Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-16, 17:39   #101
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg skjønner altså bare ikke hvordan noe så stappteit kan bli gjennomført. At EN person har en stappteit idé - okei. Men at det faktisk blir godkjent og gjennomført og at det ikke fører til umiddelbar demo utenfor skolen, lissom?

Ja, det tenkte jeg på også. Jeg er ikke forundret over at noen kom med ideen, men at ingen andre har reagert?
Og så er de veldig passive på kritikken synes jeg
Det er jo bare å lage grupper, kalle de ut i fra hva de gjør i gruppene, og la barna melde seg på.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 18:01   #102
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er så tullete at jeg trodde det var en spøk først. Jeg fatter ikke at en gjeng med SFO-ansatte kan ha tenkt at dette var en kjempegod idé.

Gjør du ikke? Jeg har ingen vansker med å skjønne at en gjeng med SFO-ansatte synes dette er en god idé. I beste fall har de en toåring yrkesfagutdannelse, i verste fall ingen utdannelse. Ikke at man trenger å være domm av den grunn, men min erfaring er at refleksjoner rundt likestilling og kjønnsroller sikkert ikke er det de snakker mest om rundt lunsjbordet, og tydeligvis heller ikke på planleggingsmøtene.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 19:01   #103
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Gjør du ikke? Jeg har ingen vansker med å skjønne at en gjeng med SFO-ansatte synes dette er en god idé. I beste fall har de en toåring yrkesfagutdannelse, i verste fall ingen utdannelse. Ikke at man trenger å være domm av den grunn, men min erfaring er at refleksjoner rundt likestilling og kjønnsroller sikkert ikke er det de snakker mest om rundt lunsjbordet, og tydeligvis heller ikke på planleggingsmøtene.

... i tillegg til at de ikke har vært med nok runder til å forutse hvilke reaksjoner det vil få.

Gammel 01-09-16, 19:10   #104
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg leste saken, savnet jeg et øyeblikk NM. Da hadde det vært en mye mer, eh, variert diskusjon om dette temaet. :rosastøvler:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 20:11   #105
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Da jeg leste saken, savnet jeg et øyeblikk NM. Da hadde det vært en mye mer, eh, variert diskusjon om dette temaet. :rosastøvler:

La nå jenter være jenter og gutter være gutter Man kan ikke slåss mot genetikk og natur, vettu. En hver som vet litt om evolusjon, vet jo at hangen til å gå på spa og til å like kule biler er nedarvet fra steinalderen, og det et ikke noe sånne mannehatende feminister bare kan komme her og late som ikke er sant, liksom.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 21:06   #106
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nice try, pøbelsara.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 21:08   #107
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Joda, men om den fp'ske raljeringen om hvor dumme folk flest er er noe mer skarpsindig enn NM-diskusjonene kan man jo strides om.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 21:52   #108
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, for min del blir jeg blidere av raljeringer over det idiotiske i å presse unger inn i åletrange kjønnsroller, enn "la nå gutter være gutter og jenter være jenter og det ER forskjell på kjønn og min jente har ALLTID foretrukket rosa helt uten påvirkning fra andre"-argumentasjon, men hver sin smak, så klart.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 22:05   #109
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Joda, men om den fp'ske raljeringen om hvor dumme folk flest er er noe mer skarpsindig enn NM-diskusjonene kan man jo strides om.

Jeg følte meg litt truffet nå, og vil presisere at jeg ikke mener at folk er Domme fordi de er ufaglærte og jobber på SFO, men at jeg mener at det er hårreisende på systemnivå at det stilles få krav til hva innholdet i SFO skal være.

De ufaglærte assistentene i barnehagen vår er verdt sin vekt i gull , men de arbeider også et sted der det arbeides seriøst med kvalitet i barnehagen og kompetanseheving og refleksjon i alle ledd. Den typen tanker later til å være totalt fraværende i SFO, og de måles heller ikke på det, ser det ut til.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 22:12   #110
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spm trengs er en grundig evaluering av SFO, med tanke alt fra kvalitet, personaltetthet, kompetansenivået til de ansatte til areal, timepris (antall timer per år delt på årskost) og sikkert mye mer også. Dette burde føre til noen lovbestemte retningslinjer for kvaliteten på SFO-tilbudet. Rett og slett.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 22:49   #111
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har barn på en Trondheimsskole med jenteklubb og gutteklubb, og jeg er i hovedsak positiv til opplegget. Nå skal det sies at jente- og gutteopplegget på vår SFO ikke er riktig så kleint som det som vises i HI. Det er mer type: uke 1, jentene spiller bowling mens guttene baker. Uke 3, guttene spiller bowling mens jentene baker. Det er dog ikke helt likt program for jentene og guttene: i starten av hvert semester får elevene være med å bestemme hva jentegruppa og guttegruppa skal gjøre, og det påvirker til en viss grad programmet noe, men ikke så ekstremt som i HI.

Jeg var veldig skeptisk da jeg først hørte om opplegget. Og jeg kjenner flere foreldre på skolen som er delt, eller direkte negativ, i synet på klubbopplegget. Og for en del år tilbake var programmet langt mer kjønnsdelt enn det er nå. Jeg syns absolutt ikke det er ok at jentene og guttene kjører helt ulike, og "stereotype" valg, men selve kjønnsdelingen plager meg ikke så mye som jeg først ville trodd.

