Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Støtter man mulesing ved å kjøpe UGGs?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-14, 21:35   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støtter man mulesing ved å kjøpe UGGs?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det er jo det mest naturlige i verden at vi mennesker, som også er en del av naturen, utnytter naturen til vår fordel- som andre dyr.

Nå har jo ikke dagens kjøttindustri (som forurenser mer enn all transport tilsammen, inkludert fly, samt legger beslag på en enorm del av verdens vann og kornproduksjon som kunne gått til mennesker i stedet) så veldig mye med naturen å gjøre, da. Just sayin.

Gammel 23-10-14, 14:52   #42
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Takk igjen for denne lenken, Teflona. http://www.deckers.com/company/corpo...animal-welfare

Vi leste litt mer i går på ethical supply chain og diverse andre sider i tillegg til denne og jeg føler faktisk nå jeg har nok informasjon til å godkjenne UGGs. (Det at jeg hater skoene av mange grunner er dessverre ikke et kriterium som veier tyngst i år).

Så kjenner jeg at jeg blir glad av å lese at store selskaper som UGGs også tar ansvar. De ber ”suppliers to certify that they do not supply any materials or products which have been mulesed”. Å be om sertifisering in den del av verden er faktisk å gjøre det beste du kan ut av det. Det er mer komplisert for mange kjedebutikker å ha oversikt over bomullskjeden som leverandører bruker da sertifisering overhode ikke er ”reliable” i alle deler av verden.

We support efforts to end the practice of mulesing by requiring our suppliers to certify that they do not supply any materials or products to Deckers from sheep which have been mulesed.

UGG will not use angora in any of its products. After a review of the 2014 collection, we removed eight cold weather accessory styles that contained less than 5% of rabbit hair in a yarn blend. Moving forward, no angora or rabbit hair will be used in UGG products.

Jeg har en datter som er svært opptatt av klær og mote. Jeg gjør mitt for å videreformidle kunnskap til henne om sammenhengen mellom billig tøy, volum og prisen mange mennesker må betale for det utvalget og antallet klær vi kjøper. Det koster meg ingenting å vise henne bilder fra fabrikker som kollapser i Bangladesh, og jeg har gjort det helt klinkende klart at jeg setter ikke min fot på Primark eller andre kjeder som ikke kan garantere at de i det minste gjør det de kan for å unngå dårlige arbeidsforhold til arbeidere).

Selvfølgelig er det helt umulig å være konsekvent, og hun er såpass stor nå at hun også arresterer meg flere ganger. Men jeg ser at budskapet sakte men gradvis synker inn, og det er bra.

Så går det selvfølgelig an å ha to tanker i hode samtidig. Og det er kanskje et *i-lands fenomen*, - men det er da virkelig flere produkter vi blir spurt om å boikotte pga dyrevelferd en på grunnlag av dårlige arbeidsforhold? Eller er det bare meg? Hvor mange produkter er på versting lista på grunnlag av uverdige arbeidsforhold på fabrikken i Kina med x antall selvmord blant arbeidere og generelt forhold så uverdige at vi ikke engang klarer innbille oss det? Vi kjøper ikke jakker på grunn av mangel på dyre-velferd, men gir helt blaffen i hvordan jakken forøvrig har blitt produsert? Beklager, men det er noe som fundamentalt skurrer i hode mitt angående dette. At barn er mer velinformerte om produkter de skal boikotte av hensyn til dyr, men ikke hvilke produkter som kan være hensiktsmessige å kjøpe mindre av eller boikotte pga produksjonsforhold?
Men verdien av mennesker kontra dyr er jo strengt tatt en helt annen debatt. Og ja, selvfølgelig er det mer komplekst som allerede nevnt. Men det synes jeg gjør det enda viktigere at vi har fokus på det til barna våre.

Så beklager, men jeg ble faktisk litt provosert av utsagt som at datteren min sikkert ikke ville ha UGGs hvis hun så den videoen. Da anbefaler jeg gjerne denne tilbake og en gjennomgang av garderoben og merker. (Fashion Victims)

(Kilde: youtube.com)

Ellers var det selvfølgelig ikke meningen å kuppe tråden men vi fikk i alle fall frem god informasjon som tilsier at svaret på spørsmålet til HI, etter min mening er nei. Ut fra det jeg leser støtter ikke mulesing ved å kjøpe UGGs.

Gammel 23-10-14, 15:09   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Lisa: Kan du ikke vise henne en video på YouTube om mulesing? Tviler virkelig på om hun vil ha UGGs etter det. Datteren min ble helt fra seg...

