Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overreagerer jeg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 14:38   #1
Tove
XXX

Tove sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Overreagerer jeg?

Tuva er hos pappa og jeg skulle i barnehagen for å hente alle klærne hennes, for de skulle ha rundvask der. Da jeg kom dit så jeg det hang 2 store sirkusplakater på skuret i barnehagen. Jeg kjente jeg ble litt lettere irritert, for jeg mener det ikke er lov å henge opp slike plakater i barnehagen, hvertfall burde det ikke være lov. Det burde hvertfall klargjøres med barnehagen, før de eventuelt begynner å henge opp plakater der. Dette blir for meg reklame rettet mot barn, som henges opp der det stort sett er bare barn...

Jeg sa fra til personalet i barnehagen, og er spent på om de henger der i morgen....men kanskje jeg ikke burde hengt meg noe opp i dette?

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 14:42   #2
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overreagerer jeg?

Jeg skjønner at du reagerer. Her var barnehagen på besøk hos sirkuset samme dag som det skulle være forestilling. Ikke lett for en nesten femåring å skjønne at han ikke skal få dra på sirkus om kvelden når barnehagen hadde vist fram hele sirkusstasen om dagen.

Sist redigert av Kaija : 25-06-07 kl 14:47.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 15:38   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det hadde jeg ikke reagert på og hadde vurdert det på lik linje med andre tilbud, det er jeg som bestemmer og ikke ungene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 16:04   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt usikker på hva du egentlig reagerer på.

Er det at barna utsettes for reklame? Eller at du misliker sirkus? Eller at plakatene var festet på "privat eiendom" uten tillatelse?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 16:53   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg ville heller ikkje satt pris på reklame for sirkus i barnehagen. Både fordi eg ikkje likar sirkus og fordi eg ikkje likar reklame i barnehage.

Gammel 25-06-07, 16:58   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg hadde ikkje likt det. Først og fremst på grunn av at eg ikkje likar at det vert reklamert for kommersielle "varer" på barnehage/skule o.l.
...og bittelitt fordi eg synes sirkus er ein uting som eg ikkje ønskar at lille A skal ha eit glamorøst syn på.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 17:30   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke sagt noe til personalet. Jeg ville ha spart på kruttet til jeg trengte det en annen gang ("Velg dine kamper"-taktikk)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 18:22   #8
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg hadde ikkje likt det. Først og fremst på grunn av at eg ikkje likar at det vert reklamert for kommersielle "varer" på barnehage/skule o.l.
...og bittelitt fordi eg synes sirkus er ein uting som eg ikkje ønskar at lille A skal ha eit glamorøst syn på.

Signerer denne.

Gammel 25-06-07, 21:58   #9
julimor
Elsker sommeren!

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Stavanger
julimor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg hadde ikke likt at plakatene hang i bhg.

julimor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:08   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De hang opp sirkudplakater i barnehagen vår, men så gikk de da også på barnehagenforestillingen noen dager etterpå. Da synes jeg det var greit nok.

Jeg liker ikke sirkus, så jeg er veldig glad for at barnehagen tok henne med.

Gammel 26-06-07, 19:05   #11
Taran
Fullverdig medlem

Taran har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hadde jeg ikke brydd meg noe om.

Taran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 22:06   #12
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke likt det.
For det første fordi sirkusreklamer er utpregede reklameplakater. De tilbudene som har blitt formidlet gjennom barnehagen vår tidligere har vært diskret informasjon om et teaterstykke, idrettskole etc. Det er noe vi foreldre har merket oss, ikke noe barna har notert seg.
For det andre hadde jeg reagert fordi jeg sjøl synes sirkus er en uting. Dyr lider, og det vil jeg ikke være med å støtte. Det har tydeligvis vært mye snakk om sirkus i Lillemors barnehage for tida. Blant barna, antar jeg, og det er jo forståelig. Lillemor har flere ganger snakket om sirkus hjemme, men jeg har etter beste evne forsøkt å forklare at vi ikke går på sirkus fordi ..., men at vi istedet kan dra på en bondegård og se på dyr.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 20:37   #13
senil
Nybegynner

senil har et hav av muligheter foran seg
Standard

synes på ingen måte det er rett av foreldre å nekte barna sine å gå på sirkus. er ikke mer plaging av dyr der enn andre steder heller mindre.. er faktisk morsomt for barna å få dra. å bodegårder skjer det misshandlig av dyr. de som driver slik med dyr har ett annets syn på de. synes synd på de barna som ikke får gå vist de har lyst. er det penger som er problemet kunne jeg ha forstått, er vel ikke rett å påtrykke sine barn egen tro.. er jeg rasist dytter jeg ikke det på mine barn. er jeg ateist lar jeg enda barna få ta valget selv.

