|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg hadde vært veldig positiv til å dele opp i grupper av og til. Da kunne de rolige barna få leke i gymsalen uten å bli løpt ned, og de med uro i kroppen kunne få prøvd hobbyaktiviteter uten å få klager fra de andre hele tiden. (Satt litt på spissen). Men å dele opp basert på kjønn.. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Tankefull
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimHelt enig i at ette er fullstenig bak mål, men samtidig er det ikke til å komme unna at dette er ikke noe fra gamle dager. Mange barn oppdras i dag mye mer kjønnssteriotypt enn på 70-80-tallet.
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 01-09-16 kl 10:51. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Det er helt sant og veldig kjipt synes jeg. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Helt klart. Ser man på bilder av meg og mine jevnaldrende før/på barneskolen, på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet er det ikke mye skille mellom gutter og jenter når det gjelder klær og hårsveiser (med unntak av pynte-anledninger). Både gutter og jenter hadde klær i rødt, blått, gult og grønt. Rosa og pastell hadde ikke blitt moderne enda. Selv tradisjonelle "jenteleker" var mye mindre dollete og rosa enn i dag. Jeg og mine søstre hadde hhv rød, oransje og grønn dukkevogn, uten blonder og dill, de var i skai, og små kopier av de store barnevognene som var på moten da. Vi hadde lekestrykjern, lekevaskemaskin og andre lekevarianter av diverse husholdningsapparat, og ingen av dem var rosa, eller kom i rosa innpakning, for å signalisere at dette er leker for jenter, slik de gjør nå. De var laget som kopier av de ekte utgavene. Utstyr som ski, akebrett, bøtter og spader, baller og den slags var totalt kjønnsnøytrale.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-09-16 kl 11:15. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg var så utrolig oppgitt mange ganger i barnehagen. Jentene ble hele tiden møtt med "Så fiiiin du er!!!", jo mer de hadde dollet og overdrevet jo fiiiiiiinere var de. De starter så utrolig tidlig å gi jentene positiv feedback på utseende at jeg blir helt opprørt. Jeg prøvde å ta det opp en gang, men de forstod det ikke. "Det må vel være lov å si at noen er fin!?!" Jeg ga opp og var sjeleglad den dagen vi var ferdige med barnehagen. SFO var et håpløst kapittel, ren oppbevaring og null innhold. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Tankefull
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJentene skal bli prinsesser og guttene superhelter. Vi godtar det de aller fleste av oss.
|
|
|
#88 |
|
Semiaktiv
Det tror jeg faktisk at jeg kan. Eldstejenta har alltid lekt like mye med gutter som med jenter, og har aldri hatt noen venninnegjeng bestående av kun jenter. Hun ville aldri gått med på å ha jentebursdag.
|
|
|
#89 |
|
Tankefull
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimMen du er enig i at det jevnt over foregår mye av kjønnsinndelt aktivitet ikke sant?
|
|
|
#90 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg synes ikke vi har vært spesielt "guttete" på hjemmebane. Vi har hatt dukke, dukkevogn, de liker begge å perle, vi laget sånne strikk-armbånd, de fleste bursdagene har vært med både gutter og jenter invitert og vi inviterer hele klassen til førjulskos og bollefest på fastelavn. Eldste har hatt et par bursdager med bare gutter invitert, men sett bort i fra det tror jeg aldri vi har lagt opp til noe utelukkende guttete.
|
|
|
|
#92 |
|
intro
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimEr det sånn at kjønnsdelingssyndere bør melde seg her nå?
|
|
|
|
#93 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Fordi folk har råd til det vil jeg tro. Når jeg var lita var det lite aktuelt å få nytt utstyr stadig vekk og vi måtte arve ski, akebrett og sykler. Nå har folk så god råd og så mye plass at de fleste kan kjøpe i både rosa og blått dersom de har barn av begge kjønn. Og det er ikke alltid så lett å finne noe nøytralt dersom jenta ikke er glad i hodeskaller. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
Semiaktiv
Problemet er vel ikke nødvendigvis at man inviterer eller arrangerer for samme kjønn, men hvilke aktiviteter man legger opp til i guttebursdagen vs jentebursdagen. Det er jo det som er med på å underbygge forskjellene, og legge føringer for hva gutter og jenter "skal" like.
|
|
|
#95 |
|
Pauset
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg leste hva gutteklubben fikk gjøre, og det var blant annet å bruke PC, lage vaffler ++. Hadde vært SÅ sur om jeg som barn ble avspist med håndarbeid mens gutta fikk gjøre det som var moro..... |
|
|
|
|
|
#97 |
|
intro
|
Ja, det har vært identiske aktiviteter, praktisk talt. Betyr det at jeg er renvasket?
|
|
|
|
#98 |
|
Glamorøs
|
Nei, jeg syns ikke det er her man skal legge inn giret, først og fremst. Jeg syns det er viktigere at allmenne aktiviteter er åpne for begge kjønn, uten forventninger om det ene eller det andre.
|
|
|
#99 |
|
Tankefull
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimMens jeg mener det er enda viktigere at vi er bevisste på hvem som er barnas rollemodeller slik at de faktisk har ett reelt valg også. Ikke bare i teorien, men i praksis. For mange barn i dag tørr ikke stå opp mot prinsesse og superhelt-kjøret. Det er så ufattelig synlig i dag, selv om det nok alltid har vært der.
|
|
|
#100 |
|
Tankefull
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg mener heller ikke at det er her man skal legge inn giret Tallulah. Jeg prøver bare å få frem at problemstillingen er mer kompleks, og at vi alle har en vei å gå her.
|
![]() |
|
|