|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#441 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDagens frustrasjonsutbrudd: Hva sier man egentlig til de som oppriktig tror at "da barnebarna er voksne så finnes det nok ikke juletradisjoner igjen! " |
|
|
|
|
|
#442 |
|
Er frisk!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDen største misjoneringen jeg har vært ute for når det gjelder religion, fant sted i en moske. Vi besøker alltid en moske med 5. trinn. Det var kun imam tilstede, men måten han snakket på (spesielt om kvinner) var mer misjonerende og forkynnende (og nedrakkende) enn noen skolegudstjeneste jeg har vært på. (Og ingen hadde fritak, for dette var per definisjon ikke forkynning).
|
|
|
|
#443 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Jeg har noen sånne kjenninger på mitt hjemsted, som jeg kan si med relativt stor sikkerhet ikke har gått en eneste runde rundt et juletre siden det var tvang på barneskolen, og som ikke kan så mye som første verset av de aller vanligste julesangene, langt mindre flere vers, og som ikke gjør tegn til å synge med når det forventes. Men som av en eller annen grunn, det siste året, har blitt veldig bekymret for at våre dyrebare tradisjoner skal forvinne når barna (som de forresten ikke har) kan velge om de skal delta på skolegudstjeneste eller ei.
|
|
|
#444 |
|
Dårlig husmor
|
Da tenker jeg at vedkommende kan utfordres litt på hva de har gjort for at juletradisjonene skal videreføres. Synger de julesanger med barnebarnene, baker julekaker med dem, lager julepynt? Tar de barn og barnebarn med på noe av det store tilbudet av teaterforestillinger, konserter og gudstjenester som finnes før jul? |
|
|
|
|
|
#445 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Til sånne pleier jeg å si "Ja huff, det blir fælt" i en uinteressert tone og så snakker jeg om noe annet. Dustete påstand.
|
|
|
#446 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Jeg ble konfirmert i 94, då det er et lite hakk. |
|
|
|
|
|
#447 |
|
Yes, we can!!
|
Helt sant. Forståelse for ritualer generelt og at det er allmenngyldig. Sånn lattermild himling over navnefester eller borgerlig konfirmasjon ("man BEKREFTER jo dåpsløftet, ikke sant?!?" "Eh, nei??!") gjør meg utrolig irritert, mest fordi det er så uvitende.
|
|
|
#448 |
|
Semiaktiv
Jeg hadde en heftig diskusjon med min svigermor som hardnakket påstod at siden man ved navnefest ble innmeldt i HEF så var ikke det noe bedre enn å bli innmeldt i kirka ved dåp. Da de hadde navnefest for nevøen hennes hadde nemlig foreldrene fått papirer på at han var innmeldt.
|
|
|
#449 |
|
Semiaktiv
Jeg er så utgammel at jeg husker prester med svart kjole og pipekrage.
|
|
|
#450 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI vår kirke var det et progressivt ungdomsmiljø i en indremisjonspreget menighet. Vi var opprørske og klappet, men det var en endring mens jeg gikk der på slutten av åttitallet. Dans var ok hvis det var en forestilling, men ikke som generell bevegelse til musikk (og selvsagt ikke pardans).
|
|
|
#451 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Ingenting mellom vigsla bygninger med danseforbud og ungdomshus med grøftefyll?
|
|
|
#452 |
|
Yes, we can!!
|
Et fantest en uoffisiell "bygdesang" som ble spilt inn og greier, hos oss.
|
|
|
#454 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg og Candy har hatt lik oppvekst ser det ut til. På mine trakter var det forøvrig null problem å rekke over både bedehuset og ungdomshuset. Vi var pragmatiske sånn. |
|
|
|
|
|
#455 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDa kunne poden melde om at halve klassen hans var på fredssamling. Hos eldste var det kun en håndfull elever av 30 som var på fredssamling, men det er nok mye pga at de underholdt i kirken. De stod fritt til å velge, men siden ikke de kunne garantere at man kunne slippe preknen valgte eldste å la instrumentet stå igjen hjemme.
|
|
|
|
|
|
#456 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg kan rapportere fra vår skolegudstjeneste også:
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 18-12-15 kl 21:36. |
|
|
|
|
|
#457 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDa er det overstått her og. Jeg er ikke videre imponert. |
|
|
|
|
|
#458 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Altså, det var jo fotball og korps og kor og skyttarlag og heimevernet og sånt, hvis det var det du mente? Den første var stort sett i grøftekategorien, koret var på bedehuset, korpset var ett av hver.
|
|
|
#459 |
|
Dragedytteren
|
I første omgang kan de jo lese litt på norske språkregler og lære seg forskjellen på da og når.
|
|
|
#460 |
|
Yes, we can!!
|
Man kan svare supervennlig og entusiastisk at: "men barna våre er jo så heldige at de har tradisjonsbærer som dere, sant, som er opptatt av tradisjoner og er glade for å bringe dem videre, så du skal se at de kommer til å ha juletradisjoner som bare det, de!
|
![]() |
|
|