Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-16, 19:51   #201
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg trodde det var en slags allmenn norm, at vi ønsker et sekulært samfunn, er det ikke det? Jeg har i alle fall inntrykk av det.

Eg trudde vi ønska eit samfunn med friheit til å velje kva religion eller livssyn ein ønsker. Det er i alle fall slik eg tolker "religionsfrihet".

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 20:06   #202
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg trudde vi ønska eit samfunn med friheit til å velje kva religion eller livssyn ein ønsker. Det er i alle fall slik eg tolker "religionsfrihet".

Det er ingen motsetning mellom sekulært samfunn og religionsfrihet. Religionsfrihet betyr ikke at religion skal gjennomsyre alle arenaer i samfunnet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 20:23   #203
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja!

Et rendyrket sekulært samfunn er ikke et fritt samfunn.
Om mennesker ikke gis rom for å være seg selv i det offentlige rom så nærmer vi oss en type sekulært samfunn som minner om forfølgelsene i tidligere kommuniststater.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 20:28   #204
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde det var en slags allmenn norm, at vi ønsker et sekulært samfunn, er det ikke det? Jeg har i alle fall inntrykk av det.

Et rendyrket sekulært samfunn har ikke plass til sånne som meg, så om det er det dere ønsker så får dere kicke meg ut.

Gammel 24-08-16, 20:38   #205
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Her er forresten et bedre bilde av hva damen hadde på seg. En tunika, et hodetørkle og tights. Det er reinspikka rasisme og trakassering å be henne kle av seg, altså.

Slik kunne jeg og vært kledd på en god dag. Dama som ble tvunget til å kle av seg, i sekularismens navn, ble utsatt for reinspikka hets, i mine øyne.

Jeg syns det er helt hårreisende hva som skjedde i Frankrike nå, og jeg mener dette er mer med på å grave skyttergravene dypere enn med på å skape en, sårt tiltrengt, konstruktiv debatt om kvinnesyn, likestilling, kvinneundertrykkende plagg, religionsfrihet, kjønnsforskjeller og menneskeverd. (Etc, etc.)

Gammel 24-08-16, 21:20   #206
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja!

Et rendyrket sekulært samfunn er ikke et fritt samfunn.
Om mennesker ikke gis rom for å være seg selv i det offentlige rom så nærmer vi oss en type sekulært samfunn som minner om forfølgelsene i tidligere kommuniststater.

Jeg mener jo ikke at vi ikke skal ha religionsfrihet. Men hva innebærer det? Det er de grensene der som er interessante. Skal man f eks kunne få ha religiøse symboler sammen med uniform? Er det religionsfrihet? Eller hvordan definerer man religionsfrihet?

Jeg både kunne, og har vært sånn som damen i Frankrike. Jeg brukte stilons og bukse på stranda i sommer

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 21:26   #207
Guava

Guava sin avatar

Standard

Man kan fint ha religionsfrihet og samtidig ha et uniformsreglement i Forsvaret som ikke inneholder symboler. Da tenker jeg at det selvsagt også skal dekkes til tattiser av ulike slag.

Om man nektes å bære smykke med symbol eller må dekke symboltattis om man oppholder seg på offentlig sted så har man ikke religionsfrihet/livssynsfrihet.

Gammel 24-08-16, 21:30   #208
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Enig i det!
Hva med å kreve å bruke burkini i svømmehaller? Jeg synes fortsatt vi kan ha religionsfrihet, og kreve at svømmeundervisningen på skolen skal foregå i badedrakt/shorts f eks.

Og nå kommer vi kanskje til utgangspunktet, har vi religionsfrihet når fotballaget krever at alle skal selge lodd. Hvis det skulle være det avissaken koker ned til.

Gammel 24-08-16, 21:36   #209
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det som er litt sprøtt i denne debatten om burkini, hijab osv osv er at man mener her i vesten skal folk få gå med hva de vil og være trygge.
Hvorfor er det da slik at i rettssaker i forbindelse med voldtekter er det et tema hva kvinnen hadde på seg når hun ble voldtatt?
Er vi da så mye bedre?
I saker hvor et barn på 12 år ble voldtatt ble det også satt spørsmålstegn ved hva hun hadde på seg. (Det er noen år siden nå, får håpe det er slutt på det nå)

Gammel 24-08-16, 21:45   #210
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Mams, du har rett at vi også har problemer i forhold til dette, men er ikke det mer et argument for å forby ærbare kleskoder i form av hårtildekking og kroppstildekking?

