Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-16, 21:03   #41
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Jeg klarer ikke helt forstå at det er så stor forskjell på å ha med seg mobilen inn i et klasserom enn en annen jobb der man bruker sin "private" mobil. Uhell kan skje på jobb hvor som helst, og som lærer så kan man vel legge mobilen i en veske eller sekk eller skuff når man ikke skal taste inn koden for innlogging i fraværssystemet? Det skal vel sikkert ikke brukes "hele tiden" og med litt flaks så er man innlogget for hele dagen når man først har logget seg inn?

Men PS: jeg hadde ikke innført en slik to-faktor innlogging med mobil for lærere, da hadde jeg heller sørget for at de brukte bank-id. Blir en ekstra faktor jeg ikke helt ser behovet for, gitt. Jeg jobber jo i samme bransje og vi har kun brukernavn og passord på fraværssystemet, og mener det er god nok sikkerhet.

Gammel 29-10-16, 21:11   #42
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er ikkje lærar, men vi har også 2-faktor pålogging til sikre servere på jobb der eg treng mobil for å motta pinkode. Kunne aldri falt meg inn å kreve at jobben skal betale for telefonen min av den grunn. Telefon har eg jo uansett og eg betaler ingenting for å motta meldingane.

Gammel 29-10-16, 22:50   #43
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kontaktlærerne hos oss får tilbud om en helt enkel jobbmobil, ikke noen fancy sak, og det fungerer godt. Dersom man krever bruk av mobil i klasserom, tenker jeg alle bør få tilbud om en slik.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 23:19   #44
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Eg er ikkje lærar, men vi har også 2-faktor pålogging til sikre servere på jobb der eg treng mobil for å motta pinkode. Kunne aldri falt meg inn å kreve at jobben skal betale for telefonen min av den grunn. Telefon har eg jo uansett og eg betaler ingenting for å motta meldingane.

Dette handler, for meg, ikke om at jobben skal dekke telefonen, men at de dekker skade hvis den blir påført i klasserommet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-16, 23:24   #45
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Hos oss har ledelsen tilbud om jobbtelefon. Jeg har valgt å takke nei, og bruker derfor min private. Men, det er mitt valg. Lærerne er ikke pålagt å bruke egen telefon på skolen, og vi vil i løpet av det neste året gå over til mobilløsning på telefonsystemet vårt. Tanken er da at alle lærere får en jobbtelefon som kun skal benyttes på jobb og skal ligge igjen ved dagens slutt. Disse telefonene vil da være av en relativt rimelig type da hovedbruken vil være telefonkontakt med foresatte og smser.

Det høres ut som en veldig ryddig løsning. Jeg har også (selvsagt) hatt mobil med i klasserommet ved mange anledninger, men da har det vært mitt valg - mitt ansvar.

Opprinnelig lagt inn av Magica

Jeg klarer ikke helt forstå at det er så stor forskjell på å ha med seg mobilen inn i et klasserom enn en annen jobb der man bruker sin "private" mobil. Uhell kan skje på jobb hvor som helst, og som lærer så kan man vel legge mobilen i en veske eller sekk eller skuff når man ikke skal taste inn koden for innlogging i fraværssystemet? Det skal vel sikkert ikke brukes "hele tiden" og med litt flaks så er man innlogget for hele dagen når man først har logget seg inn?

Men PS: jeg hadde ikke innført en slik to-faktor innlogging med mobil for lærere, da hadde jeg heller sørget for at de brukte bank-id. Blir en ekstra faktor jeg ikke helt ser behovet for, gitt. Jeg jobber jo i samme bransje og vi har kun brukernavn og passord på fraværssystemet, og mener det er god nok sikkerhet.

Hva mener du med "private" - i hermetegn?

Gammel 29-10-16, 23:32   #46
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det høres ut som en veldig ryddig løsning. Jeg har også (selvsagt) hatt mobil med i klasserommet ved mange anledninger, men da har det vært mitt valg - mitt ansvar.

Hva mener du med "private" - i hermetegn?

Jeg mente vel egentlig private, uten hermetegn... men at man får en subsidiering gjør jo at jobben gir litt tilbake for at man bruker sin mobil i jobbsammenheng. Men det koster jo ikke noe å motta en melding egentlig.

Jeg forstår ikke helt den store risikoen jeg.

Gammel 30-10-16, 00:25   #47
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er jo virkelig interessant at dere forventes å ha, og betale for, egen smarttelefon når dette nå er et av arbeidsverktøyene deres.

Helt enig. De kan ikke forvente dette.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 00:27   #48
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Syns dere det er urimelig å bruke mobilen for å motta en sms/kode?? Det syns ikke jeg.

Gammel 30-10-16, 00:29   #49
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Syns dere det er urimelig å bruke mobilen for å motta en sms/kode?? Det syns ikke jeg.

Jeg synes ikke at det er urimelig å motta sms/kode, jeg synes det er urimelig at jeg bærer alt erstatningsansvaret hvis en av elevene ødelegger mobilen min.

Gammel 30-10-16, 00:32   #50
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Da jeg jobba i barnehage fikk jeg dekket skade på briller som skjedde i arbeidstida. Kan hende det ligger noe slikt under mobil også.

Gammel 30-10-16, 00:44   #51
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Når det er tofaktor pålogging så hjelper det jo veldig lite å få en jobbtelefon, fordi bank-id på mobil er knyttet til ditt telefonnummer ikke til jobbtelefonnummeret. Så i praksis må du jo ha med privattelefon eller bankbrikke i klasserommet.

Kommunen er helt sikkert selvassurandør, så det er lite trolig at de vil erstatte telefonen din, men du kan jo sjekke med eget forsikringsselskap, der er det jo mange reiseforsikringer som gjelder i det du går ut av døren til du kommer hjem. Eller sjekke om det er en sånn "idioti" forsikring som du kan tegne på mobilen for å slippe sånne kjipe ekstrautgifter.

