Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-15, 22:17   #1
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna

Hva opplever dere er det beste for barna å ha av ytterklær nå på denne tiden av året og frem til sommeren?

Jeg tenker at her vi bor hvor det er 3-4 årstider i løpet av en vanlig dag så er det greit å ha et lite utvalg. Men jeg har inntrykk av at de ansatte i barnehagen vår ofte velger den enkleste løsningen uansett og det er hel dress. Jeg forstår at det er mye arbeid å skulle hjelpe så mange barn med påkledning så enklest mulig er en fordel.

Det jeg mener hadde vært greit var følgende:

- bomullsanorakk-/jakke og evt bukse til milde men tørre dager (jeg liker selv mye bedre bomullsytterklær enn skallklær)
- regnklær
- 2-delt skallsett eller hel skalldress til småkalde dager med fuktig bakke

Dersom barnet har bukse og jakke har man mulighet til å bruke kun bukse med fleecegenser eller ullgenser på overkroppen. Noe jeg selv ville foretrukket å ha på meg når solen varmer men det er fukt i bakken. Med hel dress kan det ofte bli unødvendig varmt.

Men er det bare irriterende og masete med en mor som ønsker 3 ulike typer ytterklær? Eller ville du hatt forståelse for det?

Gammel 27-03-15, 22:21   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna

Jeg tenker at de ansatte må få lov til å vurdere hvilke klær som passer best av de som er tilgjengelig. Med mindre de er helt udugelige ville jeg stolt såpass på dem.

Så ja, jeg syns vel i utgangspunktet det er en ganske urimelig forespørsel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 22:22   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål til dere som jobber i barnehage (og evt andre), ang bekledning til barna

Vi har et utvalg av klær i bhg. det varierer fra avdeling til avdeling hvor glade de er i noe som helst annet enn tykk foret vinnterdress med ull og fleece under, i steikende sol i 8 plussgrader "for den er jo så skummel den vårvinden" på en ellers vindfri dag...

Min eldste gikk det bra med for det meste, han liker det varmt, dog hendte det at han var våt i håret av svette. Min yngste... hun er varm av seg. Hun renner bort. Jeg gleder meg til det blir så vår at jeg kan beslaglegge vinterdressen. På smpåbarn beslag la jeg også en del klær etter at jeg, ikledd kort bukse og t-skjorte skulle på sommerfest i bhg i juni, og bare skulle bytte en bleien, og fleret av henne et par lag ULL som visstnok hade lagt litt for lenge i skiftkurva hennes...

Gammel 27-03-15, 22:23   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan jo bare se an været og sende med barnet det yttertøyet du syns passer for dagen. Da får du det alltid som du vil i klesveien.

Gammel 27-03-15, 22:24   #5
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du kan jo bare se sn været og sende med barnet det yttertøyet du syns passer for dagen. Da får du det alltid som du vil i klesveien.

Som hun sa, her har vi 3-4 årstider på en dag. Det er ikke gitt at det antrekket som passer på formiddagen er brukbart etter lunsj, derfor har de flere ulike antrekk i garderoben. På denne tiden av året ER antakelig den tykke dressen logisk på formiddagen, særlig når de er på den siden av huset hvor det er skygge. Det er bare ikke like logisk å ha den i solsteika på oppsiden av huset etter lunsj

Gammel 27-03-15, 22:25   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Som hun sa, her har vi 3-4 årstider på en dag. Det er ikke gitt at det antrekket som passer på formiddagen er brukbart etter lunsj, derfor har de flere ulike antrekk i garderoben.

Ja, og da syns jeg i utgangspunktet man kan ha tillit nok til de ansatte til at man lar dem velge det yttertøyet som passer der og da.

Gammel 27-03-15, 22:27   #7
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Her hadde det vært liten vits. Regnklær når det er strålende sol og ikke en sky å se er helt vanlig. Lillesøster fikser det meste selv, så jeg driver og driller henne i fornuftig påkledning. Ikke så enkelt når de bli bedt om å ta regnklærne da.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 22:28   #8
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, og da syns jeg i utgangspunktet man kan ha tillit nok til de ansatte til at man lar dem velge det yttertøyet som passer der og da.

De har IKKE vist seg den tilliten verdig.

Gammel 27-03-15, 22:28   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Tja. Jeg krever at de bruker skallklær og ikke regntøy. Men jeg har heller ikke regntøy tilgjengelig. Jeg henger bare det i barnehagen som de kan bruke.

Opplevelsen min fra barnehagene jeg har jobbet i, og jobber i er at veldig mange ansatte kan lite om påkledning. Veldig mange er gammeldagse og stoler ikke på skallklær. Det er også ofte sånn at alle skal kles på det samme. Er det dress vær så skal dress på, uansett hva som henger på knaggen som kunne vert bedre. Er det regntøy dag så er det regntøy. Har noen bare skallklær kan man risikere at de bruker låneregntøy for regntøy skal på. Det skal ikke være rom for at barna skal oppleve forskjellighet.

Jeg personlig kler på det barnet har jeg ser som mest egnet. Vi bor i Bergen. Bomullsklær har aldri vert et alternativ i mitt hode. Har aldri opplevd at et barn har med bomullsbukse til utebruk. Sommerjakke i bomull kan forekomme og da brukes det på fine dager. Men jeg vet at jeg tilhører mindretallet i forhold til påkledning i barnehagen. Det er ofte samlebåndsprinsipp.