Temmelig irrelevant hvis UGGs ikke inneholder ull fra mulesing-utsatte dyr, vel?

Gammel 23-10-14, 16:06   #44
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Temmelig irrelevant hvis UGGs ikke inneholder ull fra mulesing-utsatte dyr, vel?

Ja, absolutt, men i fjor var det oppe at UGGs ikke offisielt tok avstand fra det. Men nå ser det jo slik ut, hvis du leser videre i tråden.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 16:14   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men det er jo uansett et dårlig råd så lenge du ikke vet hvilke produkter som omfattes. Utgangspunktet for denne tråden var vel at det var gitt at mulesing er fæle greier og at det er alle enige om. Men at man ikke visste om det gjaldt UGGs.

Gammel 23-10-14, 16:23   #46
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Så beklager, men jeg ble faktisk litt provosert av utsagt som at datteren min sikkert ikke ville ha UGGs hvis hun så den videoen. Da anbefaler jeg gjerne denne tilbake og en gjennomgang av garderoben og merker. (Fashion Victims)

Jeg forstår ikke hvorfor du blir provosert? Nå viser det seg jo at UGGs tar avstand fra det, men når vi diskuterte det tidligere i tråden så var det ingen som hadde funnet informasjon om dette. Synes du det var upassende å anta at hun ikke ville ha det etter å se en video om mulesing? Upassende generelt eller upassende for din datter? Og som jeg poengterte tidligere i tråden, så kan man ha flere enn en tanke og gode saker i hodet på en gang. Det ene utelukker ikke den andre. Det hjelper jo virkelig ikke å sette saker opp mot hverandre?! Det hjelper jo ikke sauene at man tar foksuet fra dem og over på sweat shops? Akkurat like lite som det hjelper å dra fokuset bort fra umenneskelig arbeidsforhold i deler av klesindustrien ved å si at sauene mishandles i deler av ullindustrien?

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 16:43   #47
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg forstår ikke hvorfor du blir provosert? Nå viser det seg jo at UGGs tar avstand fra det, men når vi diskuterte det tidligere i tråden så var det ingen som hadde funnet informasjon om dette. Synes du det var upassende å anta at hun ikke ville ha det etter å se en video om mulesing? Upassende generelt eller upassende for din datter? Og som jeg poengterte tidligere i tråden, så kan man ha flere enn en tanke og gode saker i hodet på en gang. Det ene utelukker ikke den andre. Det hjelper jo virkelig ikke å sette saker opp mot hverandre?! Det hjelper jo ikke sauene at man tar foksuet fra dem og over på sweat shops? Akkurat like lite som det hjelper å dra fokuset bort fra umenneskelig arbeidsforhold i deler av klesindustrien ved å si at sauene mishandles i deler av ullindustrien?

Fordi jeg forventer at man selvfølgelig er sikker i sin sak når man er konsekvent av type, - tror ikke barnet ditt vil ha UGGs etter hun har sett denne. Før man er SÅ kategorisk bør man vel definitivt være sikker på å ha fakta på plass? Så kjenner jeg at jeg blir volsomt provosert av tanken på at mange muligens går rundt og boikotter UGGs av hensyn til mulesing, som da ikke er tilfelle, samtidig som de kler barna sine i klær av kjeder som definitivt forårsaker mye verre av lidelser for mennesker uten snev av bekymring om ungene er like opptatt av dette.

Ja, det gjør jeg virkelig opprørt uten at jeg sier det er tilfelle for noen i tråden. Mange er opptatt av begge deler, som sikkert mange på FP er, men jammen tror jeg det er mange rundt omkring som er mer opptatt av dyrevelferd en vilkår for mennesker i andre deler av verden. Jeg håper barn vokser opp og har eksempler på produkter de boikotter på grunnlag produksjonsforhold på lik linje med jakker og sko de ikke kjøper pga dyrevelferd.

Sist redigert av Lisa : 23-10-14 kl 17:14.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 19:03   #48
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har fått et luksusdyr i hus som ønsker seg dyre klær, Canada Goose jakke og Uggs.
Da er det mulig at vi vurderer Uggs til han til jul.

Gammel 23-10-14, 19:15   #49
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Vi var på Sannergata Skotøymagasin nå nettopp. De kunne bekrefte at UGGs er ok. Visstnok verre med andre typer støvletter med angoraull og merinoull

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.