Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Oslo/storby for enhver pris?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-07, 18:53   #101
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo/storby for enhver pris?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hvis du bor rett innenfor bygrensen er det gjerne ikke i sentrum?

Det er ikke i sentrum nei, men det er allikevel ganske sentralt vil jeg si. Det er vel 4-5 km fra Majorstuen. Det er kanskje feil å si at det er rett innenfor bygrensen, for det er noen km dit også. Jeg kommer meg ganske kjapt til de fleste steder i Oslo, har gåavstand til to t-banelinjer og det går to busslinjer forbi her.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 19:00   #102
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Gode løsninger kan man finne overalt.

Vel, problemer også. Du vet ingenting om hva disse foreldrene har gjort og ikke gjort. Du vet ingenting om hvilke forutsetninger og grunner de har til å bo der de bor. Du vet ingenting om hvor de jobber og hvor langt de evt. måtte pendle hvis de flyttet. Derfor syns jeg rett og slett det blir tåpelig å presentere noe man selv ser på som en løsning, når man ikke har det minste peiling på om det i det hele tatt er mulig i dette tilfellet.

En lettere løsning på et evt. sosialiseringsproblem er å ta med barnet i åpne barnehager slik at det faktisk får lekt med andre barn, selv om det ikke er i barnehage.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 21:24   #103
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vel, problemer også. Du vet ingenting om hva disse foreldrene har gjort og ikke gjort. Du vet ingenting om hvilke forutsetninger og grunner de har til å bo der de bor. Du vet ingenting om hvor de jobber og hvor langt de evt. måtte pendle hvis de flyttet. Derfor syns jeg rett og slett det blir tåpelig å presentere noe man selv ser på som en løsning, når man ikke har det minste peiling på om det i det hele tatt er mulig i dette tilfellet.

En lettere løsning på et evt. sosialiseringsproblem er å ta med barnet i åpne barnehager slik at det faktisk får lekt med andre barn, selv om det ikke er i barnehage.

Det spiller ingen rolle. Vi blir ikke enige eller har i alle fall svært ulike synspunkter på dette ,og det er greit. Med en god del flytting på baken så vet jeg at det stort sett er flere løsninger enn problemer, alt etter hvordan man ser det, og hvor man villig man er til å takle problemene med gode løsninger, eller om man bare ser problemer og ja til nei, og nei til alt.

Og hva gjelder åpen barnehage er jeg helt enig!

Gammel 21-06-07, 23:31   #104
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må rett og slett starte egen kaffe-bar i Sør-Spania, Safran!! Jeg melder meg som ferie-vikar!

You're hired! Gode kaker og god kaffe er et must i et godt kosthold.

Gammel 21-06-07, 23:44   #105
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er helt i sør, og har bestilt sånn kaffe på mist tjue steder. Alltid samme resultat. Og ingen skjønner engelsk, og ingen skjønner at jeg vil ha dobbel espresso. Og det er ikke mulig å få kaffen med i papp. Stønn. Jeg vil hjem.

Jeg har alltid fått kaffe og varm melk blandet sammen i en kopp / et glass da jeg har bestilt cafè con leche. Aldri kaffe og melk hver for seg. Men har de ikke pappkrus altså? Jeg skal stadig vekk ha "cafè con leche para llavar" eller noe sånt da jeg er på feire, og som regel har det gått bra.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 23:54   #106
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tulla vår har fått plass i en nyoppstartet barnehage (åpnet i mai). Siden den er ny, ble det sendt ut tilbud til alle som ble trukket ut siden ingen hadde søkt på den. De har nå problemer med å få fylt opp plassene fordi folk takker nei (siden de ikke har den som en av sine 7 prioriteter) - jeg er mildt sagt sjokkert.

Bor i en bydel i Oslo med over 200 barn på venteliste.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 00:09   #107
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg har alltid fått kaffe og varm melk blandet sammen i en kopp / et glass da jeg har bestilt cafè con leche. Aldri kaffe og melk hver for seg. Men har de ikke pappkrus altså? Jeg skal stadig vekk ha "cafè con leche para llavar" eller noe sånt da jeg er på feire, og som regel har det gått bra.

Jeg så noen som gikk og bar på pappkrus med kaffe på Cortes Inglés her om dagen, og forsøkte meg med å få en dobbel espresso. Det var da jeg endte opp med to kopper kaffe i plastkrus.

Gammel 22-06-07, 08:37   #108
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi bor ved Lillestrøm, og bruker ti minutter med tog til sentrum. Vi trives godt, og har bestemt oss for å fortsette å bo her også i fremtiden. Skulle vi mot formodning flytte en dag så blir det likevel nærmere Oslo, og ikke enda lenger ut på landet.

