Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Oslo/storby for enhver pris?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 12:09   #61
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oslo/storby for enhver pris?

Man bør kanskje ikke glemme at det faktisk er noen som kommer fra Oslo og helst ikke flytter fra nærmiljø, familie, besteforeldre og venner…
Jeg er fra Oslo selv, men har valgt å bo i Follo, mannen er fra området. Det er ganske kort vei, 25-35 min med tog til sentrum, men NSB er slitsom å forholde seg til. Det er storkino, biblioteker, storsentre, restauranter, kaffebarer, kulturtilbud, puber, hoteller etc her i området også, jeg er heldig å ha gangavstand inn til "vårt" sentrum. Boligprisene i nærkommunene til Oslo er muligens enkelte steder en del lavere, men også ganske jevnt med Oslo, man sparer ihvertfall ikke en million på å flytte hit.
Jeg synes det er drøyt å si at folk får flytte på seg for å få barnehageplass, det er som oftest mange grunner til at folk bor der de bor. Og de som er svært urbaniserte synes uansett en halvtime med toget er langt unna sentrum. Men tar man t-banen en halvtime er man fortsatt innenfor Oslo, så det er vel de mest ihuga sentrumstilhengerne som absolutt ikke ville flyttet utenfor, tror ikke terskelen er like høy for de som bor helt på grensene ut, f.eks Stovner og Nordstrand/Holmlia.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 13:58   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten flyttet jeg til Oslo fordi jeg VIL at barna mine skal vokse opp her. *villoggalogallergiskmotbygdedyr*

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:39   #63
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

For ikke å glemme at det stort sett er umulig å få tak i en god kaffe latte i små byer. :bidrar:

Det må være noe av det mest fordomsfulle jeg har lest i dag. Tror du virkelig det?

Gammel 20-06-07, 14:43   #64
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det må være noe av det mest fordomsfulle jeg har lest i dag. Tror du virkelig det?

Du tror ikke hun var litt morsom eller?

Forsåvidt så er det jo litt sant også da. En god latte er ikke lett å oppdrive i småbyene. Man må jakte litt liksom.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 14:46   #65
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg stryker god så stemmer det på en prikk her jeg bor. Dvs. med unntak av private kjøkken, dah.

Gammel 20-06-07, 14:48   #66
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Forsåvidt så er det jo litt sant også da. En god latte er ikke lett å oppdrive i småbyene. Man må jakte litt liksom.

Joda, Kasia...jeg håper og tror at hun tuller, men sneverheten lyser igjennom i hele denne tråden .og caffe latte-tilgjengeligheten bør vel ikke være det avgjørende for hvor man velger å bo. Det tror jeg heller ikke det er.

Jeg har i alle fall oppdaget at det er mange grunner som velger tungt for at folk skal bo i byen (les Sentrum av byen) og jeg tror også at terskelen for å flytte ut av storby-kommunene er lavere for de som byr langs bygrensen, dvs. ikke midt i sentrum Er man ihuga sentrums-fan så nytter det liksom ikke å lokke med frisk luft, rent vann, bygde-turisme, full barnehagedekning og lavere boligpriser.

Gammel 20-06-07, 14:56   #67
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 22:41.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:05   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i alle fall oppdaget at det er mange grunner som velger tungt for at folk skal bo i byen (les Sentrum av byen) og jeg tror også at terskelen for å flytte ut av storby-kommunene er lavere for de som byr langs bygrensen, dvs. ikke midt i sentrum Er man ihuga sentrums-fan så nytter det liksom ikke å lokke med frisk luft, rent vann, bygde-turisme, full barnehagedekning og lavere boligpriser.

Det er ikke min oppfatning, eller min personlige erfaring. Jeg bor, som før sagt, rett innenfor bygrensen, og nåde den som prøver å dra meg en mil lenger sørover. Heller ingen av mine bekjente rundt her vil frivillig gi opp statusen (og da mener jeg status som i at det er den gjeldende bosituasjon, ikke at det er "finere" å bo i byen) som Osloboer. Kanskje min omgangskrets ikke er standard bygrensebeboer, men tror ikke jeg skiller meg så ut heller.

Gammel 20-06-07, 16:07   #69
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Forresten flyttet jeg til Oslo fordi jeg VIL at barna mine skal vokse opp her. *villoggalogallergiskmotbygdedyr*

Har du et ekstra rom på en rundt ... tja 250 kvadrat? Da flytter vi inn, alle som en.