senil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 20:41   #14
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jepp.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 20:54   #15
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av senil, her.

synes på ingen måte det er rett av foreldre å nekte barna sine å gå på sirkus. er ikke mer plaging av dyr der enn andre steder heller mindre.. er faktisk morsomt for barna å få dra. å bodegårder skjer det misshandlig av dyr. de som driver slik med dyr har ett annets syn på de. synes synd på de barna som ikke får gå vist de har lyst. er det penger som er problemet kunne jeg ha forstått, er vel ikke rett å påtrykke sine barn egen tro.. er jeg rasist dytter jeg ikke det på mine barn. er jeg ateist lar jeg enda barna få ta valget selv.

Som forelder anser jeg det som min oppgave å oppmuntre mitt barn til å bli reflektert i forhold til omgivelsene rundt seg. Det gjør jeg blant annet ved å forklare hvorfor vi ikke går på sirkus, hvorfor vi kjøper økologiske egg og ved å presisere at hvor vi kommer fra og hvordan vi ser ut er uvesentlig. En fireåring greier ikke å klekke ut dette på egen hånd. Vi er rollemodeller for våre barn. Jeg tror verken det er ønskelig eller mulig å være fullstendig verdinøytral i oppveksten. Og jeg må være redelig nok å tilstå at jeg ikke har ambisjoner om å ikke påvirke hennes verdivalg. Er det ikke naturlig at vi som foreldre til en viss grad ønsker det?
Kristne foreldre viderefører den kristne tro til sine barn. Er man opptatt av miljøvern, dyrevern eller internasjonal solidaritet, så er det i mine øyne naturlig at man ønsker å formidle dette til sine barn.

Jeg er fullstendig klar over at det foregår dyremishandling også på bondegårder, men det foregår ikke systematisk. Det foregår trolig hos noen, men ikke hos alle. Dessuten er det heldigvis mer fokus på dyrevelferd i dag enn for noen år tilbake.
Dyrene tvinges ikke til å gjøre alskens tøvete dansenummer eller hva_har_du for å fornøye barn. Dyrene blir heller ikke transportert X antall dager årlig i trange vogner.
Så sånn forblir det hos oss. Ikke sirkus. Skulle det dukke opp rasistiske uttalelser blir det slått hardt ned på. Og tenk, jeg kommer til og med til å fortsette å synge Internasjonalen for min kjære datter.

Sist redigert av Fadese : 27-06-07 kl 23:26.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 23:11   #16
Nuta
tittel -en, titler

Nuta sin avatar

Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Det hadde jeg nok ikke reagert på.

Nuta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 10:53   #17
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av senil, her.

Oi.
De holdningene du har påvirker barna dine. Bevisst eller ubevisst.

Jeg er veldig skeptisk til sirkus med dyr, på samme bakgrunn som Fadese. Nå har ikke lillemann spurt om å gå på sirkus enda, men vi gjør mye annet morsomt sammen.

Skal jeg si at de som ikke tar med barna i teater er dårlige foreldre fordi de nekter barna gode kulturopplevelser?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 10:54   #18
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Til HI:
Vet ikke om jeg ville blitt kjempesint og brukt alt kruttet. Men jeg ville også reagert på sirkusplakater i barnehagen - og nok kommentert det til en av de ansatte jeg føler jeg kjenner godt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 10:57   #19
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke reagert på dette...

Gammel 28-06-07, 11:22   #20
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan gikk det Tove?
I vår barnehage henger de ikke opp noe sånt, bevisst - ser liksom ikke for meg at din styrer godtar sånne plakater heller...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.