|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Flexer du hver dag? Trives du med det?Basert på diskusjonene rundt lærernes arbeidstid og friheten som ønskes til å jobbe hjemme, har jeg tenkt litt på hvordan jeg har hatt det i perioder hvor jeg har flekset en time om dagen. Jeg har syntes det har vært slitsomt å måtte jobbe en time om kvelden. Det gikk ganske greit mens ungene var små og i seng til kl 19, men er mye tyngre nå når det ikke er stille i huset før nærmere 22. Det er spesielt tungt hvis man ikke har orket timen om kvelden et par dager og begynner å få en del minustid. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Aldri gjort, så det vet jeg ikke. Jeg får bare plusstimer for tiden, ikke bra det heller.
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg syns det går veldig greit fortsatt. I takt med at ungene legger seg senere, er de jo også mer selvdrevne, så det er helt ok å sette seg ved maskinen kl. 21 og la 12-åringen ta kveldsstellet selv. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg flekser ikke fast på den måten, men jeg benytter meg av fleksibel start og slutt og forsøker å holde alle timer hver dag så jeg ikke går i minus. Så lenge jeg er på jobb i kjernetiden trenger jeg ikke tillatelse for å jobbe kortere noen dager og lengere andre dager. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Ja, jeg trives veldig med det. Jeg jobber ikke hver kveld, men kan gjerne sitte to-tre timer når jeg først er igang. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Ja, jeg flekser. Jeg har en kjernetid på jobb på i gjennomsnitt 6 timer hver dag, og så må jeg jobbe i gjennomsnitt 2 timer om kvelden og 4 timer i løpet av helgen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?
Ja, omtrent sånn er det her også.
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Ja, flere dager i uken, med litt reisevei og små barn er det topp. Det er litt tungt å jobbe igjen fra 19.30 eller 20, men det gjør jeg ikke hver dag heller. Opparbeider plusstid i travle perioder som nå. Hvis ungene ikke sovnet før 22 hadde jeg ikke orket.
|
|
|
|
#10 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Vi har kjernetid 9-15. Jeg flekser i den forstand at jeg velger om jeg vil gå kl. 17 eller kl. 15 uten å spørre om lov hver gang. Jeg har aldri flekset på den måten at jeg MÅTTE jobbe på kvelden for ikke å gå i minus, men det henger sammen med at plusstiden er veldig pluss.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg har aldri hatt minustimer, jeg flexer i den forstand at jeg kutter dagene hvis det er stille, og aldri ber om tillatelse til å gå tidlig eller komme sent om jeg har andre avtaler. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg har kjernetid fra kl. 9-14.30 og 7,5 timers arbeidsdag (inkludert betalt lunsj). Er på jobb fra omtrent kl. 8.10 til 16.30.
|
|
|
#13 |
|
Tankefull
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Nei, føler det blir litt påtatt liksom; se på meg og musklene mine liksom. Ikke sett så mange andre som flexer på jobben min heller egentlig. Flexing er nok ett relativt ukjent begrep i barnehager. : overtrøtt:
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Mannen min har flexitid - kjernetid 9-15, men kan flexe i begge ender som det passer ham. Han (og jeg) stortrives med denne ordningen, den får virkelig familiekabalen til å være mye enklere til tider.
|
|
|
#15 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Det varierer litt fra år til år hvordan det passer. Nå er jeg i permisjon, men i 2012 og 2013 jobba jeg 80 % og hadde fri hver fredag, og jobba 08.00 til 16.30 mandag til og med torsdag, og så seks timer til enten en gang i løpet av fredag eller søndag ettermiddag. Jeg hadde mulighet til å gå 14 på tirsdager og 12 på torsdager, så jeg tror det var to eller tre tirsdager jeg henta ungene tidlig, pluss en torsdag jeg dro 12, for å rekke et fly. Ellers jobba jeg nokså jevnt 40 timer i uka.
|
|
|
|
#16 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg flekser lite. Eller: om arbeidsdagen er fra 8-16, kan det være jeg kommer tidligere, men det er sjeldent. Jeg har perioder hvor jeg jobber på kveldstid. Plusstiden tar jeg stort sett ut i fridager
|
|
|
#18 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg flekser fast og trives veldig godt med det. Min arbeidstid er egentlig fra 8-15.30, men jeg er et ihuga a-menneske og har energinivået på topp om morgenen. Begynner derfor på jobb mellom 5.45 og 6.30, litt avhengig av om jeg kjører eller har hunden med meg og spaserer. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg flexer ikke på den måten. Jeg styrer arbeidsdagene mine i ganske stor grad og jobber lenge noen ganger og tenker ikke timer helt på den måten. I morgen for eksempel så jobber jeg fra åtte på morgenen til elleve på kvelden. Har ordning med at vi også får 1,5 pr time etter fem og 2 timer avspas pr time etter sju (eller 8,husker ikke helt). Da blir det fort mye plusstid. Så de dagene jeg har vanlig kontortid så er det ikke noe problem å ha litt kortere dager. Timene telles bare sånn ca. Jobber ikke på kvelden bare for å ta igjen tid fordi jeg prioriterer å hente litt tidlig f.eks. Kunne ikke tenke meg det heller. I forrige jobb kunne jeg ikke jobbe hjemmefra og satt da heller en lang dag eller to for å ha muligheten til den fleksibiliteten. Motivasjonen er ikke på topp på kveldstid når ungene er i seng til generell jobbing, men gjør det selvfølgelig om det er arrangement dagen etterpå og ikke alt er klart. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
kamerat
|
Sv: Flexer du hver dag? Trives du med det?Jeg jobber for så vidt ofte om kvelden og i helger, men jeg trives ikke med en rutine hvor jeg kompenserer for ikke-full dag på jobb med innhenting hver kveld, nei. Jeg vil ha fulle dager på kontoret, og hvis jeg skal jobbe om kvelden, må det ha med en deadline å gjøre. Jeg jobber uansett en god del mer enn normal arbeidsuke.
|
![]() |
|
|