|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Langt flere menn enn kvinner skulle det bety, som i at det er langt flere menn enn kvinner som blir tatt i slike "jobbe mens man er sykmeldt-saker", men jeg baserer meg bare på det jeg har hørt fra media, og det trenger jo ikke å gi et sant bilde. |
|
|
|
|
|
#382 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg klarer ganske greit å lese denne type tråder nå, uten å få alt for såre tær, selv om jeg har en av de diffuse og sikkert lett fakebare diagosene.
|
|
|
#383 |
|
By the Sea
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?rine, du formidler budskapet ditt i en innpakning som spenner bein for deg selv og det du vil at andre skal høre.
|
|
|
#384 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg tror, med bakgrunn i at veldig mange kvinner som har FM har blitt utsatt for krenkende oppførsel, tror jeg at styrking av barnevernet, nulltoleranse for krenkende oppførsel etc er veien å gå. |
|
|
|
|
|
#385 |
|
maler
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?"Nå må du ta vare på deg selv, be om sykmelding NÅ før du smeller i veggen". Jeg lurer på om det er sant eller usant - altså at man forebygger en skikkelig nedtur ved å ta en pause i tide. (Folk med ryggplager er det jo også lett å anbefale en skikkelig pause, men det vet man jo at ikke hjelper noe videre, så da korrigerer vel de fleste utsagna sine til å handle om turer og så mye aktivitet som mulig istedenfor). Jeg lurer på hva som egentlig stemmer for slitenkategorien. Og hvor grensa går for folk flest når det gjelder slitenhet/belastning før man begynner å bli redd for veggen. Og ikke minst om det er noen sammenheng mellom de som tenker tanken tidlig og gjør tiltak og de som faktisk blir utbrent.
|
|
|
#386 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Men denne gruppa ser vel kanskje ikkje samanhengen sjølv, før dei faktisk har blitt ordentleg sjuke?
|
|
|
|
#387 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ny studie om ulike forklaringar på sjukefravær blant kvinner i helse- og omsorgsyrker i Norge:
|
|
|
#388 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Og her er vel artikkelen der påstanden om 70% meir sjukemeldingar hos kvinner kjem frå:
GSL=physician-certified general sick leave >0 days
|
|
|
#389 |
|
Ser lyst på livet
|
Nei, men samfunnet som helhet har ett ansvar for alle barn, og på den måten forhindre at den oppvoksende generasjon sliter med det samme som der foregående. Det er jo http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=274742&a=2 i følge denne kanskje så mange som 20% av norske kvinner og 10% av mennene som har blitt utsatt for krenkende adferd. Kan dette tallet kuttes tror jeg også sm tallene i voksen alder synker tilsvarende. |
|
|
|
|
|
#390 |
|
Er frisk!
|
100% enig. Det er så mange barn som har det vondt - og terskelen for barnevernet, psykisk helse, BUP, osv til å gripe inn er så høy.
|
|
|
|
#391 |
|
Librocubicularist
|
Det er heilt klart eit problem som bør tas på alvor! Og dette er bare seksuelle krenkelsar. Vold i nære relasjonar, omsorgssvikt og mobbing kan, etter det eg har skjønt, gi mange av dei same seinvirkningane.
|
|
|
|
#392 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Eg blei liggjande og søke litt på nett, fordi eg synest denne problemstillinga er interessant. Og dette er og eit aspekt som kan forklare den store forekomsten av muskel- og skjelettplager og lettare psykiske lidelser: http://forskning.no/forebyggende-hel...dommer/2013/01
|
|
|
|
#393 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Vet du, jeg er så forbaska lei av å lese de sure og irettesettende oppgulpene dine i slike diskusjoner, og foretrekker egentlig langt på vei når du bare qouter meg og skriver "uklokt" eller noe i den dur. Sist redigert av rine : 10-10-14 kl 01:09. |
|
|
|
|
|
#394 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Nei det er virkelig ikke noe uverdig over noen av innleggene i denne tråden synes jeg. Den har jo tatt av i alle mulige retninger men alt ligger innenfor overordnet tema og veldige mange ulike synspunkter har blitt lagt frem på en god og saklig måte.
|
|
|
#395 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Har man sett skikkelig på sammenhengen mellom sykdom hos kvinner som er i arbeid, og vold/overgrep? Vi vet jo at mange flere kvinner enn menn blir utsatt for vold, og jeg vil tro at dette må slå ut i dårligere helse? |
|
|
|
|
|
#396 |
|
Librocubicularist
|
Anna Louise Kirkengen har forska på dette. Lenka i eit tidlegare innlegg, men finn det ikkje på mobil.
|
|
|
|
#397 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Ved å ha et hovedfokus på svaret finnes i psykiske traumer og senskader etter vold, overgrep og vonde opplevelser i barndommen, synes jeg at man i enda større grad stigmatiserer og stakkarsliggjør en stor gruppe mennesker (kvinner). For meg hadde denne merkelappen blitt en enda større belastning.
|
|
|
#398 |
|
|
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Jeg synes diskusjonen har vært helt grei og egentlig det er fint med både diskusjon rundt statistikk og forskning sammen med personlige historier. Bak statistikken sitter jo nemlig enkelthistorier. Da jeg jobbet i NAV så jobbet jeg med mange bak disse tallene og de "diffuse" diagnosene er jo selvfølgelig en utfordring siden det spriker i alle retninger både på funksjonsnivå og motivasjon. Min erfaring er at i de sakene vi lyktes er når man klarte å legge en plan som førte til økt følelse av mestring. Selv om jeg skjønner argumentet med urettferdigheten rundt at noen får betalt utdanning av staten mens vi andre må ta opp lån så synes jeg det på mange måter har blitt for strengt nå. Før så var det veldig mye "rart" som ble godkjent og det synes jeg er greit at det strammes inn på. Utdanning som tiltak er allikevel billig i forhold til å sende folk rundt på mer eller mindre egnet arbeidsmarkedstiltak. Uavhengig av årsak til vondt og tap av arbeidsevne så synes jeg derfor at det i en del tilfeller er verdt forsøket. Mange år i systemet gjør ikke folk friskere og har ikke så stor tro på at folk kan "piskes" til økt arbeidsevne gjennom dårligere planer og mindre utbetalt. Tid er en viktig faktor og det er stor belastning psykisk å stå utenfor i mange år. Til slutt så sauses jo dette sammen og det er vanskelig å skille på fysiske og psykiske årsaker. God oppfølging i sykepengeåret er viktig for så fort man er over på AAP så har tiden en tendens til å gå. Folk gir mer opp og man mister tilhørigheten til arbeidslivet. Og troen på at man kan komme tilbake. |
|
|
|
|
|
#399 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?Enig med Lisa og Rine! En slik diskusjon vil selvfølgelig oppfattes på individnivå av enkelte, men da bør man kan kanskje skjerme seg fra å delta. Langt de fleste av oss ønsker å diskuterer det større bildet. Det er da ikke å skyte på noen som helst, å mene noe om premissene for tallene vi tross alt diskuterer.
|
|
|
#400 |
|
Librocubicularist
|
Eg tenker ikkje på det som Svaret, men det er eit aspekt som kan gjelde ein del, men ikkje alle. Og så er det ein del, men ikkje alle, som er sjukemelde rundt graviditet. Og så er det ein del, men ikkje alle som passer i trippelbelastningshypotesa. Og så vidare.
|
|
![]() |
|
|