Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avskilting av lærere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-15, 12:30   #101
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Problemet blir vel da ofte at samlinger er obligatoriske? I alle fall hvis det er rettet mot lærere.

Det bør jo være en smal ting å tilpasse. Hvis målet er å finne ut om den enkelte lærere har den riktige fagkompetansen, burde det være enkelt å lage et studium der man f. eks bare skriver en oppgave og tar en eksamen. Lærere som føler seg trygge på at de kan faget, tar bare eksamen, de andre følger forelesninger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 12:32   #102
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Katta: Jeg er ikke uenig med deg i 30 vekttall ekstra i et fag (det er faktisk ikke særlig mye) er det som skiller en God lærer fra en Dårlig lærer, selvsagt ikke. Men jeg er ikke enig i at det bare handler om å godkjenne hva man har fra før. Hvem har kompetansen til å gjøre det? Jeg synes heller man burde teste om den kompetansen man har tilegnet seg gjennom tjue år som lærer i matte matcher det faglige nivået man skal være på etter de 30 vekttallene, f.eks. Hvis man mener man holder mål uten å studere, kan man vel egentlig bare melde seg opp til eksamen og la det stå til.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at man nødvendigvis skal teste de som faktisk HAR matetmatikk fra lærerskolen. Man bør da heller se på om man fortsatt synes den utdanningen er god nok. Og om så er bør det godkjennes uten noe mer mikk. De som ikke har noe relevant utdanning i faget blir noe helt annet, dette er snakk om de som har en utdanning som har vært vurdert som god og relevant for de yngste elevene frem til nå. Og som kanskje til og med er MER relevant og nyttig enn 30 vekttall i et gitt fag. Da blir det dustete å tenke på et vekttall og vedta det. Det virker for lettvint.

Gammel 17-10-15, 12:56   #103
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykt travelt ja. Men jeg får i alle fall fri på studiesamlingene mine. Men det er på ingen måte optimalt for 10. klassingene mine, selv om jeg har faglærte folk de fleste timene.

Jeg får også fri med lønn til samlinger, totalt sju dager pr semester + tre dager til eksamen. Så 10. klassingene mine har 10 skoledager pr semester med tilfeldige (og ofte ufaglærte) vikarer, noe som ikke er optimalt siste året, nei.

Sist redigert av 007 : 17-10-15 kl 13:03.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 12:58   #104
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Da må du droppe sydenturen i sommer og selge noe på Finn.
Fjaser litt, samtidig er det vidt forskjellig hva folk legger i "har ikke økonomi."

For meg ville det være økonomisk vanskelig, det finnes ingen videreutdanning jeg kan ta her, så i tillegg til fri uten lønn måtte jeg også betalt fly og hotell for samlingene. I tillegg er det praktisk vanskelig, jeg er alene med to unger som jeg ikke kan etterlate alene. Hadde jeg bodd i en by, hadde det ikke vært noe problem.

Gammel 17-10-15, 13:08   #105
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Problemet for meg som skal organisere dette er at 9 lærere som skal ta matematikk hver er borte minst 9 dager + eksamen hvert semester.

Tar man det over fire semester holder det med 3-4 dager i semesteret, noen oppgaver og eksamen. Det er overkommelig for de fleste vil jeg tro, samt at ved stort behov er det vanlig at høgskoler og universiteter strekker seg langt for å skreddersy. Er det snakk om grupper på 10-20 deltakere kan det til og med hende at forelesere reiser ut i stedet for at studenter reiser inn. Det det står på er økonomi. Der bør de som vedtar dette gå inn med tilstrekkelige midler synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 13:09   #106
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det det står på er økonomi. Der bør de som vedtar dette gå inn med tilstrekkelige midler synes jeg.

Men erfaringsmessig så skjer ikke det.

Gammel 17-10-15, 13:10   #107
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar man det over fire semester holder det med 3-4 dager i semesteret, noen oppgaver og eksamen. Det er overkommelig for de fleste vil jeg tro, samt at ved stort behov er det vanlig at høgskoler og universiteter strekker seg langt for å skreddersy. Er det snakk om grupper på 10-20 deltakere kan det til og med hende at forelesere reiser ut i stedet for at studenter reiser inn. Det det står på er økonomi. Der bør de som vedtar dette gå inn med tilstrekkelige midler synes jeg.

Men hvis det er mange som mangler både matematikk, engelsk og norsk blir det et ganske heftig løft, spesielt i distriktene. Det bør tenkes nøye gjennom gjennomføring.

Gammel 17-10-15, 13:11   #108
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Da må du droppe sydenturen i sommer og selge noe på Finn.
Fjaser litt, samtidig er det vidt forskjellig hva folk legger i "har ikke økonomi."

