Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fraråder folk å ha felles økonomi

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan organiserer dere som har samborer/ektefelle økonomien?
Vi har fullstendig felles økonomi 85 42,71%
Vi har felles regningskonto og separat økonomi for mat og eget forbruk 18 9,05%
Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk 78 39,20%
Vi har fullstendig separat økonomi 18 9,05%
Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-15, 18:51   #61
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fraråder folk å ha felles økonomi

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk.

Slik har vi hatt det i alle de 20 årene vi har vært sammen, og det funker så det suser. Jeg har forsvart denne ordningen for egen del ørti ganger her inne opp gjennom åra, så jeg tror ikke jeg orker å ta det igjen, men for meg er det helt uvurderlig å
a) ha "egne" penger som jeg kan disponere akkurat som jeg vil, og
b) slippe å ergre meg over hva mannen måtte finne på å bruke penger på.

Vi har samme grunnsyn på økonomi, og lever begge nokså nøysomt, så det er ikke der det ligger.

Sånn har vi det og. Vi har vore sambuarar i 15 år og har tre barn. Det fungerer veldig bra for oss! Vi har kvar sinn lønnskonto, men kvar månad når lønna kjem inn på konto blir mesteparten fordelt på to ulike kontoer som er felles: ein regningskonto og ein felleskonto som vi begge har kort på. Begge to får beholde 1000-1500 på lønnskontoen til personlig forbruk. Men dei siste åra har meir og meir blitt definert som fellesutgifter, så det er ikkje så mykje igjen som blir definert som personlig forbruk. Utgifter til tannlege og lege er f.eks. no blitt fellesutgifter. Det siste året har også frisør gått på fellesen, men det trur eg han har gått med på kun fordi han ser at eg går til frisør maks tre ganger i året. Han går aldri. Men kafébesøk med venninner og jentetur til London og sånt er fremdeles personlig forbruk. Og alle Playstation-spela han kjøper.

Gammel 13-03-15, 18:56   #62
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Joda, man kan venne seg til alt.

Men jeg vil ikke!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 19:01   #63
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi trekker samme sum hver måned til felles regningskonto. Den går stort sett med overskudd, og overskuddet brukes til reising.

Pga. ulik inntjening (ustabil også, til tider) har vi hver vår forbrukskonto som vi disponerer selv. Vi har litt ulikt syn på økonomi, så det gir rom for frihet for begge, og det lever vi godt med.

Gammel 13-03-15, 19:23   #64
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har felles økonomi for faste utgifter og mat, men separat økonomi for eget forbruk.

Tidligere har vi hatt kun felles matkonto, mens regninger ble delt mellom oss. Dette var dumt og gav ofte ekstra misnøye og følelsen av at en betalte mer. Nå har vi egne penger vi bruker som vi vil. Barnetrygd kommer inn på min konto, så kjøp av klær og utstyr til ungene går fra min konto. Mannen - som tjener bedre betaler ferieturer.

Gammel 13-03-15, 19:28   #65
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Separat økonomi her. Vi deler fellesutgifter 50/50. Han betaler regningene i nettbanken og jeg overfører så halve beløpet til hans konto. Kunne aldri tenkt meg felles økonomi, men så har vi også veldig ulike prioriteringer.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 19:29   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nå kan jeg ikke huske tidligere diskusjoner om dette, men jeg synes det høres rart ut at du har måttet forsvare deres ordning, bluen? Jeg trodde det var den aller vanligste ordningen og at vi var de "rare" som bare har alt felles.

Jeg har det helt likt som Candy og Bluen og har sannsynligvis deltatt i alle debatter om dette og har aldri følt at jeg har måttet forsvart valget.

Pluss at jeg synes det er ulekkert å etterskrive historie på den måten som bluen gjorde nå.

