|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
|
![]() Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Det er helt sikkert flere enn meg som leste Marte Michelets kronikk "Finn deg en flyktning" i Dagbladet her om dagen. Jeg får dessverre ikke til å linke, siden jeg sitter på mobilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Veldig god idé! Vet du om man må melde seg fast eller om det er fleksibelt? Jeg kunne også tenke meg at Herremannen kunne bli aktiv for jeg vet de har noe opplegg for tennåringer (Herremannen er nå 12, så kanskje han må vente noe). Da er det sikkert enklere om han gjør det sammen med en kamerat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Det tenkte jeg på også, at jeg hadde lyst til å gjøre. Kan jeg få en flyktning på middag en gang i uka, kanskje?
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Aner ikke, Pelen, jeg venter på å bli kontaktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!
Det må jo være helt perfekt! Jeg tror nok vi også har noe slikt hjemme som Herremannen ikke bruker lenger. Vi har sortert ut noen leker også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
snur
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Vi gjør dette uten at det er organisert på noen måte. Vi tar fast med oss en gutt i klassen til 11-åringen på fotballkamper. Sender med lapp på skolen om hvilke dager det er kamp, hvor vi skal, når han blir hentet hjemme og når vi er hjemme igjen. De setter veldig stor pris på det så han kommer seg på kampene og at de slipper å organisere skyss selv for de har ikke bil og kjenner ikke så mange som har.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Forresten; her er det jo flest damer. Da vil jeg oppfordre dere til å oppfordre mennene deres til å engasjere seg! Røde Kors har mangel på mannlige flykningeguider. Mange flyktninger er nettopp (unge), enslige menn, og Røde Kors prøver å sette sammen guide og flyktning i samme demografiske bås.
![]() |
#8 |
Off the map.
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Jeg har masse klær, sko og leker. Hvor kan dette leveres? Jeg bor på Jessheim, men kan levere i Oslo også.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Fin oppfordring!
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Redd Barna oppfordrer til å si i fra hvis man har ledig hybel eller lignende. Er det interessant med et gammelt hus på landet uten dusj/do, mon tro? Og går det på kommune? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Nei, det må jeg jo også finne ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg er ganske sikker på at det er den enkelte kommune må kontaktes. Hva slags standars de krever kan nok variere.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Veldig god oppfordring! Jeg ser at de er flinke til å spørre folk i konkrete bydeler, det kan være en ekstra dytt.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Trondheim kommune har et program for mindreårige asylsøkere, som ikke lenger skal bo på mottak, men som ikke er klare for å kaste seg ut i det åpne boligmarkedet. Vi har vært såkalte husverter i tre omganger, med to afghanere og en fra Sri Lanka. Kort fortalt har vi tilbudt hybel, men har også tatt med ungdommene på jevnlige middager, skogturer, svømmehall, kino og heftig FIFA-spilling på PS4. VI har fungert som foreldre, der vi har hjulpet til med lekser, tatt dem med i butikken og forklart at vi ikke tar ut alle brødene og klemmer på dem, hvilke klær som skal vaskes sammen, hvordan vi oppfører oss i ulike sammenhenger, og høydepunktet hvert år er jo pepperkakebaking. De har vært hos oss på julaften og deltatt på linje med alle i familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Finn deg en flyktning - dagens oppfordring!Her er lenke til Trondheimsprogrammet: https://www.trondheim.kommune.no/con...yktinger-sokes |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
rakkarpus
|
Så utrolig flott, både av dere og kommunen!
![]() |
#20 |
Medlem siden: Mar 2008
Så smart! Lurer på om det finnes noe her? Jeg har sikkert noe jeg kan bidra med.
![]() |
|
|