Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikkes det alkohol på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Drikkes det alkohol på julaften?
Nei 51 22,47%
Ja, de fleste tar seg et glass eller to 123 54,19%
Ja, men jeg og/eller min bedre halvdel gjør det ikke 38 16,74%
Annet (spesifiser gjerne) 10 4,41%
Julebrus, juleøl, julemust og brokkoli 5 2,20%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-16, 23:04   #101
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikkes det alkohol på julaften?

Et par glass øl eller vin på hver. Og litt akevitt til de som liker.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 23:16   #102
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har drukket Roma Ingefærøl - den var utrolig god og kommer nok til å inngå i tradisjonsdrikken min. (Den er alkoholfri da).

Sist redigert av Fløyel : 25-12-16 kl 00:06.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 23:25   #103
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Vi drikker lite men har øl, vin og akevitt fremme. Det er nok jeg som drikker mest, kanskje 2 glass rødvin gjennom hele kvelden.
Vi blir 15 til bords og regner med at det holder med en flaske rødvin og 5 øl. Det tåler ungene å se. Aldri vært noe fyll hos oss.
Det går mest julebrus og cola hos oss.

Her ble det åpnet 3 juleøl. 3 drakk et lite glass akevitt og jeg holder fortsatt på med rødvinsglass nr. 2.

Gammel 24-12-16, 23:30   #104
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Fasiten her ble ett glass rødvin hver på mannen og meg til middag i 18-tida, og en baileys til kaffen etter gaveåpning kl 21. Resten av vinflaska deler vi nå, med kiddsa i seng/på rommene sine.

Gammel 24-12-16, 23:38   #105
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi delte en øl til maten, med hver vår akevitt til. Nå er ungene i seng, så nå koser vi oss med en øl og en cognaq.
Relativt måteholdent her altså.

Gammel 24-12-16, 23:43   #106
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Fasiten her ble at ingen drakk alkohol.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 23:52   #107
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fasiten her ble at jeg sannelig drakk alkohol likevel. En flaske svensk rabarbracider med 2,25 prosent alkohol.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 00:09   #108
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

4 akevitt, 1 glass øl og 1/2 glass prosecco.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 00:12   #109
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drakk som vanlig ingenting. Mannen har vel tatt seg et par glass øl og litt akevitt. Nå tar han en kaffe og konjakk.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 00:18   #110
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss ble det ikke servert noe med alkohol i. Julebrus og alkoholfritt øl til maten. Mannen hadde tatt frem en juleøl nå så jeg.

Gammel 25-12-16, 00:19   #111
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Fasit her ble en flaske vin delt på tre personer til middag, og faren min drakk 1,5 juleøl. Mannen min, faren min og stemor tok en cognac hver etter gaveåpning. Mindre enn jeg hadde trodd faktisk men ingen som savnet noe.

Gammel 25-12-16, 00:34   #112
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, men jeg gjør det ikke.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 00:35   #113
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fasit her:
Jeg: Farris og en akevitt til maten, to små glass vin i løpet av kvelden. (Grunnen til at jeg skriver at de var små er at vi drakk vin i gamle arveglass, som sikkert ikke er rødvinsglass. De rommer ca 1,5 dl.)
Mannen: En juleøl og en akevitt til maten. Nyter en glassflaske juleøl nå.
Svigermor: Et glass rødvin og en akevitt til maten. Et glass vin og en akevitt til desserten tre timer seinere.
Svigerfar: En juleøl og to akevitt til maten. En juleøl under pakkeåpningen (som tok to timer.) En akevitt til desserten.
22-åringen: Null alkohol.
Mamma: Kun brus.

Nå har gjestene nettopp reist, og jeg er ferdig med vertinnerollen og har tatt meg et glass vin.

Ingen av oss har vært påvirket i det hele tatt. Salt pinnekjøtt gjør sitt, i tillegg er konsumet nevnt over spredd over et tidsrom på 6 timer.

Sist redigert av 007 : 25-12-16 kl 01:04.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 00:37   #114
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Her tok mamma og svigermor en juleøl og en akevitt hver. Pappa drakk en Munkholm (Bayer) og jeg drakk en Munkholm (Weiss). Mannen min og ungene drakk julebrus. ...og så gikk det en hel del kaffe.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 01:01   #115
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fasiten her: Altfor lite.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 01:02   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer. Selv drikker jeg utrolig lite alkohol, det er svært lite alkohol jeg liker smaken av. Kanskje en hvitvin i ny og ne eller litt cider. Øl liker jeg ikke. Sambo er glad i det da men drikker veldig lite han og. Han er vant til alkohol på julaften (dog ikke fyll) men i år kjørte han så da ble det ikke noe. Jeg feiret med min eksmann og hans samboer og barna våre ++, og der ble det ikke servert noe alkohol. Ingen savner det heller, så det er liksom ikke noe tema. Men ingen hadde brydd seg om noen valgte å ta et par øl eller glass vin.

Gammel 25-12-16, 09:11   #117
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det aller viktigste er at barna opplever at foreldrene er villige til å høre på hvis barn syns alkohol er vanskelig og/eller skummelt. Og, ikke minst, ta hensyn til det.

Jeg har vokst opp med en far som aldri var edru. Han var nok heller aldri full, men han var som sagt aldri edru. Jeg måtte bli voksen og oppleve andre voksnes "sunne" alkoholbruk før jeg skjønte at faren min var alkoholiker. For meg var det normalen. I ettertid ser jeg at det var helt uansvarlig å la faren min ha ansvar for barn. Jeg tenker derfor at barns "der og da"-opplevelser ikke nødvendigvis er så veldig relevant.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 09:37   #118
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg har vokst opp med en far som aldri var edru. Han var nok heller aldri full, men han var som sagt aldri edru. Jeg måtte bli voksen og oppleve andre voksnes "sunne" alkoholbruk før jeg skjønte at faren min var alkoholiker. For meg var det normalen. I ettertid ser jeg at det var helt uansvarlig å la faren min ha ansvar for barn. Jeg tenker derfor at barns "der og da"-opplevelser ikke nødvendigvis er så veldig relevant.

Utfordringen er vel at slike personer uansett ikke er mottakelige for noen som helst form for korreksjon fra andre, verken egne barn eller reklamefilmer. At filmene kan ha en funksjon for barn som lever under slike forhold, kan jeg se. Men jeg ville også tro at det å se hvordan andre har det også har noe for seg?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 09:49   #119
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skalvise.

Et glass prosecco før middag, to glass øl og en akkevit til maten. Og to glass hvitvin etter vi var ferdige med gavene og spilte spill. Selskapet var ferdig i ti-tiden, da drakk jeg farris og ryddet til jeg la meg. Så ikke noe utagrende festing her i gården.

Gammel 25-12-16, 09:55   #120
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg og foreldrene mine delte en flaske vin til maten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.