Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-16, 10:28   #81
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Jeg hadde vært veldig positiv til å dele opp i grupper av og til. Da kunne de rolige barna få leke i gymsalen uten å bli løpt ned, og de med uro i kroppen kunne få prøvd hobbyaktiviteter uten å få klager fra de andre hele tiden. (Satt litt på spissen). Men å dele opp basert på kjønn..

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 10:42   #82
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Helt enig i at ette er fullstenig bak mål, men samtidig er det ikke til å komme unna at dette er ikke noe fra gamle dager. Mange barn oppdras i dag mye mer kjønnssteriotypt enn på 70-80-tallet.

Jeg har aldri møtt så mange små prinsesser som i dagens barnehager og skoler. Problemet ligger ikke bare hos SFO her...

Sist redigert av Blåbær : 01-09-16 kl 10:51.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 10:50   #83
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Helt enig i at ette er fullstenig bak mål, men samtidig er det ikke til å komme unna at dette er ikke noe fra gammle dager. Barn oppdras i Norge i dag mye mer kjønnssteriotypt enn på 70-80-tallet. Jeg har aldri møtt så mange små prinsesser som i dagens barnehagen og skoler. Problemet ligger ikke bare hos SFO her...

Det er helt sant og veldig kjipt synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 10:52   #84
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

De kunne jo bare kalt det "actiongruppe" og "roliggruppe".

Denne er et fint lite skråblikk. Helt på sin plass å ta saken helt ut.

Ja, ikke sant. Hvor vanskelig kan det være. : oppgitt:

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 11:06   #85
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig i at ette er fullstenig bak mål, men samtidig er det ikke til å komme unna at dette er ikke noe fra gamle dager. Mange barn oppdras i dag mye mer kjønnssteriotypt enn på 70-80-tallet.

Jeg har aldri møtt så mange små prinsesser som i dagens barnehager og skoler. Problemet ligger ikke bare hos SFO her...

Helt klart. Ser man på bilder av meg og mine jevnaldrende før/på barneskolen, på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet er det ikke mye skille mellom gutter og jenter når det gjelder klær og hårsveiser (med unntak av pynte-anledninger). Både gutter og jenter hadde klær i rødt, blått, gult og grønt. Rosa og pastell hadde ikke blitt moderne enda. Selv tradisjonelle "jenteleker" var mye mindre dollete og rosa enn i dag. Jeg og mine søstre hadde hhv rød, oransje og grønn dukkevogn, uten blonder og dill, de var i skai, og små kopier av de store barnevognene som var på moten da. Vi hadde lekestrykjern, lekevaskemaskin og andre lekevarianter av diverse husholdningsapparat, og ingen av dem var rosa, eller kom i rosa innpakning, for å signalisere at dette er leker for jenter, slik de gjør nå. De var laget som kopier av de ekte utgavene. Utstyr som ski, akebrett, bøtter og spader, baller og den slags var totalt kjønnsnøytrale.

Lurer på hvorfor det har blitt slik som det er nå, at man har noe så kopete som gutte- og jenteakebrett.

Sist redigert av My : 01-09-16 kl 11:15.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 11:13   #86
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var så utrolig oppgitt mange ganger i barnehagen. Jentene ble hele tiden møtt med "Så fiiiin du er!!!", jo mer de hadde dollet og overdrevet jo fiiiiiiinere var de. De starter så utrolig tidlig å gi jentene positiv feedback på utseende at jeg blir helt opprørt. Jeg prøvde å ta det opp en gang, men de forstod det ikke. "Det må vel være lov å si at noen er fin!?!" Jeg ga opp og var sjeleglad den dagen vi var ferdige med barnehagen. SFO var et håpløst kapittel, ren oppbevaring og null innhold.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 11:16   #87
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jentene skal bli prinsesser og guttene superhelter. Vi godtar det de aller fleste av oss.

Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de ikke har lagt opp til kjønnsinndelte aktiviteter i eget hjem? Jentekvelder og guttebursdager?

Gammel 01-09-16, 11:26   #88
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentene skal bli prinsesser og guttene superhelter. Vi godtar det de aller fleste av oss.

Hvor mange kan med hånden på hjertet si at de ikke har lagt opp til kjønnsinndelte aktiviteter i eget hjem? Jentekvelder og guttebursdager?

Det tror jeg faktisk at jeg kan. Eldstejenta har alltid lekt like mye med gutter som med jenter, og har aldri hatt noen venninnegjeng bestående av kun jenter. Hun ville aldri gått med på å ha jentebursdag.

De to yngste er gutt-/jentetvillinger, og har alltid ønsket å ha felles opplegg, når det gjelder bursdager og andre tilstelninger. De har også venner på tvers av kjønn, som det uansett ville vært naturlig å invitere. Så vi har aldri hatt bursdager kun for det ene kjønnet. Det samme med halloweenfeiring, cupfinalefest og andre fotballkampvisninger på storskjerm i kjellerstua, som vi har nå og da, pepperkakebaking og juleverksted og hva vi nå har hatt av aktiviteter opp igjennom.

