Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Problemstilling til elevene mine

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-15, 20:46   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Problemstilling til elevene mine

Vi jobber med etikk i RLE for tiden og vi har satt søkelyset på hvor store verdier hver enkelt elev faktisk sitter på. De har diskutert hva de bruker pengene sine på og vi har snakket om hvordan det blir å gå fra en tilværelse der de praktisk talt får alt de har lyst på til en studietid med smalhans og begrensede ressurser. Til uka har jeg lyst til å snakke om vårt høye forbruk sett i en mer global sammenheng, og jeg lurer på om dere kloke hoder kan hjelpe meg med noen argumenter/synspunkter? Hjernen min er vinterferiesløv og jeg setter pris på svar.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:08   #2
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Problemstilling til elevene mine

Man kan ihvertfall gi cred til vegetarianere - de er langt mer energieffektive i matveien hva angår matkretsløpet. De bør slippe å bli plaget og trakasert, i det minste!

Eventuelt noe om hvor latterlig billig en t-skjorte egentlig er, vs dersom man skulle sette seg ned å lage en t-skjorte selv, fra scratch. Og at selv om man har råd til å f.eks. kjøpe ny t-skjorte og kaste den gamle etter 1 gangs bruk, så bør man kanskje ikke det ...

Samme diskusjon kan has om "engangs-telt" som ungdommen benytter seg av ifm festivaler .... Dvs at de ble etterlatt/kastet etter festivalen. Fordi de kostet type 150kr på IKEA.

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 23-02-15 kl 00:15.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 00:53   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

http://www.framtiden.no/201110215323...orten-din.html her kan de først gjette på beløp fordelt på de ulike "aktørene" og forklare hvorfor de mener beløpene er "riktige" mht et utgangspunkt på 149 kr, før du viser dem fasit.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 01:00   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

For et flott tema.

Har du sett denne: http://tv.nrk.no/program/KOID2700281...gseksplosjonen Det er et langt program - i underkant av én time, men vel verd å se. Spesielt den delen hvor man snakker om at lykke for en hel familie, er å få nok penger til at man kan kjøpe seg en sykkel.

Jeg elsker Hans Rosling.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 01:02   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Har du dårlig tid, begynn ca 32 minutter ute i programmet.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-15, 10:29   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Boken No Logo tar jo for seg en del slike temer, mener jeg å huske.

Gammel 23-02-15, 11:43   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette med reising/ferie er interessant å diskutere. Vi har et pass som slipper oss inn stort sett hvor vi vil i verden, mens vi stenger grensene våre for andre. Alle flyreisene våre forurenser enormt, men de færreste ønsker å kutte ned på dem.

Hva tenker elevene rundt flere flyreiser i året der formålet er sol, varme, shopping osv.? Er det "riktigere" å dra til et land man kjenner lite for å bli kjent med folket/kulturen enn en langhelg til Storbritannia for å se en fotballkamp/shoppe/se teater? Hva med å dra på "Sydentur" til Dubai på all-inclusive der turistindustrien er bygget opp ved hjelp av slavearbeid og svært dårlige vilkår for de som skal gjøre ferien vår perfekt, i forhold til f.eks. andre typer ferier der en større andel av pengene går til de som faktisk utfører jobben? Hva med ferie ved Middelhavet der vi bader og koser oss i samme vann som det drukner flere tusen flyktninger hvert år?

Gammel 23-02-15, 11:58   #8
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Glimrende! Tusen takk. Spesielt det med flyreiser vil treffe enkelte elever ganske hardt.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.