Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Bølgen, aldersgrense

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-15, 14:29   #1
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Bølgen, aldersgrense

Noen som har sett den?
Ser at det er 15 års grense. Er den så skummel altså? Da kommer vel ikke en 10åring inn på den, med voksne?

Gammel 01-09-15, 14:32   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bølgen, aldersgrense

Nei, du kan ta med barn som er inntil tre år yngre, bortsett fra på 18, da er det en absolutt grense.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 14:38   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Medietilsynet sier om 15-årsgrense generelt:

Sitat:

En film med 15-årsgrense kan ha angstskapende stemning, og inneholde realistiske innslag av katastrofer, krig, omsorgssvikt eller overgrep. Skrekkfilmer, filmer med drap eller detaljerte seksuelle skildringer får normalt 15-årsgrense.

Og om Bølgen spesielt:

Sitat:

Denne filmen inneholder intense og realistiske skildringer av mennesker som blir utsatt for en naturkatastrofe. Filmen får derfor aldersgrense 15 år.

Gammel 01-09-15, 15:03   #4
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde ikke tatt med meg 11-åringen på denne filmen. Jeg synes mange av scenene var så realistiske at det ble litt for nært. I tillegg så bor vi ikke så langt unna og de har nettopp vært i Geiranger så jeg tror det blir litt for lett å sette seg inn i situasjonen.

Gammel 01-09-15, 15:30   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen planer om å ta med 10-åringen på denne filmen. Hun ønsker å se den, fordi hun har sett traileren, fordi handlingen er lagt til området i nærheten av besteforeldre/søskenbarn, og fordi hun i sommer var på museum der hun lærte om fjellskred, og om den tilsvarende ulykka i Tafjord i 1934 (det var på museet hun så traileren), og var veldig fascinert. Hun skal få se filmen altså, men ikke på kino, da blir det hjemme i stua, sammen med oss, med lyset på, og mulighet for å sette på pause. Og jeg skal ha sett den først, så jeg vet hva som kommer og når.

Når det gjelder film så er det også litt forskjellig hva barn reagerer på. Noen reagerer på groteske bilder, zombier og andre monstre, mens andre reagerer mer på selve handlingen, hvis det er realistiske, dramatiske eller triste. 10-åringen min hører vel til siste gruppa, og har lett for å få katastrofetanker, så derfor vil jeg være forsiktig med akkurat denne filmen. Særlig fordi vi har familie i dette området, selvsagt (selv om de riktignok bor så høyt oppe at de er utenfor faresonen, selv for worst case scenario, men det vil likevel kunne ramme tettstedet og andre kjente).

Jeg har et lite inntrykk av at folk tar aldersgrensene mindre høytidelig når det gjelder norske filmer. At norske filmer skal være "snillere" fordi de er ... norske? Jeg har aldri helt skjønt hvorfor.

Gammel 01-09-15, 17:14   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi tar ikke med 12 åringen.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 17:21   #7
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi har tenkt å ta med snart 12-åringen på den i dag. Skal oppdatere på hvordan det gikk.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 17:26   #8
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Takk for info. Nei, han skal ikke se den. Hadde ikke tenkt å lure han inn. Vi bare snakket om filmen på jobben i dag og så var det en som sa at det visst var 15års grense.
Får vente og se den hjemme etterhvert.

Gammel 01-09-15, 17:26   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me tar ikkje med 13-åringen på dette. Me bur i eit område som ikkje er heilt ulikt Geiranger, og jenta er lettskremt. Eg har ingen planar om å sjå filmen sjølv heller. Eg har opplevd flodbølge på nært hold som barn. Det var mildt sagt spesielt. Sidan me bur som me bur, så er det alltids ein risiko for at deler av fjell ramlar ned. Og det rasar stadig i desse fjella.

Gammel 01-09-15, 18:09   #10
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg skal ta med 14-åringen. Vi bor ikke på Vestlandet og han er ikke lettskremt.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 18:46   #11
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm, jeg skjønner jeg må følge bedre med. Ene 11-åringen var med en gutt i klassen på den forrige uke. Han sa det var 11-års grense, og jeg sjekket ikke, stolte på det han sa. Han syntes den var ganske så skummel, og hadde blitt litt redd. Nå skjønner jeg jo hvorfor...

Gammel 01-09-15, 20:08   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tolvåringen min har sett den, og ble ikke skremt. Så noen barn vil nok tåle den.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 21:45   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Da har vi vært og sett den med snart 12 åringen. Hun syntes den var spennende og litt trist. Vi var alle enige om at den var bra

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-15, 22:17   #14
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Både 13-åringen og 14-åringen har sett filmen sammen med voksne i løpet av helgen. De tåler slike filmer. I går prøvde gikk 14-åringen sammen med 3 venninner på kino for å se filmen men alle ble stoppet i døren etter de hadde kjøpt billettene og fikk ikke komme inn eller pengene tilbake.

Gammel 01-09-15, 22:39   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

I går prøvde gikk 14-åringen sammen med 3 venninner på kino for å se filmen men alle ble stoppet i døren etter de hadde kjøpt billettene og fikk ikke komme inn eller pengene tilbake.

Det syns jeg egentlig er greit. De visste jo at de ikke var gamle nok, og når filmen har begynt får ikke kinoe solgt billettene til andre.

Gammel 01-09-15, 23:57   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her vil 12-åringen se den, så jeg vurderer om vi skal dra og se den i helga. Hun er ikke lettskremt og ikke bor vi med noe fjell eller vann rett rundt oss heller.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-15, 07:05   #17
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det syns jeg egentlig er greit. De visste jo at de ikke var gamle nok, og når filmen har begynt får ikke kinoe solgt billettene til andre.

Ja de fikk seg en lærepenge i samme slengen også.

Gammel 02-09-15, 08:52   #18
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig i det,men ble veldig positivt overrasket da vi fikk byttet billettene våre i kinogavekort den gangen poden og jeg ble stoppet i døra fordi han var for liten.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-15, 21:30   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde med meg 2 16 åringer og 1 13 åring, alle syntes det var en veldig intens og skummel film, men ikke så de mister nattesøvnen. Det er en vanvittig film og jeg skvatt, holdt pusten og felte noen tårer flere ganger. Men WOW! For en filmopplevelse!

Gammel 19-09-15, 22:15   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var og så den med min 11-åring for noen uker siden. Hun elsket den og vil se den igjen, hun sier det er den beste filmen hun noensinne har sett! Hun er svært lite redd av seg da, og tåler fint slike filmer, man må jo se an barnet. Det første hun spurte om da vi kom ut av salen, var om vi kunne gå og se den igjen dagen etter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.