For det første er det jente- og gutteklubb én dag, hver annen uke. Resten av tiden er barna sammen. Min erfaring er at mange jenter utfolder seg bedre når de er sammen med bare jenter. Ofte er det slik at guttene tar styringen, mens jentene enten passivt observerer eller gjør støtteoppgaver for guttene. Særlig gjelder dette når man skal gjøre ting som tradisjonelt har vært "gutteting". (Det er godt mulig det motsatte er tilfelle i håndarbeid og matlaging.) Jeg tror det er godt for mange jenter å ha en liten arena der de automatisk tar ledelsen.

Men først og fremst har jeg blitt mer positiv til opplegget fordi begge jentene mine genuint har satt pris på det og hatt stor glede av klubbopplegget på SFO.

Det er for øvrig en svært god SFO, der langt de fleste elevene går til de er ferdig med fjerdetrinn, fordi de syns det er morsomt å være der, fordi det er gode aktiviteter hver eneste dag og fordi det er der alle vennene deres er. Utdanningsnivået på de fast ansatte er forøvrig upåklagelig og inkluderer folk med både bachelor og mastergrad.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-16, 23:07   #112
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Teofelia: Hva gjør de med de jentene som er født i guttekropp, eller guttene som er født i jentekropp? Eller de som ikke helt har funnet ut av identiteten sin ennå?

Gammel 01-09-16, 23:31   #113
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Teofelia: Hva gjør de med de jentene som er født i guttekropp, eller guttene som er født i jentekropp? Eller de som ikke helt har funnet ut av identiteten sin ennå?

Tja. Min egen jente er jo en sånn, i stor grad, men hun liker nå å være sammen med jenter likevel. Det er altså snakk om to timer, hver andre uke, og det er helt frivillig om man vil være med på klubb eller gjøre noe annet. Min yngste har stått over flere ganger, når det har vært aktiviteter som ikke har appellert til henne, og da finnes det alternative aktiviteter de kan gjøre.

Jeg ser godt at man kan ha prinsippielle innvendinger mot opplegget, men i praksis er det et tilbud som langt de fleste barna setter pris på og som veldig få har problemer med.

Gammel 01-09-16, 23:34   #114
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Eller mente du bokstavlig? Hva gjør de med åtte- og niåringene av translegning? Det har jeg ingen aning om, men hvis det finnes noen slike på skolen, så har jeg grunn til å tro at de blir godt ivaretatt.

Gammel 01-09-16, 23:40   #115
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Eller mente du bokstavlig? Hva gjør de med åtte- og niåringene av translegning? Det har jeg ingen aning om, men hvis det finnes noen slike på skolen, så har jeg grunn til å tro at de blir godt ivaretatt.

Mente det bokstavlig, ja. Ser ikke helt hvordan de har tenkt å løse det hvis ungen selv er i grublefase, og foreldrene nekter ungen å være den han/hun er. da må et slikt opplegg være helvete.

Må da være mye bedre at pedagogene lager en gruppe gul og en gruppe grønn, og sette sammen de ungene som har godt av å være sammen.

Gammel 01-09-16, 23:51   #116
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Er det et helvete å delta på et frivillig opplegg, to timer annenhver uke, med medelever av "feil kjønn"?

Jeg hadde vært helt enig hvis det hadde vært snakk om jente- og gutteskole, eller noe som var obligatorisk, men det å kjønnsdele elever i så begrenset omfang syns jeg virkelig ikke er et problem. Jeg kan jo nevne at SFO også har en teatergruppe, bakegruppe, formingsgruppe og to band, for å nevne noe. Alt sammen helt fritt for kjønnsdeling.

Gammel 01-09-16, 23:58   #117
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn på personnivå kan jeg forstå at mange jenter kan synes det er behagelig/nyttig å ha egne arenaer der ikke høylytte gutter tar styringen. Men jeg tenker uvegerlig på de guttene som synes det er slitsomt eller ubehagelig med de høylytte guttene som tar styringen. Det er en hel del gutter som ikke trives så godt med sånt, og som mest sannsynlig vil trives enda mindre i en ren guttegruppe. I alle fall dersom det definerte poenget med å ha en ren guttegruppe er at de høyrøstede guttene skal få mer lov til å "være gutter", altså bråke og dominere enda mer enn de gjør til vanlig.

(Det blir litt som en tidligere kollega av meg, som protesterte på argumentasjonen for å ha definerte herre- og dametoaletter på jobben. Argumentasjonen som ble brukt, var nemlig at det ble så grisete på herretoalettet, og det likte ikke damene, så de ville ha sitt eget. Han ble ganske sur, og lurte på hvorfor han, som ikke pleide å grise, skulle være nødt til å bruke det grisete toalettet bare fordi det var (andre) menn som griset der.)

Gammel 01-09-16, 23:59   #118
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg skjønner at det du beskriver er en liten del av tilbudet, Teo. Det var en refleksjon som gikk ut over ditt eksempel, med utgangspunkt i poenget om at jenter kan føle seg tryggere på en arena uten gutter.

Gammel 02-09-16, 00:01   #119
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Mente det bokstavlig, ja. Ser ikke helt hvordan de har tenkt å løse det hvis ungen selv er i grublefase, og foreldrene nekter ungen å være den han/hun er. da må et slikt opplegg være helvete.

Det synes jeg kanskje blir en litt vel søkt problemstilling, som jeg tenker de finner en løsning på om det en gang skulle bli aktuelt. Det er vel ikke det største problemet her, i mitt hode.

Gammel 02-09-16, 00:11   #120
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg ser at det kan være en utfordring for en del av guttene. Jeg har vel, sant og si, bare sett problemstillingen fra et jenteperspektiv, og der ser jeg i grunnen flere fordeler enn ulemper. I alle fall så lenge de klarer å holde seg unna en deling i "jenteaktiviteter" og "gutteaktiviteter", slik det er illustrert i HI.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.