Jeg er i prinsippet helt enig i at dette burde skolen løse for dere som jobber der.

Gammel 30-10-16, 00:47   #52
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dette er noe man MÅ kunne motta ofte, for å kunne utføre jobben sin, så ja. Det er slik det fungerer på de fleste arbeidsplasser i andre bransjer.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 00:49   #53
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke jeg heller.

Jeg synes ikke at det er urimelig å motta sms/kode, jeg synes det er urimelig at jeg bærer alt erstatningsansvaret hvis en av elevene ødelegger mobilen min.

Min første tanke er :"Men så pass på den da!" Men jeg ser at den kan være litt kvass.
Jeg er også lærer, og det hender jobben min krever at jeg må ha mobilen med meg i klasserommet. Jeg bruker den i de tilfellene til det jeg må, og legger den i veska/sekken/kateterskuffen/lomma/BHen. (Ja, jeg vet(!) ang BH og mobil, jmf tidligere FP-tråd.)
Mulig jeg er vrang, men jeg ser ikke problemet. Og mulig jeg er godt vant, men om en elev hadde ødelagt mobilen min tror jeg ikke det hadde blitt et problem ang. Erstatning.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 00:53   #54
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har noen kjipe Nokiamobiler som vi bruker i klasserommene, det er helt greit. Men jeg ville ikke likt å ha med min private iPhone i klasserommet. Å sammenlikne å ha med seg en privat mobil på et arbeidssted med voksne folk, og det ha det samme med barn er litt rart synes jeg. Det skal ikke mer enn et øyeblikks uoppmerksomhet før feks en ungdom kan ta mobilen, ødelegge den eller noe sånt. I våres hadde jeg med meg iPhonen inn i klasserommet, jeg husker ikke helt hvorfor nå. Plutselig skjedde det noe i klasserommet som gjorde at jeg ikke hadde oversikt over den et øyeblikk. Da var det to av gutta som brukte den til å ta masse bilder av seg selv. Uskyldig moro, men det kunne fort vært noen som kastet den i gulvet eller noe sånt. Det var selvsagt min feil at jeg tok den med, og jeg har ikke tatt den med siden for å si det sånn.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 01:03   #55
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det finnes jo tofaktor som hverken er knyttet til BankID eller mobil, det bruker vi på jobb. En liten brikke. Måtte jo vært en enklere løsning, i det minste. Men en bør kunne gi enkel jobbmobil til tofaktorpålogging som er uavhengig av BankID, jeg tenker det er ryddigst.

Gammel 30-10-16, 01:06   #56
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Min første tanke er :"Men så pass på den da!" Men jeg ser at den kan være litt kvass.
Jeg er også lærer, og det hender jobben min krever at jeg må ha mobilen med meg i klasserommet. Jeg bruker den i de tilfellene til det jeg må, og legger den i veska/sekken/kateterskuffen/lomma/BHen. (Ja, jeg vet(!) ang BH og mobil, jmf tidligere FP-tråd.)
Mulig jeg er vrang, men jeg ser ikke problemet. Og mulig jeg er godt vant, men om en elev hadde ødelagt mobilen min tror jeg ikke det hadde blitt et problem ang. Erstatning.

Jeg er også litt vrang, for for meg handler dette om prinsippet. Flott for deg at du er godt vant, men jeg stilte spørsmålet til skoleledelsen, og derfor har jeg svart på hvitt at det hadde blitt et problem angående erstatning. Skolen erstatter kroner null fordi det er snakk om privat utstyr.

Gammel 30-10-16, 09:51   #57
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjønner godt at du reagerer, jeg hadde også forventet at de erstattet telefonen dersom den ble ødelagt. Jeg vil jo tro at det er relativt sjeldent at det oppstår skade på telefoner i en slik situasjon, så skoleledelsen hadde antakeligvis fått mye velvilje for et lite antall kroner om de forpliktet seg til å dekke slike skader.

Gammel 30-10-16, 11:03   #58
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Hvis det innebærer at du må ha egen mobil med på jobb, så ja. Det er faktisk ikke alle lærere som har det. Jeg har det, men merket hvor vanskelig det ble da mobilen min var ute av drift et par dager.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 12:18   #59
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en selvfølge at arbeidsgiver sørger for at man har det utstyret man trenger for å kunne gjøre jobben sin. Eller at man kompenseres for å bruke eget utstyr. Og at det er en selvfølge at arbeidsgiver erstatter privat utstyr som ødelegges når man bruker det i jobb.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-16, 12:56   #60
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Ja. Klart jeg har det. *kverulant* De forsikrer av prinsipp ikke ansattes egne eiendeler.

Det var det jeg spurte om, altså erstatte i tilfelle skade, men svaret var at de ikke forsikrer private eiendeler, av prinsipp.

Hvilke prinsipper?

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Når det er tofaktor pålogging så hjelper det jo veldig lite å få en jobbtelefon, fordi bank-id på mobil er knyttet til ditt telefonnummer ikke til jobbtelefonnummeret. Så i praksis må du jo ha med privattelefon eller bankbrikke i klasserommet.

Dette stemmer vel ikke helt? En del tofaktor pålogging er knyttet opp mot nummeret, og ikke bank-ID. Og bank-ID kan lastes ned som app? Men kanskje du mener spesielt for It's learning?

Darth: Hva skjer om telefonen blir ødelagt, og du ikke har telefon på noen dager/ikke har råd til ny - og dermed ikke får gjort deler av jobbe din? Hva skjer da? Kanskje helt hypotetisk, men forventes det at man skal kjøpe en ny telefon på strak arm?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.