|
|
#222 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg forstår at det er veldig SÆRT og eksotisk å være vegetarianer i Norge i de flestes øyne. Det som er slitsomt å forholde seg til, er denne utspørringen og mistroen til at det er mulig å leve sunt uten kjøtt, som man møter hele tiden.
|
|
|
|
#223 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Altså om man sitter og føler på at man spiser lik i betydningen "menneskelik" skjønner jeg jo at det kan være ekkel, men da går jo problemstillingen på hvordan man ser på mennesket vs dyr. |
|
|
|
|
|
#224 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Et lik er noe annet synes jeg, det har stort sett blodet og indre organer innabords og er selvdødt, ikke slaktet. Og befinner seg et eller annet sted i en forråtnelsesprosess med mindre det har blitt fiksert. Men klart det er døde dyr.
|
|
|
#225 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Nei jeg tenker på mat som mat, men om noen sier at maten min er et dyrelik nikker jeg selvsagt bekreftende til det. Jeg synes ikke maten min blir eklere av den grunn. |
|
|
|
|
|
#226 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Men hvis man omtrent sidestiller døde dyr og mennesker i matveien, da skjønner jeg ikke helt at man ikke håndterer at en stekegaffel har vært borti kjøttet, men lever godt med hva de andre sitter og spiser? (Beklager hvis dette ble vel makabert).
|
|
|
#227 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg syns den holdningen du framviser er like sær som min datters holdning om at ris og saus må ligge på hver sin side av tallerkenen fordi disse tingene ikke kan blandes. På samme måte som jeg syns det er sært å ikke kunne spise kake hvis noe av kakestrøsselet er rødt eller at man ikke kan spise gris eller ku fordi en religiøs bok sier at dette ikke er greit.
|
|
|
#228 |
|
ihuga feminist
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Men helt uavhengig av hva jeg syns, så tilrettelegger jeg selvsagt! Sånn at det er sagt. Noe annet ville være uhøflig. Jeg har hatt en veganer på middagsbesøk, og da anstrengte jeg meg selvsagt til det ytterste for at hun skulle få passende ting å spise.
|
|
|
#229 |
|
ihuga feminist
Jeg har egentlig ikke sett Dixie påstå ett eneste sted at det er helt problemfritt å kjøpe kjøttbasert mat til katten. Tvert om har hun sagt at hun syns hennes eget kattehold er problematisk. Jeg syns det blir utrolig teit at Dixie gang på gang skal "tas" for det at hun har katt. Slutt med det!
|
|
|
#230 |
|
Kakemonster
|
Her er jeg også.
|
|
|
|
#231 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Denne tråden begynner å bli lang. Jeg har forklart meg flere ganger underveis. Mitt syn og mitt kosthold er kun mitt. Jeg har hatt det i 14 år. Jeg er diskre. Mine venner oppdaget det ikke før etter 10 år. Min familie er kjøttetere og vi har kjøttmiddager som jeg tilbereder. Jeg synes ikke det er ekkelt.
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09 Sist redigert av Trulte : 30-03-15 kl 08:02. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Fortynnet
|
Dette var ikke for å "ta Dixie", det var mer et generelt forsøk på å forstå tankene bak veganisme. Og da syns jeg det er vanskelig å forstå at de (snakker IKKE spesielt om Dixie) kan ha husdyr og kjøpe kjøttbasert for til dem, når de ellers unngår ethvert produkt som har noe med dyr å gjøre såpass strengt og rigid. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Det er helt korrekt.
|
|
|
#234 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Trulte: jeg har aldri tenkt på det på den måten før. Nå har jeg i alle fall fått en ny forståelse. Det er klart jeg ville aldri servert noe vegetarisk som jeg hadde stekt i animalsk fett eller i samme panne som en biff, da er det jo ikke vegetarisk lengre. Men det med at bestikket kan ha vært borti ville jeg ikke tenkt på som å kontaminere det vegetariske, så lenge det ikke er klissete. Jeg har tenkt at det hadde med holdninger til dyre-etikk, ikke at kjøtt er ekkelt, men da forstår jeg det jo på en annen måte. Det er nok som du sier, at det er en del tabu rundt dette. For når du prøve rå forklare det, vekker det tydeligvis en del følelser hos oss som spiser kjøtt, og som ikke liker å bli assosiert med kannibaler, hvis du skjønner. Og vennene dine føler i sin tur kanskje at du ikke stoler på dem hvis du ikke lar dem lage mat til deg. Vet ikke om det finnes noen løsning på dette, annet enn å akseptere at det er sånn. Noe vil folk aldri forstå.
|
|
|
#235 |
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Takk Kanina. Setter pris på innlegget.
|
|
|
#236 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg tenker at noe kommer jeg aldri til å forstå, og andre ting må jeg akseptere at andre ikke forstår. |
|
|
|
|
|
#237 |
|
guru advisor
|
Du er opptatt av å bli behandlet med den samme respekten du gir andre. Det synes jeg er veldig forståelig og IRL hadde jeg nok passet mine saker og latt deg passe dine. Sist redigert av Minerva : 30-03-15 kl 09:11. |
|
|
|
|
|
#238 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg skjønner hovedpoenget ditt Trulte.
|
|
|
#239 |
|
ihuga feminist
Hvem er disse "de" som du beskriver her? Jeg har vanskelig for å tro at noen veganere - med mindre de er svært lite gjennomtenkte - mener det å kjøpe kjøttbasert fôr til kjæledyrene er uproblematisk. Derimot kan det godt være at noen veganere tillater seg å ha kjæledyr selv om de vet det er problematisk.
|
|
|
#240 |
|
Fortynnet
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Veganere generelt. Ikke Dixie. Jeg kjenner ingen veganere i det virkelige liv, og har derfor aldri tenkt på problemstillingen med kjæledyr før den kom opp her. Jeg syns det er interessant at det med kjæledyr og maten disse trenger på en måte kan fristilles fra livsstilen og ideologien med å overhodet ikke ville ha noe med animalske produkter å gjøre. Og jeg ble litt overrasket over at det var mulig. Antar at dette ikke bare gjelder Dixie, og jeg er overhodet ikke ute etter å "ta" noen som helst. Folk må gjerne være veganere for min del. |
|
|
|
![]() |
|
|