Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Brukes det tøymykner i husholdningen?
Ja, det brukes tøymykner i husholdningen. 70 44,87%
Nei, det brukes ikke tøymykner i husholdningen. 86 55,13%
Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-14, 13:09   #41
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irma fjerner tøymyknere fra sine butikker

Brukte før, men på ett eller annet tidspunkt gikk vi tom, og så glemte vi å kjøpe og nå merker ingen forskjell allikevel. (Og så blandet vi veldig ut det vi brukte den gangen, og det var mest fordi jeg ikke kan fordra håndklær som kan stables inntil veggen før man bretter dem.)
Så jeg svarte nei, men det er mer en tilfeldighet enn en bevisst handling. Nå kan jeg vel derimot si at jeg fortsetter å la være å bruke det fordi det i tillegg er ugreit av miljøhensyn.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:24   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har aldri helt sett poenget.

Jeg reagerer dog ikke på lukten, jeg har ikke veldig sensitiv nese, tror jeg. Jeg kan kjenne tøykyknerlukten akkurat når jeg tar plagget ut av maskinen, men etter to rist så syns jeg lukten er borte. Har aldri kjent det på andres klær eller i sengetøy heller.

Første gang jeg skjønte at folk kjente lukten av tøymykner etter en god stund var her inne, og først trodde jeg folk tullet.

Gammel 20-10-14, 13:28   #43
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ja, den er ikke mye sensitiv, spør du meg. Selv den er jo intenst parfymert. Det lukter ikke like ille som verstingene (den der gule sommereng-saken er grusom), men den kan definitivt luktes på lang avstand og som noen sier, så kan.man fint forstå at man har besøk før man ser det bare pga lukta. Det er som med røyklukt, du kjenner den nok ikke like godt selv, men vi som ikke røyker kan kjenne det på god avstand. Jeg har ingen problemer med å plukke ut hvem av mine kolleger som bruker tøymykner heller selv om jeg ikke kjenner vaskevanene deres. Jeg er nok sensitiv, men jeg er langt fra alene om å bli fysisk uvel av sterke kunstige lukter.

Takk for svar! Jeg har lenge vurdert tøyyknerbruken ut fra miljøperspektiv, så aspektet med hensyn til andre teller også tungt så jeg skal se om jeg kutter helt. Eneste problemet er at jeg synes bomullsklærne blir så stive, spesielt når jeg ikke tørketromler. (Jeg bruker aldri så mye tøymykner som det står på flasken, bare en bitteliten dæsj som jeg synes hjelper mye på stivheten. Men jeg skjønner at til og med det kan lukte for sterkt for sensitive.)

Gammel 20-10-14, 13:29   #44
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke brukt tøymykner på vanlige klær på årevis. Men har brukt en dæsj Milo sin av og til ved vask av fleeceklær for å få de mindre statiske etterpå.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:29   #45
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte vaske sengetøyet om igjen i huset vi leide i fjor i England. Jeg fikk dundrende hodepine av vaskemiddellukten, det var parfymert Ariel eller noe sånt. Kokevask uten såpe og ekstra skylling, hengt ute. Det hjalp litt.

Jeg har også ligget i rent sengetøy som luktet fjøs fordi min mor ikke kjenner lukten og hadde tørket sengetøyet der hvor min far setter støvlene sine. Jeg sov skikkelig dårlig og drømte veldig rart om kyr. Og måtte vaske sengetøyet dagen etter. Jeg er så sensitiv på lukt og veldig mye trigges av lukter, så å omgis av duftlys, luftfriskere, skyllemiddel og sterk parfyme er ikke noe for meg.

Gammel 20-10-14, 13:37   #46
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker parfymefritt vaskemiddel og veksler mellom Neutral skyllemiddel eller Blenda Aloe Vera skyllemiddel, som har litt lukt ja. Men den er ganske diskret, da vi heller ikke tåler så mye her i gården. Men selv om vi bruker litt av denne, kan jeg selv bli kvalm av andres vaske-/skyllemiddel - spesielt da jeg var gravid. Det kommer litt an på lukten. Noe lukter friskt, og noe ubehagelig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:43   #47
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lukten av de fleste skyllemiddel.
Vi bruker den gule fra Comfort. Har prøvd meg på den blå fra Softlan også, for den lukter så innmari godt. Men den tålte jeg ikke dessverre.