Gammel 13-03-15, 19:39   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo en typisk ting der ikke det fins en løsning som passer alle. En må bare finne ut hva en trives med selv, og hva som fungerer. For min egen del syns jeg det er utrolig fremmed og rart når jeg ser folk som har vært gift i femten år og har barn og hus og stasjonsvogn, stå og dele utgifter i to som om de skulle vært fra helt separate husholdninger - DET hadde ikke jeg giddet å styre med.

Jeg mister ingen frithet eller identitet av at vi har felles økonomi, og bryr meg dermed svært lite om å følge rådet fra forbrukerøkonomen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 19:46   #68
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi har separat økonom, og jeg er fornøyd med å ha det slik.

Gammel 13-03-15, 20:23   #69
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Pluss at jeg synes det er ulekkert å etterskrive historie på den måten som bluen gjorde nå.

Jaha. (Det ante meg at jeg burde holdt meg unna denne tråden.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 20:29   #70
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har felles husholdning der vi bidrar noenlunde likt, men for eget forbruk og sparing har vi hver for oss.
jeg ville kjent det veldig rart om jeg skulle bruke av fellespengene til mine helt personlige utgifter, og på samme måte ville jeg nok steilet om driftsutgifter til mannens motorsykler skulle gått av fellesen.

For oss som har hvert vårt særkullsbarn og et i lag føler jeg det enda viktigere at vi har klare skiller på hva som er hver vår andel i boet.

Gammel 13-03-15, 20:32   #71
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og vi har ikke tilgang til hverandres kontoer. Både jeg og mannen min er heldigvis syncet på dette, kontoer, pc, tlf, post osv er strengt private greier og noe man ikke rører.

Gammel 13-03-15, 20:32   #72
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

I mine 3 forhold har vi hatt felles økonomi med egne kontoer. Bortsett fra det første fordi vi drev firma sammen.
Jeg tror nok ikke jeg vil ha felles økonomi igjen ... Men så har jeg heller ikke lyst til å være samboer igjen heller. Ihvertfall ikke på en god stund. :brent barn:

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 20:34   #73
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også helt privat mail, pc, telefon og post altså. Men pengene har vi helt felles.

Gammel 13-03-15, 20:42   #74
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vi har også helt privat mail, pc, telefon og post altså. Men pengene har vi helt felles.

Vi og. Eg stussa og litt på den samanlikninga.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 20:50   #75
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen, og det har fungert helt utmerket. Vi har et likt syn på økonomi, og snakker om det.

Vi har ikke en eneste felles konto da, og helt klart er det en andel av tillit her, alle sparepengene våre står på en konto i mitt navn, f.eks. Jeg har min konto, han har sin, vi har kort til til vår egen, og det er det. Regningen som går til fast trekk er fordelt mellom oss slik at vi har en grei balanse igjen, regninger som kommer i posten betaler for det meste jeg (han har nemlig det meste av lån i trekk fra sin) men vi har en felles oppfatning av at det er VÅRE penger, uansett hvem sitt navn som står på kontoen.

Det har fungert for oss i... teller....drøyt 13 år, så vi fortsetter bare sånn.

Gammel 13-03-15, 20:51   #76
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også helt privat mail, pc, telefon og post altså.

Kjære vene, det har vi og. Noe annet hadde vært utenkelig.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-03-15, 21:00   #77
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Vi er heller ikke ett av de parene som har felles Facebookprofil. "SolfridOgKjell".

Gammel 13-03-15, 21:09   #78
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alltid hatt helt felles økonomi. Én konto hvor alt går både inn og ut. Fungerer knirkefritt for oss.

Gammel 13-03-15, 21:10   #79
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Vi og. Eg stussa og litt på den samanlikninga.

Jeg skjønner kanskje at dere stusser på det, men for meg er det altså i samme gate.

Gammel 13-03-15, 21:11   #80
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Vi er heller ikke ett av de parene som har felles Facebookprofil. "SolfridOgKjell".

SolfridogKjell HansenJensen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.