|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)
Hvem sier det?
|
|
|
#42 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Jeg er igrunn en stor tilhenger av Jesper Juul sammen med en klype salt.
|
|
|
#43 |
|
Bedreviter
|
Nei, det sier jeg ikke, men jeg for min del vokste opp med en far som var ute og reiste mer enn halve året til sammen i hele oppveksten min. Ikke sånn fire uker av og på, men 3 til 5 dager hver uke. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Ja, jeg også hadde en pappa med mye småreising hver uke, og det kostet mye for min mor, og det er ikke ønskelig her. Men jeg tror egentlig det er værre enn f.eks 4 uker borte og 4 uker hjemme og det er nok mer vanlig med fedre som "småreiser" hele tiden enn de som er borte mange måneder.
|
|
|
#45 |
|
Nymotens gammeldags
¨
|
|
|
#46 |
|
Textrovert
|
Og slike uttalelser provoserer MEG! Vi jobber 100 % begge to. Og det er IKKE for å ha lekkert stort hus, ha fine biler eller reise til syden. Vi bor altfor trangt og vi har to (gamle) biler fordi vi jobber milevis hjemmefra begge to. Ja, i år skal vi ha tre ukers ferie, men det nesten ruinerer oss, men vi unner oss det fordi vi ikke hadde ferie i fjor. Vi har vurdert å jobbe mindre, men det går bare ikke. Vi har nemlig ingen goder å kutte ned på. Så da må vi jobbe. Selvfølgelig kan man si at jeg er dum som et brød, siden jeg har valgt å utdanne meg innenfor et felt hvor lønna ikke er noe særlig, men dog. Jeg vil ha meg frabedt å bli sett på som materialist fordi både jeg og mannen min jobber 100 %.
|
|
|
#47 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Divine: merkelig at du føler deg så truffet når det ikke er slike som deg jeg skriver om.
|
|
|
#48 |
|
Shake it out!
|
Jeg heller til å være enig med deg, men så har jeg aldri vært noen stor fan av Jesper Juul heller da,
|
|
|
#49 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
I det spesifikke tilfellet Jesper Juul svarte på vet vi strengt tatt ikke om far NEKTER å bytte jobb, det kan være andre årsaker som gjør at det ikke er lett. Og jeg synes ikke Juul kom med så veldig gode råd om hvordan de kunne takle dette med sønnen dersom de faktisk skulle ha det sånn i åresvis framover. Jeg regner med at hun var ute etter mer konkrete råd i den situasjonen hun var i, med en liten nyfødt og en storebror som hadde vansker med å tilpasse seg situasjonen.
|
|
|
#50 |
|
Shake it out!
|
Ja, de fleste har nok et valg. Og for oss dreier det seg ikke om det materielle, men det at vi har behov for å ikke BARE være foreldre, men for å være oss selv, og for å være sammen med hverandre. Jeg har i alle fall innsett at jeg er en mye bedre mor når jeg får "realisere meg selv". Den moren som går hjemme har kort lunte, er misfornøyd og det går ut over mann og ikke minst barn. Når jeg jobber så har jeg ti ganger lengre lunte og er en mye mer tilstedeværende mor. Hvor rart nå enn det kan høres ut.
|
|
|
#51 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Valentina: jeg mener det finnes en mellomting mellom det å være 100 % hjemmeværende og det å jobbe seg ihjel.
|
|
|
#52 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#53 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)
Jeg synes Teofelia sa det bra. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Jeg liker den holdningen til JJ som handler om å se barnet, og dets behov. At han sier ting rett ut er forsåvidt også greit. Det er vi voksne som må velge og prioritere - mange trenger en tankevekker for å få dette til. Mens andre rett og slett ikke har noe valg.
|
|
|
#55 |
|
Textrovert
|
Er det så rart da? Du sier jo selv at du snakker om folk der begge jobber 100 % og som sier de ikke har noe valg ...
|
|
|
#56 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg svarte på dette:
|
|
|
#57 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#58 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Hehe nei er du gal, jeg mener ikke at folk som jobber 100 % gjør det bare for å leve i luksus. Jeg snakker jo om folk som jobber seg ihjel for å kunne opprettholde en veldig høy levestandard, selv om de kanskje egentlig ikke selv ønsker å jobbe så mye. Mange KAN kutte litt/endel ned på levestandarden sin og faktisk leve helt normalt, om de prioriterer annerledes. Jeg vet ikke hvem som kan det og hvem som ikke kan det, men jeg er helt sikker på at mange kan det om de setter seg ned og tenker litt. Om de ønsker det selv da.
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt klart at Jesper Juul har gode poenger der, men for meg blir det alt for enkelt. For hvilken pedagog er det som ikke mener at det er viktig og se barn og annerkjenne de for de de er? Han kommer liksom aldri med noe revolusjonerende... |
|
|
|
|
|
#60 |
|
har tatt seg sammen
|
Der er jeg faktisk litt uenig. Det som er spesielt med JJ er jo at han skyver de aller fleste problemer over fra barna til foreldrene. Jeg ønsker ikke å opphøye noen til guru, minst av alle JJ. Men han går lenger enn de fleste når han snakker om å se barna for det de er.
|
![]() |
|
|