Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Støtter man mulesing ved å kjøpe UGGs?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-14, 14:57   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støtter man mulesing ved å kjøpe UGGs?

Jeg skrev ikke all ull, jeg skrev at merinoull er mest utbredt, og det er de sauene som blir utsatt for mulesing. Men det blir nok bedre og bedre nå etter at saken ble rullet opp i media, heldigvis. Men så er det også andre ting man bør passe på, som den mishandlingssaken som var i media nå nettopp. Greit å drive litt bakgrunnssjekk før man handler (jeg gjør det enklest for meg selv og unngår hele ulla).

Gammel 22-10-14, 14:57   #22
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Dette ble vel mye synsing, du impliserer jo at det er umulig å kjøpe ull uten mulesing i Norge. Her er en liste fra Dyrevernalliansen over merker som selger ull uten mulesing, inkludert store merker som Janus, Devold, Dale, H&M og Cubus.

Ah, dette var oppklarende for ull generelt. Takk!

Gammel 22-10-14, 14:58   #23
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Dette ble vel mye synsing, du impliserer jo at det er umulig å kjøpe ull uten mulesing i Norge. Her er en liste fra Dyrevernalliansen over merker som selger ull uten mulesing, inkludert store merker som Janus, Devold, Dale, H&M og Cubus.

Takk! Nå fikk jeg helt vondt i magen før jeg leste innlegget ditt! Vi har JANUSull på apoteket, så da går jeg for den i år også

Gammel 22-10-14, 15:03   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Står mer om saken jeg snakker om, her:

http://www.nrk.no/nyheter/1.11827264

Gammel 22-10-14, 15:33   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja, det er jo mest merinoull som selges i Norge. Så hvis australske sauebønder bruker forferdelige metoder i forbindelse med ullproduksjon (merinoull) så er det jo da høyst problematisk med salg av det meste av ulltøy i Norge? Inkludert steder som Nøstebarn også da? Tror liksom ikke jeg kan komme på en kundegruppe som er mer etisk bevisst på denne type ting en folk som handler på steder som Nøstebarn.

Nøstebarn står på listen over garn som lages uten mulesing.

http://www.dyrevern.no/landbruk/sau_..._uten_mulesing

Men altså: Hvorfor, HVORFOR, skal folk ha alt så billig? Mulesing og alt annet fælt her i verden skyldes brutalkapitalismens evinnelige krav om å øke profitten og minimere forbrukskostnaden. Det handler aldri om å minske utslipp, utbytting, utnytting, slaveri, dyremishandling eller barnearbeid. Det er slitsomme krav som aldri kommer fra produsentene selv, men fra masete aktivister. Grmf.

Gammel 22-10-14, 15:41   #26
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Lisa: Kan du ikke vise henne en video på YouTube om mulesing? Tviler virkelig på om hun vil ha UGGs etter det. Datteren min ble helt fra seg...

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 15:47   #27
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Nøstebarn står på listen over garn som lages uten mulesing.

http://www.dyrevern.no/landbruk/sau_..._uten_mulesing

Men altså: Hvorfor, HVORFOR, skal folk ha alt så billig? Mulesing og alt annet fælt her i verden skyldes brutalkapitalismens evinnelige krav om å øke profitten og minimere forbrukskostnaden. Det handler aldri om å minske utslipp, utbytting, utnytting, slaveri, dyremishandling eller barnearbeid. Det er slitsomme krav som aldri kommer fra produsentene selv, men fra masete aktivister. Grmf.

Nå er jo ikke akkurat UGGs billige men det er jo supply and demand, selvfølgelig. Forbrukerperspektivet, - vi kaster mer og mer. Det er nå mye snakk om billige flybilletter og hvem som betaler prisen. Men bryr vi oss? Vi hører om arbeidsforholda hos enkelte flyselskap og det er jo bare grusomt. Samtidig tror jeg ikke den gjengse forbruker bryr seg overhode. Det er dyre billetter hvis man betaler over 600 kr en vei. De som produserer billige klær er jo heller ikke verdt noe. Vi kjøper heller 3 par billige strømpebukser på en kjedebutikk en et par billige med økologisk ull fra Danmark.

Nå vet jeg at jeg drar den litt lagt her men helt ærlig har jeg veldig mye dårligere samvittighet for mine x antall flyturer i året pga billige billetter og alle andre arbeidere i utsatte bransjer rundt om i verden som jeg vet har forferdelige arbeidsforhold men som produserer varer jeg som forbruker nyter godt av. Jeg blir helt oppgitt til tider og rådløs for hvor lite jeg egentlig føler jeg kan bidra.

Så sånn i det store bilde så er ikke UGGs øverst på listen over hva som er problematisk. Og jeg finner fortsatt ikke noe entydig svar på om UGGs er i verstekategorien eller ikke.

Sist redigert av Lisa : 22-10-14 kl 15:56.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 15:56   #28
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg finner ikke noe entydig svar på om UGGs er i verstekategorien eller ikke.

Når man ikke finner entydig svar, så tenker jeg at de ikke er på rettsiden når det kommer til mulesing. Jeg tror alle produsenter som tar et standpunkt mot dyremishandling i sin produksjon, vil understreke det for sine kunder. Noe annet ville jo vært dårlig markedsføring...

