Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er greia med fermentering?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-16, 21:15   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er greia med fermentering?

Altså, hva er det, hvorfor gjør man det?

Gammel 25-01-16, 21:18   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er greia med fermentering?

Tja, fordi man kan lage mat som smaker godt? Man syns det er gøy å lage ting selv?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 21:21   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fermentering er gjæringsprosess.
I tidligere tider var det viktig for konservering av mat. Nå gjøres det vel mest for smak i mat og drikke og i øl og vin få alkohol.

Rakfisk og surstrømming, og sånn er fermentert og det er nå for tiden gjort for smakens del merkelig nok.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 21:30   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det er gjæret mat, altså? Smaker det godt, det høres så uffent ut... Er det sunt også? Vanskelig?

Gammel 25-01-16, 21:35   #5
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sunne bakterier for mage-tarm...

Gammel 25-01-16, 21:38   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rakfisk?

: skjønner ikke spørsmålet:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 21:41   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, det er en måte å konservere mat på, opprinnelig. En kontrollert forråtnelse. Det gir i tillegg til å gi masse smak.

Man kan jo si det samme om gjæret druesaft.

- No. 4 -
Gammel 25-01-16, 22:00   #8
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sauerkraut er et annet eksempel; kål som fermenteres med melkesyrebakterier.

Fermentering innebærer at en mikroorganisme spalter næringsstoffer som f.eks. sukker i mat/drikke sånn at det dannes andre stoffer som alkohol, karbondioksid og syre. Sauerkraut er jo sur, vin kan bli helt sur (eddiksyre), yoghurt blir syrlig.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 22:08   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jo vært veldig trendy med fermentering en god stund nå. Jeg synes det kan være veldig godt med forskjellige slags fermenterte grønnsaker, men har ikke akkurat prøvd meg på hjemmefermentering.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 22:46   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Kimchivaffelen på Øya, f.eks., var jo latterlig hipster, men UTROLIG god.

- No. 4 -
Gammel 25-01-16, 22:48   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har altså fått med meg at det er trendy, da, men ikke visst hva det VAR.

Gammel 25-01-16, 22:59   #12
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Det er gæmlis-mat som har kommet inn i varmen igjen, mener jeg. Gode, gamle metoder som ikke har blitt glemt fordi de funker og gir god mat.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 23:03   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Kimchivaffelen på Øya, f.eks., var jo latterlig hipster, men UTROLIG god.

Den var kjempegod!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har altså fått med meg at det er trendy, da, men ikke visst hva det VAR.

Ah, jeg trodde du visste hva det var, men ikke skjønte hvorfor folk gadd å gjøre det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 23:18   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

god mat.

Artig å lese "surstrømning" og "god mat" i samme tråd. Jeg har aldri smakt surstrømning, kun luktet. Rakfisk har jeg et traumatisk minne om, så fermentering er ingenting for meg skjønner jeg. :firkantet:

Gammel 25-01-16, 23:23   #15
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fermentering er en prosess som ikke bare dekker kimchi, ulike varianter av fermentert kål og sånne ting som er i vinden.

Yoghurt og en del oster er også fermentert.
Øl og vin er fermentert.

Både sopp og bakterier brukes til fermentering.

Gammel 25-01-16, 23:28   #16
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

I utlandet heter syrnet melk fermentert melk. Min oversunne gode kollega testet fermentert surkåldrikk på en hipster butikk i Berlin i 2009. Det ble for mye selv for han.

Gammel 26-01-16, 00:16   #17
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Moren min drev og gjorde ueren (fisk altså) halvråtten for hun kokte den, nå skjønner jeg at hun bare var trendy.

Gammel 26-01-16, 09:15   #18
Guava

Guava sin avatar

Standard

Noe fermentert mat og drikke smaker bare vemmelig synes jeg. Noe smaker innmari godt og den smaken får man ikke uten bakterie eller soppfermentering. Skikkelg sauerkraut er nydelig.
Fermentert uer tror jeg at jeg hadde stått over. Jeg har prøvd rakfisk opptil flere ganger, men det klarer jeg meg fint uten gitt.

Gammel 26-01-16, 09:47   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arrival of the late adaptors!

Fermentering har vært skikkelig i vinden i mange år i noen av de amerikanske matbloggene jeg følger.

Noe er godt og noe er ikke fullt så godt, etter min smak. Jeg elsker rakfisk og er oppvokst med sauerkraut (er man hippiebarn med litt internasjonal familie, så slipper man ikke unna.) og jeg lager en ripssaft som tar utgangspunkt i fermenterte bær. Jeg lar dem nemlig stå en drøy uke etter de er plukket, så de såvidt begynner å gjære, før jeg koker saft på vanlig vis, og den blir mørkere, mer fyldig og avansert i smaken.

Det er sunt med melkesyrebakterier, det er godt med mat som smaker masse. Den alminnelige forbruker har i årtier vært så redd for smak og bakterier at det tar tid og vil fortsatt ta tid å komme dit hvor dette blir en del av det vanlige kjøkken (igjen). Men jeg tror vi må dit. Vi må slutte å kaste, vi må utnytte alt, blant annet gjennom å konservere på forskjellige vis. Vi må utvide smaksreportoaret vårt, siden det kan bli en dyd av nødvendighet.

Gammel 26-01-16, 09:58   #20
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

I mine omgivelser er å lage og spise fermentert mat noe av det beste du kan gjøre for kroppen din.

Jeg har selv ikke begynt, men jeg har lest litt om tarmflora og positive virkninger på den. Når vi legger til den økte forskningen på kombinasjonen tarm/hjerne (lenke til en tilfeldig valgt artikkel ved googling) blir jeg mer interessert. Jeg tror at innen et år har jeg begynt å både lage og spise fermentert mat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.