Gammel 24-08-16, 21:50   #211
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor kan man ikke gå i heldekkende badedrakt i svømmeundervisning?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 21:54   #212
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor kan man ikke gå i heldekkende badedrakt i svømmeundervisning?

Det er noe med klorbruken som blir høyere. Man vil at man skal være mest mulig nyvasket og ren før man går i bassenget, og ha på heldekkende tøy tror jeg ikke er gunstig i så måte.

Gammel 24-08-16, 21:56   #213
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge man dusjer først er det vel ikke store forskjellen.

Gammel 24-08-16, 21:59   #214
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det som er litt sprøtt i denne debatten om burkini, hijab osv osv er at man mener her i vesten skal folk få gå med hva de vil og være trygge.
Hvorfor er det da slik at i rettssaker i forbindelse med voldtekter er det et tema hva kvinnen hadde på seg når hun ble voldtatt?
Er vi da så mye bedre?
I saker hvor et barn på 12 år ble voldtatt ble det også satt spørsmålstegn ved hva hun hadde på seg. (Det er noen år siden nå, får håpe det er slutt på det nå)

Mye bedre enn land der de voldtatte blir steinet, pisket og gruppevoldtatt som straff. ihvertfall.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 21:59   #215
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg har ikke undersøkt enda, så det kan være. Kan prøve å finne ut.

Gammel 24-08-16, 22:01   #216
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er helt ok å for eksempel ha hygieneregler hvor en del klær kan utgå i en svømmehall.
Å ha regel mot burkini, men tillate andre heldekkende drakter blir veldig feil.
Da er det vi som nekter som fyller burkinien med symbolinnhold og bidrar til at klesplagget får en rolle som ikke samfunnet er tjent med at det får.

At skoler har regler for klær er ok, men det kan ikke handle om ett bestemt klesdesign.

Gammel 24-08-16, 22:01   #217
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er ingen motsetning mellom sekulært samfunn og religionsfrihet. Religionsfrihet betyr ikke at religion skal gjennomsyre alle arenaer i samfunnet.

Slik eg forstår begrepa er det ganske stor forskjell. Eit sekulært samfunn er eit samfunn utan rom for religion i offentleg rom, i ytterste konsekvens. Sekularisme som ideologi er antireligiøs. Og argumenter av typen "å dra religionskortet" eller at religion skal vere ein privatsak og ikkje synleg i den offentlege sfære, høyrer til her.

Religionsfrihet handler om retten til å utøve religion.

Sitat:

Religionsfrihet, rett til personlig trosfrihet og til å utøve den religion man bekjenner seg til. I FNs menneskerettighetserklæring av 10. desember 1948 er retten til religionsfrihet angitt som «frihet til enten alene eller sammen med andre, offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro i lære, gjerning, utøving og etterleving» (art. 18). Først de moderne statsforfatninger etter den franske revolusjon har i prinsippet sikret full religionsfrihet.

(SNL)

Det er eit stort sprang mellom retten til at den einskilde vel kva religion han eller ho vil utøve og blir respektert for det, og at religion skal gjennomsyre alle arenaer av samfunnet.

Ein kan ikkje hevde at ein er positiv til religionsfrihet og samtidig meine at religion ikkje skal synast i samfunnet. Dersom ein har den siste meininga, er ein ikkje positiv til religionsfrihet.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 22:04   #218
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har ikke undersøkt enda, så det kan være. Kan prøve å finne ut.

På svømmekursene til sønnen min har flere av instruktørene hatt våtdrakt siden de er så lenge i vannet. Det har i allefall ikke blitt presentert som noe problem i de tre svømmehallene i Oslo vi har frekventert. Og jeg tror ikke burkinibruken kommer til å fly i taket, akkurat.

Gammel 24-08-16, 22:06   #219
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne tenke meg å bo i et sekulært samfunn.
Da ville jeg vært villig (obviuosly ) til å gi slipp på skolegudstjenesten også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-16, 22:14   #220
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg kunne tenke meg å bo i et sekulært samfunn.
Da ville jeg vært villig (obviuosly ) til å gi slipp på skolegudstjenesten også.

Du kan prøve Nord Korea!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.