Ja, jeg synes du fjaser. Jeg har tross alt 5 år med studielån som jeg fortsatt betaler på, og så skal familien min droppe ferie i neste år (vi hadde forresten ikke ferie i år heller pga min manns økonomi), fordi staten plutselig har bestemt at mine mattepoeng ikke er gode nok (etter 16 år med undervisning).

Og som jeg sa tidligere, jeg tar gjerne flere studiepoeng i matte og andre fag, men det må organiseres godt. Tror kanskje ikke førsteklasseforeldre ville vært superfornøyd hvis deres barn må ha mange ulike lærere i løpet av skoleuka fordi kontaktlærer, og de andre lærerne, må studere. Og for de som har noen studiepoeng i mange fag, vil det ikke bare bli ett fag man må videreutdannes i. Ingen jeg jobber med sutrer over dette. Ingen er negative til å lære mer. Men vi blir slitne når dette alltid skal komme i tillegg til alt annet vi skal gjøre. (Og husk at ikke alle bor i en høyskoleby med de fagtilbudene man trenger.

Og jeg mener absolutt ikke at jeg ikke utvikler meg faglig. Jeg har deltatt på dagskurs (som er det man får i barneskolen uten å ta et fag på høyskolen), vi leser forskning, setter oss inn i nye måter å undervise på, leser lærebøker. Diskuterer og utvikler oss på team og storteam.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at man nødvendigvis skal teste de som faktisk HAR matetmatikk fra lærerskolen. Man bør da heller se på om man fortsatt synes den utdanningen er god nok. Og om så er bør det godkjennes uten noe mer mikk. De som ikke har noe relevant utdanning i faget blir noe helt annet, dette er snakk om de som har en utdanning som har vært vurdert som god og relevant for de yngste elevene frem til nå. Og som kanskje til og med er MER relevant og nyttig enn 30 vekttall i et gitt fag. Da blir det dustete å tenke på et vekttall og vedta det. Det virker for lettvint.

Enig med deg. Matematikkfaget har jeg jo, selv om jeg ikke har nok. Og har undervist mye i det.
Engelskfaget har jeg overhodet ikke, og forsøker alltid å få til at en annen lærer tar det. Vi har faglærere i dette også i 1. Jeg synes det er helt riktig at ikke jeg skal undervise i dette, - i hvert fall fra 3. klasse og oppover.

Gammel 17-10-15, 13:16   #109
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg er veldig spent på hvordan man kommer til å løse det slik at lærerne får mulighet til å få den kompetansen som etterspørres. Og det blir viktig i ansettelsesprosesser heretter å være nøye på fagkombinasjonene. Siden lærerutdanningene så langt ikke har vært lagt opp slik at man automatisk får 30 stp i norsk, matematikk og engelsk frykter jeg det vil bli vanskelig å ansette lærere framover. Men det vil være et krav fra meg at de har denne kompetansen i norsk og matematikk slik jeg ønkser å organisere undervisningen. Så får kompetanse i andre fag vike noe.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 13:18   #110
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Lærerene har jo allerde supre muligheter for videreutdanning. De kan søke og få fri deler av stillingen betalt hver uke selv om undervisning ikke er hver uke. Vi som er førskolelærere irriterer oss over å ta videreutdanning sammen med lærerne fordi veldig mange av de har fått fri 2 dager hver uke betalt mens vi tar samme utdanningen men få til nød fri undervisningen fra vår arbeidsgiver. Det gjør det utrolig mye lettere for de å klare seg bedre og være bedre forberedt. Bare misunnelse fra vår side men frustrerende like vel.

Utdanningsdirektoratet har gitt lærere mange muligheter de siste årene.

I år tar ei venninne 60sp og er blitt frikjøpt 60% av stillingen sin i småskolen for å ta det.

Jeg er helt for at lærere skal ha kompetansen. Men det er også viktig at de har pedagogikken. At man faktisk evner å ta i mot barn med spesielle behov både store og små. Hjelper ikke med doktorgrad i matte om man ikke evner å se at barne ikke lærer på samme måte som alle andre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 13:20   #111
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

40 dager med vikar i semesteret planlagt x 3 fag = 120 dager i semesteret. Det betyr at minimum en lærer er planlagt borte hver dag hele semesteret over 2 skoleår. Og det er bare på min avdeling som er småskolen. Så kommer også lærerne på mellomtrinnet og skal være borte. På ungdomstrinnet har vi i stor grad den kompetansen som etterspørres, så der er det ikke fullt så kritisk hos oss.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 13:39   #112
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer vel store statlige tilskudd/overføringer til dette?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 13:53   #113
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det kommer vel store statlige tilskudd/overføringer til dette?

