Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Oppgi personnummer ved kjøp på ebay?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-14, 15:15   #1
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Oppgi personnummer ved kjøp på ebay?

Jeg har vunnet en auksjon på ebay, og nå vil selger at jeg skal sende en mail med telefonnummer og personnummer m.t.p. å arrangere frakt og toll. Ryggmargsrefleksen tilsier at man ikke oppgir personnummer i hytt og vær, samtidig ser det jo ut til at selger er et stort firma, med over en million tilbakemeldinger på ebay og tusenvis på Amazon. Jeg greier ikke å finne noe som tyder på muffens ved googling heller.

Så hva tror FP; skal jeg nekte/forsøke å heve kjøpet, eller bare anta at det er et eksempel på tysk grundighet og få en overlykkelig fireåring når han pakker opp det sterkt ønskede instrumentet sitt?

Gammel 24-11-14, 15:17   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppgi personnummer ved kjøp på ebay?

Hvorfor i alle dager trenger de personnummer? Jeg har handlet en del på ebay, men har aldri oppgitt personnummer. (Bruker paypal.) Om det er for å regne ut frakt, burde vel adressen din være godt nok, vel?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 15:18   #3
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Når varen skal fortolles må det oppgis personnummer. Er dette oppgitt på forhånd vil denne prosessen gå kjappest mulig, noe som kommer deg til gode.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 15:46   #4
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenkte det samme, Fibi, har aldri opplevd det før, så jeg ble umiddelbart litt skeptisk.

Jålebeinet: Det høres jo fornuftig ut; nå er varen under tollgrensa, men det er kanskje en standardmail de sender til alle.

Gammel 24-11-14, 15:55   #5
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har også opplevd dette, men ikke på ebay da. Det er norske regler som gjør at du må oppgi personnummer: http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/

Uten å vite det så vil jeg tro at det er sånn at noen transportører ikke vil ta på seg oppdraget dersom ikke personnummer er oppgitt.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 15:57   #6
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Jålebeinet: Det høres jo fornuftig ut; nå er varen under tollgrensa, men det er kanskje en standardmail de sender til alle.

Så vidt jeg har forstått så er ikke dette regelverket internasjonalt, men det kan jo være et standardbrev sendt til alle norske kunder.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.