Jeg har vert i mange barnehager på mange avdelinger etter noen år som spesialpedagog og er mye det samme jeg ser over alt. Opplever noen innimellom som er mer nøye med påkledningen og det gjør meg alltid glad.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 22:29   #10
Malama

Malama sin avatar

Standard

Men spurte hun ikke egentlig bare om det var greit å ha tre ulike sett og forvent119e at de velger det beste av dem da?

(Jeg er bare tidvis svært uenig med enkelte i min datters barnehage om hva som er et beste valget. Jeg har vel på et tidspunkt forklart min sønn, da førskolegutt, at når de sier regntøy så KAN du ta den vannntette, pustende dressen. Men jeg fortsetter bare å ha mange ulike sett der, påpeke hvilke som er vanntette, og tenker at... det er bare noen år til hun begynner på skolen, der slipper de svette i vinterdress i vårsola bare fordi det var kaldt på morgenen.

Gammel 27-03-15, 22:29   #11
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

Her hadde det vært liten vits. Regnklær når det er strålende sol og ikke en sky å se er helt vanlig. Lillesøster fikser det meste selv, så jeg driver og driller henne i fornuftig påkledning. Ikke så enkelt når de bli bedt om å ta regnklærne da.

Slik er det her også. Jeg fjernet regntøyet til ungene de varmeste ukene av året for å være sikker på at ungene mine ikke måtte koke i regnklær.

Gammel 27-03-15, 22:29   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring med barnehager er at man kun må ha klær der som er akseptable å bruke. Man kan ikke forvente alt for mye tankegang rundt påkledningen.

Gammel 27-03-15, 22:31   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Men det ER akseptabelt å bruke regntøy når det regner. Og vinterdress når de er ute etter frokost, det er bare noen få grader. Det er bare samtidig ikke logisk å ha det etter lunsj, nødvendigvis. Men jeg kan jo ikke stikke innom i lunsjen og plukke med meg det hun ikke skal ha behov for på ettermiddagen?

Vi bare akspeterer at spesielt våren blir hun lettkokt. Påpeker det jenvt og trutt, og hjelper henne å få det av når vi kommer. Og vet at det blir bedre på skolen

Gammel 27-03-15, 22:32   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt greit å ha flere typer ytterplagg hengende i barnehagen, og at foreldrene gjerne kan si fra om ønsker. Men at akkurat de klærne du ville valgt i akkurat det været til enhver tid kan du ikke forvente. Det med påkledningen er en vurdering de som jobber der må ta for veldig mange barn i veldig mange slags vær hver eneste dag, jeg ville ihvertfall ikke ønsket å komplisere det enda mer.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 22:33   #15
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Standard

[quote=Isolde;4191530]Opplevelsen min fra barnehagene jeg har jobbet i, og jobber i er at veldig mange ansatte kan lite om påkledning. Veldig mange er gammeldagse og stoler ikke på skallklær. Det er også ofte sånn at alle skal kles på det samme. Er det dress vær så skal dress på, uansett hva som henger på knaggen som kunne vert bedre. Er det regntøy dag så er det regntøy. Har noen bare skallklær kan man risikere at de bruker låneregntøy for regntøy skal på. Det skal ikke være rom for at barna skal oppleve forskjellighet. [/QUOT

Nemlig!

Gammel 27-03-15, 22:34   #16
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Standard

Og med bomull ytterbekledning mener jeg ikke type collegejakke ol men vindjakke i børstet bomull fra Nøstebarn, Bergans anorakk og lign.

Gammel 27-03-15, 22:36   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Tja. Jeg krever at de bruker skallklær og ikke regntøy. Men jeg har heller ikke regntøy tilgjengelig. Jeg henger bare det i barnehagen som de kan bruke.
.

Men da er det vel i og for seg ikke noe krav, hvis ikke det er noe regntøy der?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 22:40   #18
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Krever at de slutter å mase om å ta med regntøy da, og ikke bruker låntøy. De har gitt seg nå. Har hatt barn i barnehagen der siden 2009.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-15, 22:54   #19
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Altså, JEG vurderer utifra vær og tilgjengelig yttertøy. Jeg tar ikke på gummiregntøy på en våt og kald dag, om det henger en Isbjörndress der. Eller dress om de har skallklær, på en mild dag med våt bakke. Problemet er at det bare er jeg (på min avdeling) som vet at det er et bedre alternativ. Jeg har prøvd å si det, men det går ikke inn. Gamle hunder og nye triks, osv.

Gammel 27-03-15, 23:11   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber ikke i barnehage, men tenker for egen del at så lenge de kler ungene slik at de ikke blir kalde når det kaldt, (alt for) våte når det er vått og småkokt den dagen i året det er varmt, så er det godt nok. At ungene ikke er kledd akkurat etter hver enkelt mor (eller far, men jeg har til gode å møte en far som synes ungene trenger tre forskjellige typer yttertøy tilgjengelig i barnehagen) sin preferanse til en hver tid er ok. Egentlig er jeg glad barnehagen til ungene mine ikke bruker tid som de heller kan bruke på å følge opp ungene på sånt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.