Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Bør man pynte seg i kirka?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Bør man pynte seg i kirka?
Ja, man bør ha på vanlige penklær. 22 19,13%
Nei, man kan gå i det man vil, bare det er helt og rent. 51 44,35%
Nei, klærne er ikke viktig i det hele tatt, kirkebesøket handler om andre ting 17 14,78%
Jeg går ikke i kirka, og kunne dermed ikke brydd meg mindre. 25 21,74%
Annet 0 0%
Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-14, 16:24   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør man pynte seg i kirka?

Jeg pynter meg mer i teatert enn i kirka. Men jeg tenker litt over at jeg skal omgås folk på et vis, jeg kommer ikke stinkende rett fra trening. Det hadde sittet et stykke inne å gå i tights og treningstopp tror jeg, men det er fordi jeg egentlig ikke føler meg vel i de klærne. Hettegenser og dongeri er helt klart innafor. Det er forsåvidt treningstøy også. Eller kjoler.

Gammel 21-09-14, 16:30   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pynter meg også mer i teater enn i kirka, men det er nok fordi det er så sjeldent jeg går i teateret at det blir som en spesiell anledning når jeg gjør det.
Da jeg var abonnent i konserthuset i studietiden syklet jeg ofte innom konserter midt i uka og der dukket jeg opp i alle slags antrekk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 16:35   #23
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kler meg "hverdagspent" i kirken. Det vil si vanligvis skjørt eller kjole, men ikke veldig pyntet. Slik kler jeg meg på jobben også til vanlig. Jeg synes at det er tilstrekkelig at klærne er hele og rene og noe som det i det hele tatt er greit å bli sett i offentlig. Jeg ville ikke gått i kirken i treningsklær, men jeg går da heller ikke i treningsklær, med mindre jeg faktisk trener eller på vei til og fra trening.

Jeg pynter meg mer for teater enn for kirke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 16:37   #24
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt finne på å gå i kirka som del av eller før treningstur.
Treningsantrekk er et vanlig syn i kirka her. Ikke minst skiantrekk om vinteren, men det går ikke jeg i.

Gammel 21-09-14, 16:38   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel vært ganske mye i kirka i treningstøy, men da har det vært dans inne i bildet. Turklær er jo det vanligste av alt, kirke --> tur er ikke akkurat uvanlig.

Gammel 21-09-14, 16:39   #26
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er aldri i kirka uten at det er i forbindelse med en ekstra anledning - så jeg er alltid pyntet. Men jeg syns man kan komme i hva som helst.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 16:42   #27
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har vel vært ganske mye i kirka i treningstøy, men da har det vært dans inne i bildet. Turklær er jo det vanligste av alt, kirke --> tur er ikke akkurat uvanlig.

Nei ikke akkurat.

Uniform nesten.

Gammel 21-09-14, 16:56   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den tiden jeg gikk fast i kirka,mdet vil si hver søndag, stilte jeg i hele, rene og vanlige klær, jeg pyntet meg ikke noe spesielt. Nå går jeg i kirka kun ved bryllup og begravelser, så da må jeg vel si jeg helst pynter meg.

Gammel 21-09-14, 16:59   #29
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er hettegenser og ren dongeri OK, f. eks?

Ja, eg vil seie det. Mange, eg sjølv inkl går ofte i dongeri og hettegenser er jo eit vanleg antrekk for mange. Eg hadde ikkje gått i det, men det er fordi eg aldri går i det elles. Eg er alltid litt småpen i stilen, og det gjenspeiler korleis eg ser ut i kirka også.

Gammel 21-09-14, 17:01   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men for en konfirmantgutt er hettegenser og dongeri veldig innenfor altså, sånn i fall det er det som er det egentlige spørsmålet.

Gammel 21-09-14, 17:01   #31
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg tror ikke du skal møte opp i ditt jobbantrekk. I alle fall ikke direkte fra jobb.

