|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Textrovert
|
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015
Jeg blir GJERNE hjemme fra jobben, jeg. Helt greit. Så lenge jeg får lønna mi, så kan jeg gjerne slange meg i sofaen i stedet, jeg.
![]() |
#22 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Masse kø nå, ihvertfall, så helt likt ut for meg. Ah, husker da mannen koste seg med sin 15 km busstur tidligere, som alltid måtte stå i kø sammen med bilene, og derfor også var 10-20 min forsinket daglig. Tok bare 40-50 minutter, noen ganger en time. Idyll. *ironi*
![]() |
#23 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Vi har også gjort et bevisst valg av bosted med tanke på å bo sentralt, og slippe å bruke bil i det daglige. Dyrere bolig, men mindre penger til bil, parkering, bompenger, bensin etc.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-09-15 kl 09:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Bedreviter
|
Det har vi også gjort. Vi prioriterte høyt å slippe lang reiseveg til jobb da vi bosatte oss i sin tid. For oss var det kjempeviktig. Men hvis en av oss bytter jobb nå, eller hvis arbeidsgiver flytter (sant og si ikke veldig sannsynlig, men hadde jeg hatt en annen arbeidsgiver kunne det jo skjedd), så hadde vi ikke flyttet nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg har kjørt i dag, null kø. Syns de burde ha sånn aksjon hver dag. Neida. Joda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg bor nord for Oslo, og jeg hadde tilfeldigvis lest om dette i en nettavis i går. Er det noen av dere som bor i Oslo vest, Bærum, Asker og kommunene vestover som har merket noen endring i dag? Er det i det hele tatt noen som har benyttet seg av at IKEA stilte parkeringsplassen sin til disposisjon?
![]() |
#28 |
Har diplom
http://www.budstikka.no/e18/trafikk/.../s/5-55-160180 |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
heimføing
|
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Men det er neppe et reelt valg for mange folk å bo nært der de jobber? Er det f.eks. plass til at alle som jobber i Oslo også kan bo der? Tru'kje det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Kjernesnill
|
Jeg jobber rett ved Universitetet og Rikshospitalet, skulle gjerne bodd oppi skogkanten ved Sognsvann. Det har vi absolutt ikke økonomi til, vi har tre+to barn og trenger altfor mye plass.
![]() |
#31 |
Unik
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg jobber "midt i køen" - som ser helt lik ut for mine øyne. Bor i gangavstand fra hjemmet mitt, og mange er misunnelige på det. Men det er vanskelig å få jobb her, nettopp pga gangavstanden. Lite rokkering i jobbene. Så da må de til Lysaker/sentrum.
![]() |
#32 |
heimføing
|
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Kaprifol, jeg tenkte helt uavhengig av økonomi og boligstørrelse. Det er vel rett og slett ikke boliger nok i selve Oslo til alle som jobber der, tenkte jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Unik
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015:hehe: What's not to like?
![]() |
#35 |
Har diplom
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Jeg kunne ha bodd ved siden av jobben hvis jeg ville. Men da hadde jeg ikke hatt råd til å dra på ferie, gå ut og spise nå og da, osv. Dessuten syns jeg det er mye bedre for ungene der vi bor nå, hvertfall når de var små. Så jeg bor et stykke fra jobb. Riktignok bare 20 km, men det er tidvis et køhelvete om morgenen. Hjem er det aldri kø, så jeg taper for mye tid på å ta toget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Klar
|
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Dette eksperimentet er vel egentlig bare noe de som støtter økt satsning på kollektivtransporten og sykkelveier? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Semiaktiv
Det hadde nok ikke vi heller. Men det skulle veldig mye til før jeg takket ja til en jobb som er lenger unna enn at jeg kan nå den med sykkel eller kollektivt. Men uansett så er det jo ikke bare jobben vi bor nært. Også skole, og barnas fritidsaktiviteter. Vi behøver heller ikke å kjøre barna i særlig grad.
![]() |
#38 |
Semiaktiv
Den beste løsningen for dem som kjører bil til jobb og må fortsette med det er selvsagt at de som har valgmuligheten lar det være, slik at det blir bedre plass til de som må. Det blir flere og flere folk, vi kan ikke bygge ut i det uendelige. Utbygging av E18 vil selvsagt hjelpe masse, men bare inntil et visst punkt. Da må den bygges ut enda mer, også enda mer, hvis økningen i befolkningen rundt Oslo fortsetter, og alle skal sitte en og en i hver sin bil. Bilene skal også ende opp et sted, og de skal alle sammen parkeres inni Oslo sentrum. Til slutt blir det rett og slett for fullt, det er ikke plass til å fortsette i det uendelige med å tilrettelegge for flere og flere biler inn mot de store byene. De fleste storbyene i verden har innsett dette for lenge siden, og jobber for å redusere trafikken inn mot byene, i stedet for å tilrettelegge for å øke den (selv om det selvsagt er viktig med gode, og effektive trafikkårer i tillegg).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-09-15 kl 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Textrovert
|
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015Det er kollektivdekning der vi bor, og jeg reiser som sagt alltid kollektiv. Mannen min kunne i teorien reist kollektivt, men det ville ha betydd 10 min gange, 20 min buss, 15 min tog, 30 min buss + 10 min gange. Og så det samme i omvendt rekkefølge på hjemturen. Jeg hadde blitt litt småsur om noen hadde bebreidet han for ikke å reise kollektivt. Så kan man jo spørre seg om hvorfor han ikke bytter arbeidsplass. Men han har kommet til den konklusjon at han (foreløpig) trives så godt på arbeidsplassen at det er verdt pendlingen. Pluss at han synes tiden i bil er avslappende alenetid. Så det er ikke slik at alle som pendler sitter og hytter med neven og får høyt blodtrykk av køa, slik JEG gjorde da jeg pendlet.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 22-09-15 kl 09:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Norgeshistoriens største trafikkeksperiment 22. september 2015I Bergen feirer vi dagen med lastebiltrøbbel på Danmarksplass. Plutselig tok det 30 minutter å passere fra Fjøsanger til Fløyfjellstunnelen, mot normalt 10 minutter.
![]() |
|
|