|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Cøliaki - hjelp en noviseHva skulle du ønske du visste når du fikk diagnosen?
|
|
|
#2 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Cøliaki- hjelp en novise
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseCøliakiforeningen: www.ncf.no
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseJeg pleier å bake en gluten og laktosefri sjokoladekake som alltid slår godt an. Kjøper glutenfritt mel på Kiwi..
|
|
|
#5 |
|
ctrl+z
|
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseBe om kurs, ja. Det har det som gjorde at jeg turde prøve litt forskjellig. Med en gang var det fryktelig mye å passe på, men nå - tre år etter husker jeg nesten ikke at jeg lever glutenfritt. Det er en vane.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseHvor lett og automatisk folk dobbeltdipper kniver i smør, skjeer i syltetøy. Ha smør på kniven, smør det over brødet med gluten, ha kniven tilbake i smøret for å hente mer og vips - så er det smøret ubrukelig for en cøliakiker. Samme med syltetøy, makrell i tomat, leverpostei, osv. Dette er litt typisk i barnehager og smørelunsjer og sånt. Sist redigert av m^2 : 18-02-16 kl 18:53. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseHusker at tacolefser var en av de store savnene for gutten her. Jeg fant en fin oppskrift på hjemmelagde lefser som gjorde stor lykke her i heimen. Si fra hvis du vil ha oppskriften:-)
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseDe siste årene har det kommet et mye bedre utvalg av glutenfrie varer i butikker, bakerier, kafeer osv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Cøliaki- hjelp en novise
Rema 1000 har også noen gode og vanligvis myke i en grønn pakke |
|
|
|
|
|
#10 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseAt det blir en vane.
|
|
|
#12 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseJeg fikk plutselig to med cøliaki i hus for et års tid siden. Det gikk egentlig raskt å omstille seg. Det jeg kanskje syns var mest styr, var å finne ut av alle varianter av meltyper. Sist redigert av ElinM : 18-02-16 kl 19:33. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseOg så er det greit å vite at veldig mye av hel- og halvfabrikater faktisk er glutenfritt. Mye av det er ikke merket som glutenfritt, så man må lese ingredienslista. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseHer fikk Snuppa (10) Cøliakidiagnosen for snart ett år siden. Det har gått over all forventning egentlig! Middag og kaker går greit, brød/gjærbakst er vanskeligst synes jeg. Men det går
|
|
|
#16 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Cøliaki- hjelp en noviseIkke blande redskaper, særlig viktig for fjøler, kjevler, sleiver etc, av tre. Disse blir aldri helt rene fra glutenholdig mel. Ha egen brødrister, toastjern etc. Hører mange som handler glutenfrie varer på nett og i Sverige. Vurder å investere i brødbakemaskin.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Cøliaki - hjelp en noviseVi har eget vaffeljern ja, blant annet. Og handler litt i Sverige når vi er der. Så er det jo litt info til skole, venner og familier da. Spes om det er "impulsbesøk" etc. Men jeg føler "alle" nesten vet av noen med cøliaki nå, så det meste ift de rundt oss har gått greit. Jeg følger alltid opp bursdagsinvitasjoner etc, og sier ifra om Cøliaki, og spør om vi selv skal ha med noe etc. Men Toro har jo kaker, så folk fikser det som regel selv.
|
|
|
#18 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Cøliaki - hjelp en noviseAnbefaler å melde dere inn i noen facebookgrupper, der deles vellykkede oppskrifter villig vekk. Den beste brødoppskrifta fant jeg der.
|
|
|
#19 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Cøliaki - hjelp en noviseTusen takk for gode tips.
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Cøliaki - hjelp en noviseDet er sikkert lurt at du informerer de han er oftest på besøk hos og forklarer viktigheten av dette og at han ikke ønsker så mye oppmerksomhet rundt dette. |
|
|
|
![]() |
|
|