Jeg kjører faktisk litt "penere" stil enn vanlig jobbantrekk i kirka. Dvs. at jeg kan gå med dongeri og joggesko på jobb av og til, men kjører penbukse, bluse/topp og litt penere sko i kirka. Har ikke tenkt så mye på hva andre bør gå med, men reagerte litt på converse, hettegenser og dongeri sist jeg var der, selv om klærne sikkert var rene. Det er fryktelig lenge siden sist jeg var på vanlig gudstjeneste, så det er mulig kleskoden har endret seg siden sist, evt. husker jeg bare feil når jeg tenker at folk gikk litt penere kledd i kirka før i tiden.

Det er alltid nokon som møter opp i Felleskjøpet-klær når me har karnevalsgudsteneste. Hehe.

Gammel 21-09-14, 17:28   #32
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg er aldri i kirka uten at det er i forbindelse med en ekstra anledning - så jeg er alltid pyntet. Men jeg syns man kan komme i hva som helst.

Samme her, og enig i det siste.

Gammel 21-09-14, 17:37   #33
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at nettopp kirka er en plass der man skal kunne komme som man er.

Gammel 21-09-14, 17:39   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er teater mer av et hellig hus enn en kirke, så jeg pynter meg litt, men ikke mer enn at jeg kan gå på jobb i samme klærne. Kirker er jeg aldri i utenom at det er en anledning, så da ville jeg også vært litt pyntet. Men jeg syns ikke at andre trenger å pynte seg verken i teater eller kirke, men jeg syns man være kledd på en måte som tar hensyn til omgivelsene. Ikke stinke, eller bar overkropp, liksom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 18:16   #35
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke noe annet enn det som står i HI som er det egentlige spørsmålet. Hvis jeg lurte spesielt hva konfirmanter går med, ville jeg jo spurt om det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 18:24   #36
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ang det med hellig hus så har ikke det noe særlig innvirkning på hvordan jeg går kledt i kirken. Det er fordi kirkens hellighet i mine øyne mer enn noe annet består i "kom som du er" og fordi kirkene i mitt trossamfunn er mitt "hjem".
I andres hellige hus vil jeg gjerne tilpasse meg og vise respekt og dersom det er kleskoder mht hellighet og verdighet så følger jeg dem.
Jeg braser ikke inn i moskeer eller katolske kirker i utlandet i singlet og shorts. Jeg har besøkt utrolig mange "hellige hus" gjennom tidene og tilpasser alltid.

Gammel 21-09-14, 19:12   #37
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg går i kjole og skjørt enten det er kirketid, jobb, hagearbeid, baking, julebord, bursdag osv. Dog ikke når jeg trener. Så for meg er kjøle og skjørt kirketøy.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 19:19   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns vel ikke så mye om hva "man" bør, og som utmeldt har jeg vel så definitivt ikke stemmerett, men selv er jeg mest bekvem med "pyntet omtrent som til et besøk". Altså ikke joggebukse, ikke hettegenser. Kanskje en bukse som ikke er jeans og en fin genser. For ungene: pen jeans eller chinos, strikkegenser?

Gammel 21-09-14, 19:29   #39
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Du sier noe der.

Jeg pynter meg i teateret også, jeg. Når det er sagt, synes jeg et religiøst bygg krever litt mer "anstendighet" både i form av klesdrakt og oppførsel enn et hvilket som helst annet hus.

Jeg tenker nesten litt omvendt. Tenker at kirken skal være for alle uansett klesstil. Det bør være lik naturlig med hettegenser som dressjakke. Skulle man ikke øvre ren og pen bør det være rom for det også. Jeg er selv bare i kirken under spesielle omstendigheter som dåp, begravelse og bryllup (ateist) Er dermed ganske pent kledd.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-14, 19:38   #40
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

De gangene jeg er i kirken er det gjerne høytidelig, så jeg pynter meg. Jeg er aldri på vanlige kirkegudstjenester, men kirkekonserter, jul, bryllup, konfirmasjon, begravelse - og da er det naturlig å pynte seg litt syntes jeg. Jeg pynter meg også når jeg skal i teateret - det er litt ekstra stas.

Olabukser og hettegenser i konfirmasjon er ikke ok i mine øyne. Det er en høytidelig dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.