Kan faktisk ikke huske en eneste gang at vi har lagt opp til kjønnsinndelte aktiviteter, når jeg tenker etter.

Gammel 01-09-16, 11:34   #89
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Men du er enig i at det jevnt over foregår mye av kjønnsinndelt aktivitet ikke sant?
Jeg har selv mine svin på skogen, selv om jeg prøver å være bevisst på dette.

Jeg prøver i minst mulig grad å kommentere utseende til egne barn, og de i barnehagen. Jeg vil ikke ha fine og snille jenter, tøffe og kule gutter. Jeg vil at barna skal få være den de er. Men jeg kjemper i motvind føler jeg!

Gammel 01-09-16, 11:58   #90
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke vi har vært spesielt "guttete" på hjemmebane. Vi har hatt dukke, dukkevogn, de liker begge å perle, vi laget sånne strikk-armbånd, de fleste bursdagene har vært med både gutter og jenter invitert og vi inviterer hele klassen til førjulskos og bollefest på fastelavn. Eldste har hatt et par bursdager med bare gutter invitert, men sett bort i fra det tror jeg aldri vi har lagt opp til noe utelukkende guttete.

Gammel 01-09-16, 12:01   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er veldig bevisst ikke hverken "guttete" eller "jentete" på hjemmebane, og jeg er superduperbevisst på dette på jobb også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 12:06   #92
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det sånn at kjønnsdelingssyndere bør melde seg her nå?

I alle skolebursdager har vi invitert alle jentene i klassen i jentas bursdag, og alle guttene i klassen i guttens bursdag. Nå har det i tillegg vært noen andre venner til stede, slik at det ikke har vært enkjønnede arrangementer, men jeg skammer meg virkelig ikke over at jeg ikke gidder å invitere 24 elever pluss venner fra fotballen, nabolaget etc. Det er et spørsmål om plass og energi.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 12:06   #93
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Lurer på hvorfor det har blitt slik som det er nå, at man har noe så kopete som gutte- og jenteakebrett.

Fordi folk har råd til det vil jeg tro. Når jeg var lita var det lite aktuelt å få nytt utstyr stadig vekk og vi måtte arve ski, akebrett og sykler. Nå har folk så god råd og så mye plass at de fleste kan kjøpe i både rosa og blått dersom de har barn av begge kjønn. Og det er ikke alltid så lett å finne noe nøytralt dersom jenta ikke er glad i hodeskaller.

Nå er ikke jeg så redd for rosa eller blått, syns det er verre med de tingene vi gjør ubevisst. Syns denne var ganske interresant når det gjelder det https://tv.nrk.no/serie/schrodingers...-09-2013#t=56s
Og derfor syns jeg disse inndelingene er verre enn rosa akebrett, fordi den forteller oss om ganske trange rammer for hva jenter og gutter er forventet å like.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 12:08   #94
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

I alle skolebursdager har vi invitert alle jentene i klassen i jentas bursdag, og alle guttene i klassen i guttens bursdag. Nå har det i tillegg vært noen andre venner til stede, slik at det ikke har vært enkjønnede arrangementer, men jeg skammer meg virkelig ikke over at jeg ikke gidder å invitere 24 elever pluss venner fra fotballen, nabolaget etc. Det er et spørsmål om plass og energi.

Problemet er vel ikke nødvendigvis at man inviterer eller arrangerer for samme kjønn, men hvilke aktiviteter man legger opp til i guttebursdagen vs jentebursdagen. Det er jo det som er med på å underbygge forskjellene, og legge føringer for hva gutter og jenter "skal" like.

Gammel 01-09-16, 12:09   #95
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste hva gutteklubben fikk gjøre, og det var blant annet å bruke PC, lage vaffler ++. Hadde vært SÅ sur om jeg som barn ble avspist med håndarbeid mens gutta fikk gjøre det som var moro.....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 12:10   #96
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Det var nok mer ment som ett retorisk spørsmål.

Gammel 01-09-16, 12:10   #97
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Problemet er vel ikke nødvendigvis at man inviterer eller arrangerer for samme kjønn, men hvilke aktiviteter man legger opp til i guttebursdagen vs jentebursdagen. Det er jo det som er med på å underbygge forskjellene, og legge føringer for hva gutter og jenter "skal" like.

Ja, det har vært identiske aktiviteter, praktisk talt. Betyr det at jeg er renvasket?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 12:11   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns ikke det er her man skal legge inn giret, først og fremst. Jeg syns det er viktigere at allmenne aktiviteter er åpne for begge kjønn, uten forventninger om det ene eller det andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 12:20   #99
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Mens jeg mener det er enda viktigere at vi er bevisste på hvem som er barnas rollemodeller slik at de faktisk har ett reelt valg også. Ikke bare i teorien, men i praksis. For mange barn i dag tørr ikke stå opp mot prinsesse og superhelt-kjøret. Det er så ufattelig synlig i dag, selv om det nok alltid har vært der.

Gammel 01-09-16, 12:22   #100
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Standard

Jeg mener heller ikke at det er her man skal legge inn giret Tallulah. Jeg prøver bare å få frem at problemstillingen er mer kompleks, og at vi alle har en vei å gå her.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.