Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Tøybleier for dummies - hva, hvor og hvordan?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-15, 16:12   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Tøybleier for dummies - hva, hvor og hvordan?

Mannen er hypp på å prøve tøybleier til den unge som er på vei, og jeg tenker "hvorfor ikke?"

Trenger dog en enkel bruksanvisning. Vi har ikke tørketrommel, og littegrann begrenset med tørkeplass, men det skal vi overkomme.

Hva bruker man av sånn innleggspapir? Hvor mange utenpåbukser trenger man?

Jeg tenker at vi ikke kjører helt überstrengt regime, og går for vanlige papirbleier for kriseskifting i parken (hvis ikke tøybleier føles lettere, hva vet vel jeg), for opphold på landstedet (uten vaskemaskin eller varmtvann), og for eventuell tante/onkel/besteforeldrepassing.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 16:27   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tøybleier for dummies - hva, hvor og hvordan?

Jeg anbefaler formsydde lommebleier av typen FuzziBunz eller BumGenius. (Det funker ikke optimalt for helt nyfødte, men går fint etter et par uker.) Så anbefaler jeg deg å lese deg litt opp på Elimination Communication (EC), så du får tatt unna mesteparten i vask/do/potte.

Gammel 23-04-15, 16:27   #3
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Yey så gøy!

I tøybleiejungelen må man bare finne sin egen vei.

Det jeg kan si er vel kjapt oppsummert følgende:

- Det som tørker fort og er billigst er brettebleier og prefolds med ullbukser. Det finnes også andre alternativ. (formsydde med ull eller med pul-trekk) (+++ det er stadig utvikling)

- Du trenger ikke sette deg inn i alt på forhånd. Jeg ville f.eks tenkt på de første tre mnd, og hva man trenger og tatt det derfra. Da får du prøvd ut, og vips, så virker det ikke helt som en jungel lenger!

- Og da trenger du ikke tenke på innlegg, de tar ikke morsmelkbæsj så bra. Usikker på mme, det kan sikkert andre svare på. Jeg tror de kommer mest til nytte ved fast føde.

- Hvis du tenkte å bruke ull utenpå, så holder det med 2-3 dagtrekk og 2-3 nattrekk. De er tjukkere.

- Jeg anbefaler å google på *herregud jeg har glemt hva det heter* Men altså, jeg holdt bare babyen over do når jeg likevel skulle skifte bleie, og da bæsjet de der, så vi fikk ikke noe bæsj i tøybleiene mer eller mindre.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 16:27   #4
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja! Elimination Communication!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 16:41   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er dette et sted å begynne?

http://bleiekompaniet.no/products/ny...ed-litt-av-alt

Gammel 23-04-15, 16:42   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Og hjelpes, for noen navn. Fuzzibunz? Bumgenius?

Gammel 23-04-15, 16:47   #7
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og hjelpes, for noen navn. Fuzzibunz? Bumgenius?

Jeg hadde valgt FuzziBunz over Bambooty any day.

Gammel 23-04-15, 18:01   #8
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har brukt tøybleier til to av våre tre barn. Den yngste har brukt engangs på grunn av heftig renovering i huset og mange midlertidige løsninger. Nå er bi forsåvidt ferdige, men gidder ikke tøybleier i barnehagen. Vi har likt best formsydde bleier med ull som sperrelag, og satser på det til nestemann.

Gammel 23-04-15, 18:04   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glemte du ikke et "hvorfor"? : dukker:

Neida. Joda.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 19:07   #10
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Man finner ut av det som passer sånn litt etter hvert, men jeg innser at jeg har ikke fulgt med i timen, for jeg visste ikke at det var ventet en bleiebruker i det hele tatt...

Våre to har vært tøybleieunger, og vu har brukt mye lommebelier fra bumgeious, men npr de var helt små gikk det mye i brettebleier, og på natta ha de etterhvert stort sett hatt formsydde bleier etter en viss stund.

Gammel 23-04-15, 21:05   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Glemte du ikke et "hvorfor"? : dukker:

Neida. Joda.

Vi i kunst og kulturbransjen liker å være økovennlige, vettu.

Gammel 23-04-15, 21:37   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare marginalt mer miljøvennlig når det kun brukes til ett barn, men det visste du sikkert.

- No. 4 -
Gammel 23-04-15, 21:41   #13
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare marginalt mer miljøvennlig når det kun brukes til ett barn, men det visste du sikkert.

Men de færresten kjøper vel tøybleier og kaster når de er ferdige med dem selv? Jeg har inntrykk av at tøybleiebrukere er ganske flinke til gjenbruk.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 21:45   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ikke vet jeg, men det hjelper jo, i tilfelle. Og å droppe trommel.

- No. 4 -
Gammel 23-04-15, 21:46   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men de færresten kjøper vel tøybleier og kaster når de er ferdige med dem selv? Jeg har inntrykk av at tøybleiebrukere er ganske flinke til gjenbruk.

Det er stort bruktmarked for tøybleier. Og i og med at Maverick ikke bruker tørketrommel øker miljøgevinsten også.

Gammel 23-04-15, 22:11   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Bare å lage flere barn, da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 22:18   #17
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jupp, tøybleiene egner seg som regel veldig fint til videresalg om de kun er brukt til ett barn så sånn sett blir jo miljøbelastningen mindre (uten at jeg har regnet på det, men man må jo ta høyde for at bleiene varer til mer enn ett barn, og det tror jeg ikke blir gjort i disse undersøkelsene som viser utregningen i dag).

Jeg sier allikevel motsatt av Zulu og foretrakk BumGenius fremfor FuzziBunz, men det skal sies at det er noen år siden vi brukte tøybleier og at modellene er endret fra den gangen.

Her brukte vi papirbleier på natt da ingen av tøybleiene holdt på mengdene som kom om natta, men våre barn har alltid drukket mye og hatt store mengder urin så jeg tror de fleste som bruker tøybleier klarer seg fint. Vi hadde de vel med på én ferie, men neste gang ble bilen pakket så full at vi rett og slett ikke hadde plass til bleiene Så det kan være greit med engangsløsninger når det passer seg.

Ellers hadde jo Nip en tråd om tøybleier tidligere i år som du kanskje kan finne litt nyttig informasjon i (om du ikke har alt du trenger i denne enda).

Det går jo an å kjøpe seg et par av de sortene du ser for deg er aktuelle og prøve deg frem, eller kjøpe brukt (de kan vaskes på 90 grader en gang i ny og ne). Og så finnes det kommuner som støtter tøybleieordningen med en startpakke. Mener Oslo er med på denne (er det ikke der du bor?). Jepp, Oslo støtter tøybleieordningen med 1000 kr.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 22:23   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jada, det er ikke meningen å surpompe noen idyll her. Man gjør ikke noe galt med å velge tøy, men det er ikke det man redder verden med, akkurat.

- No. 4 -
Gammel 23-04-15, 22:29   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Jeg sier allikevel motsatt av Zulu og foretrakk BumGenius fremfor FuzziBunz, men det skal sies at det er noen år siden vi brukte tøybleier og at modellene er endret fra den gangen.

Neinei, jeg synes BG og FB er like gode bleier, jeg. Det var Bambooty jeg fnyste av, og det var utelukkende pga. navnet. Bare flås der, altså.

Gammel 23-04-15, 22:31   #20
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jada, det er ikke meningen å surpompe noen idyll her. Man gjør ikke noe galt med å velge tøy, men det er ikke det man redder verden med, akkurat.

Nei, og som vi alle vet, er det ingen vits å gjøre (selv marginalt) gode miljøvalg om man ikke redder verden i samme slengen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.