Gammel 22-10-14, 15:56   #29
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Når man ikke finner entydig svar, så tenker jeg at de ikke er på rettsiden når det kommer til mulesing. Jeg tror alle produsenter som tar et standpunkt mot dyremishandling i sin produksjon, vil understreke det for sine kunder. Noe annet ville jo vært dårlig markedsføring...

Jeg stoler ikke 100% på UGGs egen informasjon.

Gammel 22-10-14, 15:59   #30
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Jeg stoler ikke 100% på UGGs egen informasjon.

Så de hevder at de ikke kjøper ull som kommer fra bønder som driver med mulesing?

Gammel 22-10-14, 16:05   #31
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min datter ville absolutt ikke ha UGGS etter å ha sett en viedo om mulesing.

Gammel 22-10-14, 16:10   #32
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

For meg blir slike videoer det samme som å spørre barna om de vil ha klær fra HM, Zara eller andre butikker for den saks skyld etter å ha vist de filmer fra forholdene på fabrikkene i Sør-øst Asia.

Gjør dere det også? Dårlige arbeidsforhold for mennesker jo "verre"?

For meg blir det litt tragikomisk hvis man boikotter UGGs mens i neste øyeblikk hamstrer klær på Primark osv.

Sist redigert av Lisa : 23-10-14 kl 14:10.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 16:20   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjør dere det også? Dårlige arbeidsforhold for mennesker jo "verre"?

Ja, det syns jeg også. Selvsagt kan man ha to tanker i hodet på en gang, men jeg opplever mye mindre engasjement på vegne av mennesker enn dyr.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 16:24   #34
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det syns jeg også. Selvsagt kan man ha to tanker i hodet på en gang, men jeg opplever mye mindre engasjement på vegne av mennesker enn dyr.

To tanker i hodet samtidig er fint, ja, men opplever at på fb er det langt flere som er opprørte på vegne av dyr enn mennesker. Nesten surrealistisk til tider, feks under Gazakrigen. Mulig det føles som om dyrevelferd er mulig å gjøre noe med, mens krig, sult og miljø blir for komplekst.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 16:35   #35
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

http://www.deckers.com/company/corpo...animal-welfare Om man kan stole på det de selv skriver, da.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 16:38   #36
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

http://www.deckers.com/company/corpo...animal-welfare Om man kan stole på det de selv skriver, da.

Tusen hjertelig!

Gammel 22-10-14, 16:45   #37
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

To tanker i hodet samtidig er fint, ja, men opplever at på fb er det langt flere som er opprørte på vegne av dyr enn mennesker. Nesten surrealistisk til tider, feks under Gazakrigen. Mulig det føles som om dyrevelferd er mulig å gjøre noe med, mens krig, sult og miljø blir for komplekst.

Sikkert sant, dessverre. Problemet med krig, sult, kjønnslemlesting i u-land osv. er jo mye mer vanskelig å få til gjennom boikott og enkle grep man kan gjøre som forbruker også.

Jeg er forresten veldig skeptisk til propaganda drevet frem av dyrevernorganisasjoner. Det er heller sjeldent de har kilder å henvise til som er av troverdig art. Jeg er tilhenger av human behandling av dyr (og mennesker), men får intrykk av at agendaen til flere dyrevernorganisasjoner er totalavhold av alt som kommer fra industrielt dyrehold eller bruk av naturressurser i form av dyr.
Å droppe å kle seg i ull, eller slutte å spise kjøtt er virkelig ikke noe alternativ for meg. Det er jo det mest naturlige i verden at vi mennesker, som også er en del av naturen, utnytter naturen til vår fordel- som andre dyr. Men vi trenger ikke å gjøre det på en måte som fører til at dyr lider.

Gammel 22-10-14, 16:58   #38
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Man kan ha flere tanker i hodet på en gang, og det ene utelukker ikke det andre. Vi snakker om menneskrettigheter og dyrevern her hjemme. Dog ligger dyrevern vårt hjerte nær, men det betyr jo ikke at vi ikke bryr oss om andre også. Man kan ikke engasjere seg i alle saker heller, men man kan forsøke å gjøre sitt beste i valgene man gjør. Jeg ville aldri tenktslik at "nei, jeg viste jo ikke barnet mitt den videoen fra den sweat shop'en, så derfor vil jeg ikke vise henne mulesing videoen". For meg blir det helt feil. I fjor ble det også fokus på Canada Gosse jakker og dyremishandling. Synes det er supert at min datter tok avstand fra det. Hver slik sak er en seier tenker jeg, og ingen skal få lov å trekke det aktive standpunktet ned fordi man ikke har engasjert seg like mye i en annen sak. Hvordan skal man få følelsen av at standpunkt man tar faktisk har en betydning? At det hjelper å bry seg?

Gammel 22-10-14, 17:01   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns selvfølgelig at det er supert at man tar avstand fra dyremishandling. Men jeg syns det er et misforhold i hvor mye folk bryr seg om dyrevelferd kontra menneskerettigheter. Og måtte jeg velge, så syns jeg det er verre å handle massemassemasse billigklær fra en kjede med kjipe arbeidsforhold, enn fra noen som hadde kjipe dyreforhold. Selvsagt unngår jeg helst begge deler, men syns allikevel det er synd at man ikke ønsker å stå på barrikadene for mennesker i like høy grad som for dyr.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 17:03   #40
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Det er sant men hvis man viser barn den type videoer synes jeg er er pussig om ikke da også viser videoer med produsjonsforholdene til klærne vi kjøper.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.