Jeg flyttet fra en storby (hvor jeg kun hadde råd til 50 ussle kvadrat) til en mindre by, hvor jeg nå har hus på 120 kvadrat med muligheten til å ta i bruk et loft på ytterligere 30 kvadrat. Jeg er ikke sjempehappy der, men det ville jeg sikkert ikke blitt i en 30 kvadrats leilighet i Oslo heller. Noe større hadde ikke budsjettet mitt taklet. Jeg tror ikke barna er lykkeligere på landet. Nope.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 17:22   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Kjære, det er ikke mer enn noen få år siden det bare var én eneste kaffebar i Bergen!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 17:55   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Har du et ekstra rom på en rundt ... tja 250 kvadrat? Da flytter vi inn, alle som en.

Ikke som jeg vet om, ihvertfall! *leter etter skjulte dører*

Gammel 20-06-07, 21:27   #72
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er ikke min oppfatning, eller min personlige erfaring. Jeg bor, som før sagt, rett innenfor bygrensen, og nåde den som prøver å dra meg en mil lenger sørover. Heller ingen av mine bekjente rundt her vil frivillig gi opp statusen (og da mener jeg status som i at det er den gjeldende bosituasjon, ikke at det er "finere" å bo i byen) som Osloboer. Kanskje min omgangskrets ikke er standard bygrensebeboer, men tror ikke jeg skiller meg så ut heller.

Signerer denne. Jeg bor også rett innenfor bygrensen, stortrives og er overhodet ikke interessert i å flytte en mil eller to vekk fra sentrum.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 21:49   #73
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Signerer denne. Jeg bor også rett innenfor bygrensen, stortrives og er overhodet ikke interessert i å flytte en mil eller to vekk fra sentrum.

Hvis du bor rett innenfor bygrensen er det gjerne ikke i sentrum?
Jeg er oppvokst helt på grensen til Akershus, og veldig mange derfra har valgt å krysse grensen fra Oslo og ut, det er snakk om gangavstand eller 2-10 min med bil. Nærheten til disse stedene er like stor som til sentrum av Oslo når man bruker en halvtime med t-bane inn. Så derfor tror jeg det er sånn for mange.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-06-07, 23:19   #74
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er et hovedstadsdyr, og man får ikke flyttet meg så mye som ti minutter unna Oslo. :deltar: Tilgangen på god kaffe latte er helt klart avgjørende for valg av bosted.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 23:35   #75
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg flytter snart fra Oslo indre øst helt ut til bygrensen. T-banens endestasjon. Det er med blandete følelser. Vi har hele vårt nettverk her vi bor nå.
Jeg kommer til å savne Kafelivet. Sukk.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 23:38   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det så feil å synes at tilgang på god kaffe latte er viktig? :melder meg inn i den gjengen:

Gammel 20-06-07, 23:41   #77
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det virkelig er kaffe som gjør at folk bor i Oslo så skjønner jeg jo godt hvorfor jeg aldri har vurdert å bo der.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 23:43   #78
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Er det så feil å synes at tilgang på god kaffe latte er viktig? :melder meg inn i den gjengen:

Nei, det er jo faktisk viktig, lyspunktet for meg er om morgenen er cappucinoen… den kjøper jeg i kaffebaren på jobb eller i Vika. Men jeg får god cappuccino her jeg bor også, det er ikke en umulighet utenfor Oslo. Det er faktisk to gode kaffesteder, i tillegg til noen helt greie.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 20-06-07, 23:46   #79
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Men jeg får god cappuccino her jeg bor også, det er ikke en umulighet utenfor Oslo.

Bare at jeg blir sett rart på hver gang jeg ber om at latten min lages på lettmelk hvis jeg beveger meg ut av byen.

Jeg vet forøvrig at jeg høres ekstremt shallow ut nå. Den viktigste grunnen til at vi ikke flytter ut av byen er at vi har store deler av slekta boende i en radius på 500 meter unna, og gode barnevakter skal man ikke flytte fra.

Gammel 20-06-07, 23:55   #80
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Bare at jeg blir sett rart på hver gang jeg ber om at latten min lages på lettmelk hvis jeg beveger meg ut av byen.

Jeg vet forøvrig at jeg høres ekstremt shallow ut nå. Den viktigste grunnen til at vi ikke flytter ut av byen er at vi har store deler av slekta boende i en radius på 500 meter unna, og gode barnevakter skal man ikke flytte fra.

det spørs vel hvor du er, jeg lurer litt på om folk blander småbyer med små tettsteder i denne tråden? Sikkert ikke like lett å finne en kaffebar midt i et rekkehusområde på Skjetten eller i et villaområde på Oppegård. Vi har Stockfleth og en italiensk kaferestaurant i tilknytning til kinoen som har god kaffe og som ikke er ukjent med lettmelk, og det finnes jo flere steder på og utenfor storsenteret, dog av varierende kvalitet.
Den viktigste grunnen din skjønner jeg veldig godt.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57.