Vi kunne ikke bodd langt utenfor Oslo, rett og slett. Til det er kulturtilbudene i Oslo for viktig for oss alle. Vi er ofte på museum, på restaurant, på utstillinger osv, og uansett hvordan man snur og vender på det så er det mest av slikt i Oslo. Dessuten synes vi at det er viktig med mange tilbud for barn, og der er Oslo helt klart best. Det at barna har masse å velge mellom betyr mer for oss enn f.eks. at det er tryggere for dem på landet. I mange småbyer rundt omkring kan barna velge mellom fotball, håndball og korps hvis de skal finne på noe i bygda. Det har jeg ikke lyst på for mine barn. I Oslo har de et reelt valg over fritidsaktiviteter, i mye større grad enn mange andre steder. (Ja, jeg vet at noen småbyer sikkert har et bra utvalg av aktiviteter, men mange har dessverre ikke det).

Når det gjelder barnehagedekning så er det ikke rosenrødt her utenfor Oslo heller.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 09:19   #109
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ettersom folk i min nærmeste familie for øyeblikket søker bolig utenfor Oslo, så tok de ringerunden, og ja, det er mye lettere utenfor Oslo. Det er ikke til å komme fra.

Det må være ringerunden som gjorde at vi fikk barnehageplass utenfor Oslo først fra barnet har blitt 2,5 år. Kjempelett.

Gammel 22-06-07, 09:37   #110
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Tulla vår har fått plass i en nyoppstartet barnehage (åpnet i mai). Siden den er ny, ble det sendt ut tilbud til alle som ble trukket ut siden ingen hadde søkt på den. De har nå problemer med å få fylt opp plassene fordi folk takker nei (siden de ikke har den som en av sine 7 prioriteter) - jeg er mildt sagt sjokkert.

Ja, og dette tror jeg faktisk er ganske vanlig - barnehagen er ikke blant de 7 nærmeste så da går det ikke liksom. Da har man virkelig ingenting å klage over.

Til tross for at jeg mener at man ikke kan forvente å flytte ut fra byen for å få barnehageplass, synes jeg det er et viktig punkt at alt ansvaret kan man ikke plassere hos andre. Jeg er helt enig med Elin i at foreldrene i artikkelen virker noe "survete" og dersom de virkelig mener at barna får så store sosiale problemer som de skisserer burde de vel kunnet funnet en løsning. Det finnes blant annet flere parker i nærmiljøet med ledige plasser.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 09:43   #111
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Føler at det store bildet med lav barnehagedekning ikke er helt reelt lenger. For er det først full dekning når alle har fått oppfylt første prioritet på lista eller når man har fått plass i bydelene man sokner til?

Gammel 22-06-07, 09:47   #112
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Føler at det store bildet med lav barnehagedekning ikke er helt reelt lenger. For er det først full dekning når alle har fått oppfylt første prioritet på lista eller når man har fått plass i bydelene man sokner til?

Full dekning er vel definert som at det gis et tilbud (ikke nødvendigvis førsteprioritet) til alle barn det er søkt plass til innen søknadsfristen og som har fylt 1 år innen utgangen av august?

Gammel 22-06-07, 09:47   #113
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Man får kaffe med varm melk. hermetisk melk.

Jeg ba om te med melk i Guatemala en gang. Og det var det jeg fikk. Altså en te pose dyppet i kokt melk. Det var litt eh... mektig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 09:48   #114
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

en te pose

:dypt sjokkert over seg selv:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 09:53   #115
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånt skjønner jeg bare ikke. Jeg hadde takket ja til plass nesten uansett hvor i bydelen jeg hadde fått. Men ikke uansett hvor i byen, det må jeg innrømme.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 15:33   #116
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

:dypt sjokkert over seg selv:

Gammel 22-06-07, 20:58   #117
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Full dekning er vel definert som at det gis et tilbud (ikke nødvendigvis førsteprioritet) til alle barn det er søkt plass til innen søknadsfristen og som har fylt 1 år innen utgangen av august?

Ja, ikke sant - og da syns jeg argumenter som at 20 min gåtur blir for langt unna er helt hull i huet - da kan man ikke klage etterpå.

Gammel 22-06-07, 21:10   #118
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Mandino: HVOR? Send gjerne prikk. Her jeg bor vet jeg om en barnehage som åpnet i mai ca, og som skulle få plukke fra trekningslistene. Hvis det er den som er her, så må jeg ringe bydelen på mandag!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.