Det kan man aldri vite. Jeg har ikke fått med meg noen signaler om det. Ikke ut over det de allerede gjør.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 14:00   #114
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan man aldri vite. Jeg har ikke fått med meg noen signaler om det. Ikke ut over det de allerede gjør.

se side 10 i Statsbudsjettet.
http://www.statsbudsjettet.no/upload...pdf/gulbok.pdf

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 14:39   #115
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dette er positivt på flere måter, gitt at det settes av tilstrekkelig ressurser og gode praktiske ordninger både for elevene som har lærere som skal etterutdanne seg og for lærerne selv.

Men det jeg har tenkt på i forbindelse med at det har tilbakevirkende kraft - har dette noengang skjedd med andre yrkesgrupper? Sykepleiere? Ingeniører? Politi? Mannen min har 20 år gammel ingeniørutdannelse, og den har blitt både lengre og annerledes på disse årene - mens han samtidig har videreutviklet seg og tatt opp ny læring både på egenhånd og i form av kurs hele veien, akkurat som lærerkona hans har gjort, men ikke på noe tidspunkt har han blitt bedt om å reise tilbake til ingeniørhøyskolen for å ta flere vekttall innen fagområder for å få lov til å fortsette å jobbe som ingeniør?

Nå gjelder ikke denne ordningen meg personlig da jeg fremdeles er kvalifistert til å undervise som jeg gjør i dag, men jeg kan se for meg at et massivt tilbud om videreutdanning kunne gitt skolen et faglig løft i seg selv, uten at avskiltingstrusselen fulgte med på lasset.

Så av nysgjerrighet - har noe slikt noengang skjedd med andre yrkesgrupper?

Gammel 17-10-15, 14:40   #116
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Lærerene har jo allerde supre muligheter for videreutdanning. De kan søke og få fri deler av stillingen betalt hver uke selv om undervisning ikke er hver uke. Vi som er førskolelærere irriterer oss over å ta videreutdanning sammen med lærerne fordi veldig mange av de har fått fri 2 dager hver uke betalt mens vi tar samme utdanningen men få til nød fri undervisningen fra vår arbeidsgiver. Det gjør det utrolig mye lettere for de å klare seg bedre og være bedre forberedt. Bare misunnelse fra vår side men frustrerende like vel.

Utdanningsdirektoratet har gitt lærere mange muligheter de siste årene.

I år tar ei venninne 60sp og er blitt frikjøpt 60% av stillingen sin i småskolen for å ta det.

Jeg er helt for at lærere skal ha kompetansen. Men det er også viktig at de har pedagogikken. At man faktisk evner å ta i mot barn med spesielle behov både store og små. Hjelper ikke med doktorgrad i matte om man ikke evner å se at barne ikke lærer på samme måte som alle andre.

Jeg er enig i at også førskolelærerne burde hatt en likedan ordning, men iallefall her så er det ikke sånn at så veldig mange får denne ordningen, i år er det 2 på vår skole, og jeg vet at det var flere som søkte,

Gammel 17-10-15, 14:41   #117
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

se side 10 i Statsbudsjettet.
http://www.statsbudsjettet.no/upload...pdf/gulbok.pdf

Selv om det står i statsbudsjettet betyr det ikke at kommunene prioriterer det dessverre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 14:45   #118
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men hvis det er mange som mangler både matematikk, engelsk og norsk blir det et ganske heftig løft, spesielt i distriktene. Det bør tenkes nøye gjennom gjennomføring.

Ja det bør det, men ved desentralisert undervisning bør det ikke være uoverkommelig.

Gammel 17-10-15, 14:49   #119
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

40 dager med vikar i semesteret planlagt x 3 fag = 120 dager i semesteret. Det betyr at minimum en lærer er planlagt borte hver dag hele semesteret over 2 skoleår. Og det er bare på min avdeling som er småskolen. Så kommer også lærerne på mellomtrinnet og skal være borte. På ungdomstrinnet har vi i stor grad den kompetansen som etterspørres, så der er det ikke fullt så kritisk hos oss.

Hvis det finnes midler nok klarer man da vel å gjøre dette uten at det går ut over undervisning?
Å ta tre fag parallellt vil uansett være for mye samtidig. Her har man 10 år på å gjennomføre og fordelt ut over 10 år kan det da ikke være så uoverkommelig?

Nå skal det sies at jeg ikke er veldig tilhenger av at lærere på småtrinnet skal måtte fylle opp både norsk, matte og engelsk. At det finnes tilstrekkelig pedagogisk kompetanse, også innenfor spesped anser jeg som viktigere.

Gammel 17-10-15, 15:11   #120
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror distriktene kommer til å slite veldig med både å etterutdanne lærere og å få kvalifiserte søkere til stillinger.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.