Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Brukes det tøymykner i husholdningen?
Ja, det brukes tøymykner i husholdningen. 70 44,87%
Nei, det brukes ikke tøymykner i husholdningen. 86 55,13%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-14, 09:21   #1
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker

Den danske kjeden slutter med salg av all tøymykner av miljø hensyn.
http://www.dagligvarehandelen.no/irm...r-fra-hyllene/

Jeg visste at tøymykner er omdiskutert, men ikke at det ble vurdert såpass uheldig for miljøet.

53% av danskene bruker ikke tøymykner. Gjør du?

Gammel 20-10-14, 09:24   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker.

Nei, aldri. En av de små tingene jeg kan unnvære i mitt "groteske" (i et globalt perspektiv) forbruk.

Gammel 20-10-14, 09:26   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke tøymykner, nei, og synes det er flott at butikkjeder tar slike valg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:27   #4
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må si at jeg gjør. Har vært litt med og uten, litt Änglamark og nå med lukt. Uten tørketrommel og tøymykner synes jeg klærne blir så harde, særlig bomulls strømpebuksene.

Gammel 20-10-14, 09:29   #5
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har et unormalt forhold til tøymykner.
Jeg simpelt hen elsker det. Hamstrer de deiligste duftene. For en tid tilbake hadde jeg over 40 liter tøymykner på vaskerommet.
Men jeg var ikke klar over at det var så ille. Kommer nok til å revurdere bruken. Men å kutte det helt ut vet jeg ikke om jeg kommer til å gjøre ved det første.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:29   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg hater lukten (og lukten av parfymert vaskemiddel) og synes ikke de luktfrie (Neutral osv.) mykner noe særlig, så det har jeg kuttet ut for lengst.

Vi har tørketrommel da, så det hjelper jo veldig på håndklær.

Gammel 20-10-14, 09:30   #7
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke brukt tøymykner på flere år, og har to flasker Änglamark som sikkert har stivnet gjennom så lenge de har stått i skapet. Ser ikke behovet, for jeg tørketromler bare håndklær og sengetøy som blir mykt nok av å tromles. Resten henges opp (og host, det meste blir mykt fordi det strykes...).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:31   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er mange år siden jeg sluttet å bruke tøymykner. Pga allergi og eksem prøvde vi en periode med parfymefritt, men det hjalp lite.
Og det er mye som det ikke skal brukes tøymykner på. Da ble det enklere å la være helt.

Gammel 20-10-14, 09:37   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tøymykner er et helt unødvendig produkt for min del og det kan gjerne forsvinne.

Jeg sliter med å takle lukten av parfymerte tøymyknere. Jeg synes virkelig at folk som bruker parfymerte tøymyknere bør revurdere det, jeg sliter med å sovne og får dundrende hodepine av å sove i sengetøy som er vasket med parfymert vaskemiddel eller tøymyknere. Det er helt på høyde med sterk røyklukt eller gammeldameparfyme. Unger som lukter sterkt av tøymykner heller ikke noe ok, synes jeg.

Gammel 20-10-14, 09:43   #10
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikke etter at vi fikk en atopiker. Tenker ikke over det heller, så ikke vanskelig å unnvære for vår del.

Gammel 20-10-14, 09:44   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker

Jeg bruker det heller ikke og savner det ikke selv om jeg tromler svært lite tøy. Ungene har en venninne som lukter sterkt av tøymykner og de sliter faktisk med å være sammen med henne innendørs pga dette. For min del plages jeg like ille av tøymykner og annen parfymelukt som røyklukt. Jeg flytter meg om jeg blir sittende ved siden av noen med sterk lukt på tog, buss osv, enten det er slik eller sånn lukt. Det er like ille.

Har forøvrig samme anstrengte forhold til Ariel vaskemiddel også. Det stinker virkelig ille!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:48   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ikke sant, Lhi-My?

Jeg lurer på om dette med lukt er i ferd med å bli en sterk sosial markør. Før luktet folk mye mer, det var Date, Opiumparfyme, Tresor, Old Spice og 4711, røyklukt (sigaretter, pipe og rullings) overalt i tillegg til disse tøymyknerne som folk syntes luktet så herlig. Nå er røyk ut og unger som lukter av røyk vekker bekymring (Halvparten av min barneskoleklasse luktet intenst røyk, det var jo ingen foreldre som gikk ut og røykte i 30 minus, resten luktet fjøs. ) Tøymykner er litt harry og mye parfyme er ustilig. Det er knapt noen som bruker parfyme lenger heller.

Gammel 20-10-14, 09:53   #13
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Bruker Neutral Skyllemiddel på gensere og topper, av og til Freshtech fra Comfort for å fjerne vond lukt som setter seg i enkelte bomullsklær mannen har. Undertøy, sengklær, hånduker og jeans tørketromles og vaskes uten skyllemiddel.

Gammel 20-10-14, 09:54   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan lukte om poden har besøk av en bestemt kompis i det jeg åpner ytterdøren ... Heldigvis er det ingen av tøymyknerne som lukter skikkelig tung gammeldame m/pels-parfyme, men den der blomsterengen er jaggu meg ikke et hakk bedre.

Jeg bruker tøymykner toppen en gang per skuddår. Litt usikker på hva jeg bruker den til, egentlig, men jeg har en liten Neutralflaske på vaskerommet. Den er sikkert tom og har bodd der i årevis.
Har ikke tørketrommel, men det går fint likevel.

Gammel 20-10-14, 10:03   #15
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Aldri brukt. Jeg og et par av ungene er i tillegg allergiske, så det utgår av den grunn også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:07   #16
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg får utslett bare av å se på flaska, så det har vi aldri brukt. Lukta er i tillegg skrekkelig, så vi ville ikke brukt det uansett.

Gammel 20-10-14, 10:40   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke brukt det siden jeg var student.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:46   #18
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Aldri brukt, og det av miljøhensyn.

Etter at vi kjøpte oss et gammelt murhus med vaskekjeller må jeg dog innrømme at jeg har vurdert det noen ganger. Klærne lukter et hint av kjeller, selv om det er nydrenert og fritt for fukt der nede. Om sommeren er det ikke noe problem, da tørker vi tøyet ute. Det lukter himmelsk!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:55   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Nei. Det har jeg ikke brukt på mange år. Men for et par måneder siden kom mannen hjem med en flaske ogjeg prøvde i en vask. Å guri som det luktet! Måtte vaske klærne en gang til. Og den neste maskinen luktet rester av tøymykner fra forrige vask.

Min svigerinne som i sin tid informerte meg og hvor ille det var foe miljøet, og har ikke brukt siden. 10 år kanskje?

Klesvasken får lukt fra vaskepulveret om man bruker parfymert. Jeg tror mange blir immune mot lukten fra tlymykneren sin.

Gammel 20-10-14, 11:03   #20
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke brukt tøymykner på mange år, det stinker og jeg har tørketrommel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.