|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Et spørsmål om strikkepinnerJeg er strikkerookie, og har akkurat fått mine første bambuspinner. Det er rundpinne, 5 mm. Og de er jo helt fantastiske å strikke med! Så det er altså forskjell på pinner, det ante jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg liker ikke firkanta pinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerDet er i hovedsak en smaksak. Jeg er glad i rundpinner nesten uansett, det er enkelt og greit i forhold til at ting ramler av. Hvis det viser seg at du feks har forskjellig strikkefasthet på rett og vrang vil det lønne seg å ha pinner på wire som du kan skru av og på.
![]() |
#4 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg bruker bare rundpinner, som regel 80 cm lange, og stort sett bare knitpicks interchangeable i tre. For de aller minste pinnestørrelsene har jeg noen faste i metall.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg strikker også bare på rundpinne, og bruker teknikken magic loop (som kan googles). Jeg strikker helst med tynt garn og på pinne 2,5, og da blir det som regel metallpinner.
![]() |
![]() |
#7 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg har mest trepinner med kabel til å skru av, og noen bambuspinner. Bambus er gode, men de bøyer seg og fliser seg lettere hos meg, så de under 4,0 har dødd alle sammen. Jeg foretrekker rundpinner, og bruker bare det. Ermer og sånt noe strikker jeg på to rundpinner, synes de er lettere å holde styr på, mindre dytting av masker og trekking i tråd. Jeg strikker mye jevnere og penere med firkantpinner, så nå bruker jeg helst det, men har ikke dobbelt opp av alle spissene ennå.
![]() |
![]() |
#9 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerPå nett, eller på den lokale sjappa. Jeg fikk akkurat sett med eske fra martehelgetun.no. Jeg pleier egentlig bare å google Knitpro for å finne en nettbutikk som har det jeg skal ha til grei pris.
![]() |
![]() |
#11 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerKarbonpinner er min favoritt.
![]() |
#12 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg bruker kun runde bambuspinner fra KnitPro. Elsker de.
![]() |
#13 |
søt
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg liker veldig godt trepinner, både runde og firkanta. Jeg oppdaget når jeg strikka retrojakka nå nylig, at det ble forskjell på størrelsen da! Strikka bolen med firkanta, og armene med runde pinner (størrelse 6). Siden det er striper, så er det lett å se at det er lengre mellomrom mellom stripene på runde pinner (for meg). Mulig det har noe med teknikk eller noe å gjøre.
![]() |
#14 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerDet blir sånn forskjell hos meg også, Magica. Tettere og jevnere med firkanta pinner.
![]() |
![]() |
#15 |
søt
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinner
OK! Godt å høre, jeg har liksom aldri tenkt over det før. Så spørs det da, hva som er mest riktig i henhold til strikkefastheten (som jeg aldri måler), for egentlig burde man vel gått opp en eller ned en pinnestørrelse i en eller annen retning...
![]() |
#16 |
One of These Days
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg strikker mest på rundpinner og Knit Picks Harmony sine pinner. Liker også Addi Lace-pinnene. Jeg liker best de pinnene som er litt spisse i tuppen for da glir maskene bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerJeg innser at jeg er helt tvertimot av de andre her, for jeg er ikke glad i verken bambuspinnene til Knitpro eller de som er utbyttbare, for jeg får aldri pinnene til å sitte skikkelig på kabelen og så blir det en glippe som garnet setter seg fast i og så blir jeg grinete. Jeg har derfor gått tilbake til vanlige pinner, og velger meg glatt metall, det passer min strikkestil best.
![]() |
#19 |
villende
|
![]() Sv: Et spørsmål om strikkepinnerMen det er jo hele poenget med låsepinnen som følger med, Adrienne. Når man drar skikkelig til så glipper det ikke. Eller det gjør i alle fall ikke det på mine. Og jeg får dem heller ikke opp uten å bruke låsepinnen. Og de er så gode å strikke med. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|