettifem elevene, så ingen foreldre trengs. Skal sies at det er noen funksjonshemmede elever blant dem da, derfor høy ansatt-tetthet. Veldig fornøyd med skolen/kommunen som betaler dette for syvende trinn. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Bedreviter
|
Samme her, bare uten lommepengekrav, og med noen færre lærere. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Sånn var leierskolen her også. Færre barn, og bare en lærer. Pluss en forelder, han reiste frivillig og det kostet ingenting bortsett fra feriedager. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!6-7. Klasse har gratis leirskole her også. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2014
![]() |
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!10.trinnet hos oss skal på utenlandstur i høstferien. Ingen lærere er med, kun foreldre. Turen koster rundt 7000 + lommepenger, og det arrangeres ulike dugnader for å skaffe penger. Hver elev får det de klarer å samle inn selv. Ingen felleskasse. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
heimføing
|
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Adrenalina, det opplegget der synes jeg ikke er greit. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!Sukk. I dag kom klassetur i 10. opp som tema ved middagsbordet. Ungene har akkurat begynt på ungdomsskolen, og kontaktlærere til Herremannen hadde tatt opp temaet i klassen og fortalt om hva den forrige klassen hennes gjorde. Jeg kjente at jeg ble vrang. Men jeg får vel prøve å forholde meg rolig fram til foreldremøte; der blir det vel sikkert en viktig sak.
|
|
|
#180 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her også. I min tid måtte vi spare via skolesparing til å finansiere leirskolen, så jeg er veldig glad det er gratis nå.
|
![]() |
|
|