Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Så tenner vi ett lys i kveld

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-14, 12:50   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vi tenner fire lys i kveld

Så tenner vi ett lys i kveld,
vi tenner det for glede.
Det står og skinner for seg selv,
og oss som er tilstede.

Så tenner vi ett lys i kveld.
Vi tenner det for glede.

Jeg blir så utrolig rørt av diktet av Inger Hagerup, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Andre som har det slik?

Uansett: God adventstid, Foreldreportalen!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!

Sist redigert av Lille meg : 21-12-14 kl 11:29.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 12:58   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Så tenner vi ett lys i kveld

Jupp.

Så fint at du postet dette i dag. Kanskje du kan poste det neste verset hver søndag fremover, så slipper jeg å gå ut på internett og finne det.

Det var dette diktet de alltid leste før barnetv på nrk når vi var liten, var det ikke?

God adventstid!

Gammel 30-11-14, 14:06   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir også veldig rørt av dette diktet.

Senere i dag skal vi tenne første lys i adventsstaken, og adventspynte huset (må bare vente til mannen kommer hjem og kan lete frem pynten).

Gammel 30-11-14, 15:33   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ungene kan jo disse versene.
Eldstemann sa de når han tente lysene i fjor. Får se om han husker de nå når han går på Uskolen for tror ikke de har sånne tradisjoner der. (Ser at det står på ukebrevet at det er frivillig å møte i kirken.

Gammel 30-11-14, 16:06   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir også svært beveget at Inger Hagerups adventvers. Har vokst opp med dem, og mindre sterke ble ikke ordene da vi for syv år siden fikk tildelingstelefonen midt i adventstiden. Vi hentet Ullungen i Kina på nyåret, så akkurat dén adventstiden var ekstra full av lengsel, håp og glede.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 16:24   #6
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fint, Xian!

Jeg får bare den rare pentaton-klingende melodien på hjernen når jeg leser disse versene, så jeg veit ikke helt lenger. Hos oss har "Tenn lys" vunnet fram de siste åra.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 16:51   #7
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Vi har også alltid brukt Inger Hagerup sitt dikt. Det har jeg som minne fra jeg var liten.
Men jeg blir også veldig rørt av Tenn Lys, den er utrolig fin og har en vakker tekst.

Gammel 30-11-14, 17:08   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fine diktet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 19:12   #9
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

De hører med adventstiden for meg. Vi leser versene mens vi tenner lys ved søndagsfrokosten.

Gammel 30-11-14, 19:16   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her i huset synger vi "nå tenner vi det første lys", men det er mange fine ja.

Gammel 07-12-14, 10:59   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Så tenner vi to lys i kveld

Så tenner vi to lys i kveld.
To lys, for håp og glede.
De står og skinner for seg selv,
og oss som er tilstede.

Så tenner vi to lys i kveld.
To lys, for håp og glede.

Jeg vet ikke hvor seriøs DM var i sitt innlegg, men jeg velger å tro at det kan være greit å ha disse versene samlet.

Selv om jeg har tent det første lyset hver morgen, så vises det knapt at det har vært tent. Og nå er det allerede søndag nummer to? Tiden går så fort. Min brannredde datter insisterer på at lyset skal blåses ut i det sekundet man - om så bare for et øyeblikk - forlater bordet. Så det forklarer kanskje hvorfor så lite av lyset er brent ned.

God andre søndag i advent. Måtte denne søndagen være fylt av håp.

Gammel 07-12-14, 21:27   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for at du minnet meg på dette!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-14, 22:15   #13
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Sv: Så tenner vi tre lys i kveld

Så tenner vi tre lys i kveld.
For lengsel, håp og glede.
De står og skinner for seg selv,
og oss som er tilstede.

Så tenner vi tre lys i kveld.
For lengsel, håp og glede.

I dag har jeg lengtet etter snøen. Denne delen av året blir ekstra mørk når snøen velger å holde seg borte. Langtidsvarselet er ikke på min side, så jeg gleder meg istedenfor over alle hus og hjem jeg ser som har lys i vinduet. Lys i den mørkeste tiden er det absolutt fineste for meg med julen.

Gammel 14-12-14, 23:01   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har glemt å tenne lys både forrige søndag og denne.........Får forsøke å huske i morgen, da.

Gammel 17-12-14, 00:26   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Denne tråden har faktisk motivert meg til regelmessig tenning av adventslys! Hver morgen ved frokosten har 7-åringen og jeg tent lys, lest dikt og sunget sang. Det har vært en fin start på disse mørkeste dagene i året.

Gammel 21-12-14, 01:05   #16
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Sv: Så tenner vi fire lys i kveld

Vi tenner fire lys i kveld
og lar dem brenne ned.
For lengsel, glede, håp og fred,
men mest allikevel
for fred på denne lille jord
der menneskene bor.

Nå har snøen kommet til mesteparten av Norge! Kan vi håpe på en fredfylt jul?

Sist redigert av Lille meg : 21-12-14 kl 01:13.
Gammel 21-12-14, 16:02   #17
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Har dere andre fått tent fire lys i dag, eller venter dere med lystenning til kvelden - eller ikke i det hele tatt?

Gammel 21-12-14, 16:29   #18
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal gjøre det før vi ser jul på månetoppen i kveld. Takk for påminnelse.

Gammel 21-12-14, 18:38   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi tente nå før vi spiste middag. Vi sang tenn lys.

Gammel 29-11-15, 11:14   #20
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Da har vi fått tent lys i år også. Jeg tente lyset (meget provisorisk greie - må lete mer på loftet ser jeg *host*), snuppa sang første vers av "Tenn lys", og så leste jeg opp det første verset.

Nå er adventen her!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.