Har aldri visst at det skal være veldig skadelig for miljøet. Men nå skal man visst ikke bruke fleece tøy som ikke er laget av ull heller. Skylles visst mengder av plast ut i havene. Det ante jeg heller ingenting om før jeg hørte det på radioen i dag morges.

Gammel 20-10-14, 13:45   #48
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Tjueen år som klesvasker og aldri brukt. Ser ikke noen grunn til parfymere klærne våre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:46   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg lukten av de fleste skyllemiddel.
Vi bruker den gule fra Comfort. Har prøvd meg på den blå fra Softlan også, for den lukter så innmari godt. Men den tålte jeg ikke dessverre.

Har aldri visst at det skal være veldig skadelig for miljøet. Men nå skal man visst ikke bruke fleece tøy som ikke er laget av ull heller. Skylles visst mengder av plast ut i havene. Det ante jeg heller ingenting om før jeg hørte det på radioen i dag morges.

At fleece er et petroleumprodukt tror jeg faktisk er ukjent for veldig mange.

Gammel 20-10-14, 13:52   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så denne forleden: http://news.distractify.com/beth-buc...land-maldives/

Gammel 20-10-14, 14:03   #51
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg bruker, synes bomull blir stivt uten. Bruker med så lite parfyme som mulig.

Gammel 20-10-14, 14:24   #52
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er all fleece fy fy nå?
Jeg trodde det var forskjell med tanke på miljøvennlighet avhengig av produsent, grad av resirkulering osv.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 14:33   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er det helt sikkert. Men det er fortsatt plast.

Gammel 20-10-14, 14:38   #54
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det på sengetøy i blandt, ellers er det lite. For meg er det kun for lukt. Jeg er glad i lukt. Mengden er dog liten, jeg startet nettopp på vår 2. Flaske i år.

Forsvinner det fra butikkene, vil det ikke være et problem.

Gammel 20-10-14, 14:42   #55
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er det helt sikkert. Men det er fortsatt plast.

Ja plast er det, men ikke nødvendigvis mindre miljøvennlig enn det meste av bomull. Plast som produseres for bruk i fleece og plast som resirkuleres trass lang transport er det også forskjell på (i følge det jeg har hørt, men det kan være foreldet).

Det mest miljøvennlige er vel å kjøpe minst mulig klær, bruke til det er utslitt og ikke vaske så ekstremt mye som det vi et vant til her.

Jeg var på seminar om vannforbruk i flyktningeleir og hva som var tilstrekkelig for å ivareta god hygiene. Jeg tror vi kan være ganske hygieniske om vi kutter klesvasken til en brøkdel gitt.

Gammel 20-10-14, 15:15   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker aldri tøymykner, jeg liker hverken lukten eller tanken på å sette inn klærne med stoff som ikke skylles ut igjen.

Gammel 20-10-14, 15:19   #57
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er all fleece fy fy nå?
Jeg trodde det var forskjell med tanke på miljøvennlighet avhengig av produsent, grad av resirkulering osv.

Ja, det virket sånn. Uavhengig om det er laget av resirlulert materialet eller ikke. Den slipper visst litt plast for hver vask, som igjen skyldes ut i havet, som igjen blis spist av alle mulige vesner til havs.

Gammel 20-10-14, 15:22   #58
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt at det var positivt å bruke fleecetøy som var laget av plast, fordi det ersnakk om resirkulering. Er jeg helt blond og på jordet, da?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 15:23   #59
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det virket sånn. Uavhengig om det er laget av resirlulert materialet eller ikke. Den slipper visst litt plast for hver vask, som igjen skyldes ut i havet, som igjen blis spist av alle mulige vesner til havs.

Nettopp, ja.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 15:30   #60
Guava

Guava sin avatar

Standard

Og dette vurderes til verre enn skadene ved bomull? Kjekt å vite.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.