|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Fermentering er gjæringsprosess. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Så det er gjæret mat, altså? Smaker det godt, det høres så uffent ut... Er det sunt også? Vanskelig?
|
|
|
#5 |
|
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er greia med fermentering?Sunne bakterier for mage-tarm...
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Altså, det er en måte å konservere mat på, opprinnelig. En kontrollert forråtnelse. Det gir i tillegg til å gi masse smak.
|
|
|
#8 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Sauerkraut er et annet eksempel; kål som fermenteres med melkesyrebakterier.
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Det har jo vært veldig trendy med fermentering en god stund nå. Jeg synes det kan være veldig godt med forskjellige slags fermenterte grønnsaker, men har ikke akkurat prøvd meg på hjemmefermentering.
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Kimchivaffelen på Øya, f.eks., var jo latterlig hipster, men UTROLIG god.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Jeg har altså fått med meg at det er trendy, da, men ikke visst hva det VAR.
|
|
|
#12 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Det er gæmlis-mat som har kommet inn i varmen igjen, mener jeg. Gode, gamle metoder som ikke har blitt glemt fordi de funker og gir god mat.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hva er greia med fermentering?
Den var kjempegod!
Ah, jeg trodde du visste hva det var, men ikke skjønte hvorfor folk gadd å gjøre det.
|
|
|
#14 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hva er greia med fermentering?
Artig å lese "surstrømning" og "god mat" i samme tråd. Jeg har aldri smakt surstrømning, kun luktet. Rakfisk har jeg et traumatisk minne om, så fermentering er ingenting for meg skjønner jeg. :firkantet:
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Fermentering er en prosess som ikke bare dekker kimchi, ulike varianter av fermentert kål og sånne ting som er i vinden. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er greia med fermentering?I utlandet heter syrnet melk fermentert melk. Min oversunne gode kollega testet fermentert surkåldrikk på en hipster butikk i Berlin i 2009. Det ble for mye selv for han.
|
|
|
|
#17 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er greia med fermentering?Moren min drev og gjorde ueren (fisk altså) halvråtten for hun kokte den, nå skjønner jeg at hun bare var trendy.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Noe fermentert mat og drikke smaker bare vemmelig synes jeg. Noe smaker innmari godt og den smaken får man ikke uten bakterie eller soppfermentering. Skikkelg sauerkraut er nydelig. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er greia med fermentering?Arrival of the late adaptors!
|
|
|
#20 |
|
Permakulturell
|
Sv: Hva er greia med fermentering?I mine omgivelser er å lage og spise fermentert mat noe av det beste du kan gjøre for kroppen din.
|
![]() |
|
|