Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Oppgradere til windows 10?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-15, 15:18   #21
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppgradere til windows 10?

Det mest irriterende med Win8 er det tullete opplegget med menyene som kommer ut på høyresida (Innstillinger, startmenyen m.m.). Jeg kan ikke få sagt hvor ofte jeg ved et uhell sveiper bortpå sånn at menyen popper ut, og må streve for å fjerne den igjen. Til gjengjeld er det nesten umulig å få den ut med vilje når jeg faktisk f.eks. vil sette PC-en i hvilemodus. Peiver og peiver med musepekeren i rett område uten at noe skjer.

Gammel 04-06-15, 16:18   #22
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det mest irriterende med Win8 er det tullete opplegget med menyene som kommer ut på høyresida (Innstillinger, startmenyen m.m.). Jeg kan ikke få sagt hvor ofte jeg ved et uhell sveiper bortpå sånn at menyen popper ut, og må streve for å fjerne den igjen. Til gjengjeld er det nesten umulig å få den ut med vilje når jeg faktisk f.eks. vil sette PC-en i hvilemodus. Peiver og peiver med musepekeren i rett område uten at noe skjer.

Det er da touchskjermen kommer til sin rett.

Gammel 04-06-15, 16:24   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørte at startmenyen kom tilbake. Yey.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 16:44   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men hva er det som er så forskjellig fra Windows 7 annet enn startskjerm vs. startmeny?

Og bruker man egentlig startmenyen? Jeg har Win7 fortsatt på jobb-pc-en. Trykker Win+tasten og skriver inn bokstavene på det jeg skal søke etter eller programmet jeg skal starte, f.eks. "pho" for Photoshop. Samme bruksmønster blir det for startskjermen. Leter ikke etter ikonene der. Mye brukte programmer låser man til oppgavelinjen slik at det er enda enklere tilgjengelig. For min egen del tenker gjør jeg vel ikke noen spesielle tanker rundt at jeg sitter med Win7 eller Win8 ettersom det aller meste i praksis blir likt.

Det er veldig forskjellig. At dokumenter ikke lukkes med den lille x i hjørnet men må sveipes ned, og jeg skjønner aldri om der er lukket eller lagt ned. Samt at det føles som man må reise mellom dimensjoner for å få opp pdf versus internett og word. Og så plutselig er man i feil dimensjon ved en ørliten bevegelse! Det finnes sikkert en løsning, men hvis jeg må lete etter den, er det dårlig brukervennlighet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 17:30   #25
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Det er da touchskjermen kommer til sin rett.

Jeg har ikke touchskjerm, og vil ikke ha det heller. I utgangspunktet ville jeg ikke ha PC med Win8 da jeg kjøpte for ganske akkurat et år siden, men det var ikke mulig å få tak i en med Win7.

Gammel 04-06-15, 17:47   #26
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men hva er det som er så forskjellig fra Windows 7 annet enn startskjerm vs. startmeny?

Og bruker man egentlig startmenyen? Jeg har Win7 fortsatt på jobb-pc-en. Trykker Win+tasten og skriver inn bokstavene på det jeg skal søke etter eller programmet jeg skal starte, f.eks. "pho" for Photoshop. Samme bruksmønster blir det for startskjermen. Leter ikke etter ikonene der. Mye brukte programmer låser man til oppgavelinjen slik at det er enda enklere tilgjengelig. For min egen del tenker gjør jeg vel ikke noen spesielle tanker rundt at jeg sitter med Win7 eller Win8 ettersom det aller meste i praksis blir likt.

Jeg finner stort sett ikke den oppgavelinjen, så da hjelper det ikke at jeg har låst fast favorittene mine der. Er win 8 egentlig beregnet på touch-skjermer?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 17:52   #27
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Jeg finner stort sett ikke den oppgavelinjen, så da hjelper det ikke at jeg har låst fast favorittene mine der. Er win 8 egentlig beregnet på touch-skjermer?

Den er beregnet på å passe til touch-skjermer også. Min PC har både touch-skjerm og vanlig tastatur. Men det er ikke noe lettere å sveipe med fingrene, da får jeg dokumentet bare halvert over skjermen, samt fettflekker såklart.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 18:08   #28
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Den er beregnet på å passe til touch-skjermer også. Min PC har både touch-skjerm og vanlig tastatur. Men det er ikke noe lettere å sveipe med fingrene, da får jeg dokumentet bare halvert over skjermen, samt fettflekker såklart.

Kan man ut fra denne tråden konkludere med at damer ikke skjønner win 8, mens menn gjør det? Eller kanskje heller at det store flertallet syns win 8 er noe stort fjolleri der Microsoft ikke har skjønt hva brukerne har behov for!

Pleier slike oppgraderinger å være gratis, eller er det bare nå fordi så mange brukere er misfornøyde med win 8?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 18:17   #29
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Win8 er helt genialt, men har selvsagt satt det opp til å passe min bruk, dvs at jeg har justert sensitiviteten på å få menyen inn fra siden, har oppgradert til 8.1 (som gjør at programmer kan lukkes ved å trykke på x oppe i hjørnet), festet de mest brukte programmene til oppgavelinjen og fjernet de programmene fra startskjermen som jeg ikke bruker så ofte. Blant annet.

Og ja, jeg har tenkt å oppgradere til Win10 så snart jeg har mulighet. Bare fordi.

Gammel 05-06-15, 13:07   #30
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er veldig forskjellig. At dokumenter ikke lukkes med den lille x i hjørnet men må sveipes ned, og jeg skjønner aldri om der er lukket eller lagt ned. Samt at det føles som man må reise mellom dimensjoner for å få opp pdf versus internett og word. Og så plutselig er man i feil dimensjon ved en ørliten bevegelse! Det finnes sikkert en løsning, men hvis jeg må lete etter den, er det dårlig brukervennlighet.

PDF-er åpner jeg som vanlig i Acrobat Reader eller Foxit (foretrekker Foxit, men beskyttelsen på enkelte PDF-er i jobbsammenheng krever Adobes egen leser), og bruker ikke det som er integrert i Windows. Så vet ikke helt hva som menes med sveipes ned. Bruker de samme applikasjonene som jeg ville ha brukt under Windows 7.

Har enheter med touch-skjerm også (Surface Pro 2), men ikke der heller "plaget" av at jeg kommer borti noe som gjør at jeg "havner et annet sted". Forholder meg som sagt aldri til "Modern UI" (aka Metro) foruten ved oppstart av programmer/søk etter filer.

Gammel 05-06-15, 13:36   #31
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg kan liksom ikke få sagt hvor mye jeg gleder meg til jeg kan legge inn Win10 på maskinen min og vinke farvel til marerittet Win8. Jeg kommer til å hoppe på første mulighet.

Oh yes, jeg også!

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.