Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Verdens feteste syvåring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-07, 13:16   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens feteste syvåring

Selvsagt, jeg mener ikke (og det tror jeg ikke du trodde heller, egentlig) at alt skal skje på ungenes premisser, det er jo vi som er de voksne. Det jeg har problemer med å forstå, er at man skal nekte ungene å leke på enkelte steder bare fordi man selv ikke liker de stedene, at ei mor som har fobi mot karuseller skal nekte ungene å gå på tivoli, om du skjønner. Folk må gjerne nekte ungene sine å leke på ballrommet til Ikea altså, men jeg skjønner ikke helt tankegangen (om barnet virkelig ønsker å være der).

Gammel 28-06-07, 13:22   #42
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, vi er enige. Finnes det noen tråder jeg ikke har fått avsporet og kverulert litt i idag tro? :går og leter:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 13:24   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 28-06-07, 14:26   #44
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvorfor lar man ikke barna sine leke på ballrommet på Ikea hvis de har lyst?

Jeg oppriktig lurer.

Ja det lurer jeg på også.

For oss har imidlertid problemstillingen vært motsatt. Barna vil ikke være der, men vi foreldre prøver å overtale dem for å slippe å ha dem hengende etter oss småklagende på handleturen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 14:28   #45
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Men for å sporet tilbake til tema: Jeg syns det er tragisk å la barn bli så overvektige. Men jeg syns også det er ganske tragisk å lage det til allmenn forlystelse på internett. Det minner litt for mye om utstilling av "raringer" på sirkus.

Gammel 28-06-07, 14:45   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men for å sporet tilbake til tema: Jeg syns det er tragisk å la barn bli så overvektige. Men jeg syns også det er ganske tragisk å lage det til allmenn forlystelse på internett. Det minner litt for mye om utstilling av "raringer" på sirkus.

Jeg så ikke på dette som et innslag til allmenn forlystelse, men heller som skrekk og advarsel.

Det satt i hvert fall en støkk i meg, og fikk meg til å kjenne på at jeg må ta kostholdet til mitt eget barn alvorlig. Derav den dårlige samvittigheten for at vi var på McDonalds i går. Så lenge det går lang tid mellom hver gang, men jeg kan jo tenke på dette innslaget neste gang vi vurderer McDonalds, og så kan det hende at vi finner på noe litt sunnere.

Gammel 28-06-07, 14:59   #47
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men jeg kan jo tenke på dette innslaget neste gang vi vurderer McDonalds, og så kan det hende at vi finner på noe litt sunnere.

Eh, jeg kommer ikke til å slutte å gå på mækkern selv om jeg har sett videoen og lest om dette. Våre sporadiske turer til mækkern kan da umulig sammenlignes med et sykelig kosthold som blir opprettholdt av en uvitende/resignert/syk mor. Det finnes tross alt en mellomting mellom dette kostholdet og økologisk grønnsakmiddag syv dager i uka.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 15:01   #48
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eh, jeg kommer ikke til å slutte å gå på mækkern selv om jeg har sett videoen og lest om dette. Våre sporadiske turer til mækkern kan da umulig sammenlignes med et sykelig kosthold som blir opprettholdt av en uvitende/resignert/syk mor. Det finnes tross alt en mellomting mellom dette kostholdet og økologisk grønnsakmiddag syv dager i uka.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 15:06   #49
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg sier ikke at jeg kommer til å kutte ut McDonalds helt etter et slikt innslag (jeg har da sett "Supersize me").

Men den får meg nok en gang til å tenke på at kosthold er viktig. Særlig siden verken jeg eller mannen er av den spinkle typen.

Jeg synes i hvert fall ikke at innslaget utelukkende var av typen "Nei, se på henne så feit hun er". Det var et innlegg i en kostholdsdebatt om hvor feil det faktisk kan gå.

Gammel 28-06-07, 15:18   #50
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var et innlegg i en kostholdsdebatt om hvor feil det faktisk kan gå.

Nja, jeg vet ikke helt. Jeg synes det er feil å trekke denne historien inn i en kostholdsdebatt, nettopp fordi den er så ekstrem og også fordi den i utgangspunktet handler om en sykdom som ikke blir behandlet, men derimot forverret av feil "medisinering". Jeg har ikke lest noe sted at jenta har en sykdom, men når man spiser slike mengder mat i en så ung alder og kommer opp i en så abnorm kroppsvekt, så kan jeg ikke anta annet enn at apetittsenteret må være ødelagt. For å sette det kraftig på spissen, så ville det være det samme så å vise bilder av en utslitt kreftpasient og si at "ja, så sliten blir man hvis man bare ligger i senga hele dagen og ikke rører på seg".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 15:21   #51
bina
Ustabil

Standard

Jeg så ikke på dette som et innslag til allmenn forlystelse, men heller som skrekk og advarsel.

Det satt i hvert fall en støkk i meg, og fikk meg til å kjenne på at jeg må ta kostholdet til mitt eget barn alvorlig. Derav den dårlige samvittigheten for at vi var på McDonalds i går. Så lenge det går lang tid mellom hver gang, men jeg kan jo tenke på dette innslaget neste gang vi vurderer McDonalds, og så kan det hende at vi finner på noe litt sunnere.

Jeg er ikke enig. Jeg ville oppfattet det mer som en advarsel eller en påminnelse om viktigheten av kosthold hvis barnet hadde veid 60 kilo, og ikke 220. For denne saken handler ikke om kosthold i betydningen velge sunt fremfor usunt. Denne saken handler om å overspise så til de grader, med mors hjelp.

Jeg blir påmint kosthold når jeg ser min nevø på 8 år. Jeg aner ikke hva gutten veier, men han er omtrent dobbelt så bred som alle jevnaldrende på omtrent samme høyde. Og der handler det om popcorn som mellommåltid, store mengder med desserter flere ganger i uka, og kaker og godis som premiering for alt mellom himmel og jord. Da blir jeg påmint om at man skal være forsiktig med alle de tingene man glemmer. Foreldrene syns de lever så sunt - og ser ikke en gang at gutten er kraftig overvektig. De understreker at sjokopålegg kun spises på lørdager, og at de har grønnsaker til middag hver dag. Men de glemmer popcornet, isen, kakene og sjokoladen som gutten småspiser av nesten hele dagen I TILLEGG TIL de sunne måltidene.

Men tilfellet med den stakkars jenta på 7 år blir presentert som "verdens feteste syvåring" og vekker en blanding av nysgjerrighet og avsky hos de fleste. Da blir det litt som skjeggete damer og dverger på sirkus. "Se på henne".

Gammel 28-06-07, 15:23   #52
bina
Ustabil

Standard

Nja, jeg vet ikke helt. Jeg synes det er feil å trekke denne historien inn i en kostholdsdebatt, nettopp fordi den er så ekstrem og også fordi den i utgangspunktet handler om en sykdom som ikke blir behandlet, men derimot forverret av feil "medisinering". Jeg har ikke lest noe sted at jenta har en sykdom, men når man spiser slike mengder mat i en så ung alder og kommer opp i en så abnorm kroppsvekt, så kan jeg ikke anta annet enn at apetittsenteret må være ødelagt. For å sette det kraftig på spissen, så ville det være det samme så å vise bilder av en utslitt kreftpasient og si at "ja, så sliten blir man hvis man bare ligger i senga hele dagen og ikke rører på seg".

Enig. Om det foreligger sykdom er selvsagt umulig å si, men her er det mye som er og har vært galt over lang tid. Moren har servert loff, potetgull, cola og pommes frites til ungen, i enorme mengder. Og barnet har åpenbart utviklet en spiseforstyrrelse.

Gammel 28-06-07, 15:29   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns også dette er et så ekstremt tilfelle og så langt ute, at jeg kan ikke se at det har noe som helst med meg eller ungenes forhold til mat/junkfood å gjøre.

Jeg er ikke glad i McDonalds, men med tynne unger som ellers spiser sunt, får jeg ikke dårlig samvittighet om de spiser noe der en gang f.eks. hver tredje måned. Det tror jeg har null betydning for både helse og vekt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 15:50   #54
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor lar man ikke barna sine leke på ballrommet på Ikea hvis de har lyst?

Jeg har egentlig ikke en sånn veldig god grunn, det er vel en litt sammensatt greie og det er ikke akkurat en av mine viktigste prinsipper. Men når vi er på handletur har je enten barna med og legger opp etter det, eller så drar jeg på kvelden når barna er i seng. Så er det det med hygiene ( http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2291000.html ) og at jeg rett og slett ikke aner hvem som passer på barna i den perioden...

Men bare så det er sagt, jeg har ingen problemer med at andre gjør det...

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 16:14   #55
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Jeg har egentlig ikke en sånn veldig god grunn, det er vel en litt sammensatt greie og det er ikke akkurat en av mine viktigste prinsipper. Men når vi er på handletur har je enten barna med og legger opp etter det, eller så drar jeg på kvelden når barna er i seng. Så er det det med hygiene ( http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2291000.html ) og at jeg rett og slett ikke aner hvem som passer på barna i den perioden...

Samme her. Det er mest det siste, altså at jeg ikke føler meg helt trygg på passingen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 16:43   #56
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet her må jo være at jenta har en sykdom som ødelegger apetittsenteret i hjernen.

Og at moren er stokk dum!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 17:06   #57
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Det er utrolig trist. Stakkars jente. Hun klarte ikke å gå en gang jo.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 20:24   #58
Left
Passiv

Standard

Mulig hun har Prader Willy-syndrom? Da har de ingen begrensninger, og er alltid sultne.
Men denne jenta må ha fått VELDIG mye mat siden hun var bitteliten antakelig - for å opparbeide seg et slikt magemål tar litt tid. Ikke en diger fullvoksen mann hadde klart å få i seg alt det hun spiste.
Barnemishandling rett og slett, hverken mer eller mindre. Bra at noen har tatt tak i det.

Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 20:37   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Jeg skjønner deg godt. Men man kan se det litt an. Her på Ikea er barna lukket inn i ballrommet (men de kan rope på de ansatte) med hver sin nummerert vest på seg. Dessuten er alle ungene over 3 år og da kan de fleste prate og gi uttrykk for hvordan de trives der inne. Min jente har det som plommen i egget der, og de ansatte ringer oss med en gang det trengs.

Hygienen er nok ikke verre enn i en barnehage, så der gidder jeg virkelig ikke å være hysterisk.

Gammel 28-06-07, 22:21   #60
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Tenk å la ungen sin vokse opp på slik mat og KUN slik mat!! De er sjokkerende. For en dum!!!! mor/far.. herregud. godt noen har tatt tak i det og at hun er på bedringens vei. stakkars "liten"...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:29.